Einde inhoudsopgave
Implementatiewet buitengerechtelijke geschillenbeslechting consumenten
Artikel 3 [Instantie tot buitengerechtelijke geschillenbeslechting]
Geldend
Geldend vanaf 09-07-2015
- Bronpublicatie:
16-04-2015, Stb. 2015, 160 (uitgifte: 30-04-2015, kamerstukken: 33982)
- Inwerkingtreding
09-07-2015
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
16-04-2015, Stb. 2015, 160 (uitgifte: 30-04-2015, kamerstukken: 33982)
- Vakgebied(en)
Burgerlijk procesrecht / Alternatieve geschillenbeslechting
EU-recht / Rechtsbescherming
1.
Geschillen als bedoeld in artikel 2 lid 1 kunnen worden voorgelegd aan een instantie tot buitengerechtelijke geschillenbeslechting. Is voor een geschil geen specifieke instantie aanwezig, dan kan het geschil worden voorgelegd aan een daartoe specifiek door de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken ingestelde geschillencommissie.
2.
Een instantie tot buitengerechtelijke geschillenbeslechting kan in haar procesreglement bepalen een geschil niet te behandelen op één of meer van de volgende gronden:
- a.
de consument heeft niet geprobeerd contact op te nemen met de betrokken ondernemer om zijn klacht te bespreken en te trachten het probleem in eerste instantie rechtstreeks met de ondernemer op te lossen;
- b.
het geschil is van gering belang of vexatoir;
- c.
het geschil is reeds eerder door een andere instantie tot buitengerechtelijke geschillenbeslechting of door een rechter in behandeling genomen;
- d.
de waarde van de vordering valt onder of boven een vooraf vaststaand drempelbedrag;
- e.
de consument heeft zijn klacht niet binnen een vooraf vaststaande termijn aan de instantie tot buitengerechtelijke geschillenbeslechting voorgelegd; deze termijn wordt niet bepaald op minder dan een jaar vanaf de datum waarop de consument een klacht bij de ondernemer indiende;
- f.
de behandeling van een dergelijk geschil zou de effectieve werking van de instantie tot buitengerechtelijke geschillenbeslechting anderszins ernstig in het gedrang brengen.
3.
Indien een instantie tot buitengerechtelijke geschillenbeslechting, overeenkomstig haar procesreglement, een geschil dat aan haar is voorgelegd niet in behandeling kan nemen, verstrekt deze instantie binnen drie weken na ontvangst van het volledige klachtdossier aan beide partijen een gemotiveerde toelichting van de redenen om het geschil niet in behandeling te nemen.
4.
Procedurevoorschriften als bedoeld in lid 2 mogen de toegang van consumenten tot procedures tot buitengerechtelijke geschillenbeslechting niet aanzienlijk belemmeren.