Einde inhoudsopgave
Sturen met proceskosten (BPP nr. XII) 2011/1.1.1
1.1.1 Mondiale problemen: tijd en kosten
mr. P. Sluijter, datum 31-10-2011
- Datum
31-10-2011
- Auteur
mr. P. Sluijter
- JCDI
JCDI:ADS596735:1
- Vakgebied(en)
Burgerlijk procesrecht (V)
Voetnoten
Voetnoten
Deels gefinancierd door de griffierechten en grotendeels door de overheid; zie echter ook § 9.4.2 over het voornemen om griffierechten kostendekkend te maken.
Zie Van Schaick 2000, p. 313-314. In hoofdstuk 2 wordt het belang van tijd en kosten voor de kwaliteit van het proces uitgebreider onderbouwd.
Zuckerman 1999, p. 12-14. Dit is bovendien van oudsher al zo, zie Van Rhee 2004, p. 1-4.
De zogeheten Woolf-reforms in de jaren ' 90 (zie eindrapport Woolf 1996) en de recente Review of Civil Litigation Costs onder leiding van Lord Justice Jackson (zie respectievelijk het Preliminary Report en het Final Report: Jackson 2009 en Jackson 2010). Zie ook § 6.5.2-6.5.4.
Vranken 1999, p. 65; Hodges, Vogenauer & Tulibacka 2010, p. 5.
Zie Zuckerman 1999 en Blankenburg 1999, al betreft het daar nog het oude procesrecht van voor de herziening in 2002.
Van der Wiel 2004, p. 61; Eshuis 2005; Eshuis 2007, p. 13-15. Zie ook de uitzending van TROS Radar van 21 september 2009 over lange doorlooptijden. Dit geklaag is niet nieuw: Van Rhee 1997 en 2004.
Gemeten bij alle hoven en 4 rechtbanken over de periode 2007-2009. Onder professionals is de algemene tevredenheid 72% en de tevredenheid over doorlooptijden 28%. Zie Jaarverslag Raad voor de Rechtspraak 2009, p. 20-21.
Zie Jaarverslag Raad voor de Rechtspraak 2009, p. 64; zie verder § 2.2.3.
Zie Van Velthoven & Klein Haarhuis 2009, p. 187. Een nader nationaal onderzoek naar alle kosten van rechtszaken vanuit burgerperspectief staat nog op de planning (Van der Grinten 2010, p. 429).
Daaraan is in andere onderzoeken en rapporten reeds aandacht besteed. Zie o.a. Rapport Rechtspraak is kwaliteit 2006; Rapport Ruim baan voor de burger 2007; Eshuis 2007; en Verkijk 2010, p. 519 e.v. In dit onderzoek wordt er voor gekozen één oorzaak en een mogelijk instrument daartegen bij de kop te pakken, zodat meer diepgang kan worden bereikt dan wanneer oppervlakkig op alle oorzaken en remedies wordt ingegaan.
De kwaliteit van het burgerlijk proces hangt niet alleen af van de correctheid van eindbeslissingen en van de eerlijkheid van de procedure, maar ook van de tijd en kosten die daarmee gepaard gaan.
Mensen hebben belang bij tijdige correcte uitkomsten, wat betekent dat ze niet te lang op de uitspraak hoeven te wachten. Niet voor niets is deze kwaliteitseis terug te vinden in artikel 6 EVRM en artikel 20 Rv. Ook hebben partijen er belang bij om niet teveel tijd te hoeven besteden aan het proces. Wat betreft de kosten gaat het op collectief niveau om de totaalkosten van het systeem van rechtspraak.1 Op individueel niveau gaat het om de proceskosten waarmee een rechtzoekende wordt geconfronteerd. Procesrecht dat hoge kosten verbindt aan geschilbeslechting, kan er toe leiden dat geschillen niet, tegen te veel lasten of zelfs met eigenrichting worden opgelost.2
In menig rechtssysteem wordt geklaagd over de vertragingen in procedures en de hoge prijs van het procederen.3 Met enige regelmaat kiezen landen er dan ook voor om het burgerlijk proces(recht) te hervormen teneinde meer voortvarendheid en efficiëntie te bereiken. In de jaren '90 is bijvoorbeeld het Engelse procesrecht drastisch gewijzigd met dat doel en heeft daar recent opnieuw een onderzoek naar kostenhervormingen plaatsgevonden.4 Ook andere landen hebben hun procesrecht aangepast om het aantal trage en onevenredig dure procedures terug te dringen.5 Hoewel uit het rechtsvergelijkende onderzoek van Zuckerman in de jaren ' 90 naar voren kwam dat de Nederlandse problemen in vergelijking tot andere landen meevallen,6 wordt ook hier regelmatig geklaagd over hoge kosten en lange doorlooptijden.7 Van de rechtzoekenden in handelszaken is 93% tevreden over de procedure in het algemeen, maar slechts 20% is tevreden over de door-looptijden.8 Een handelszaak bij de rechtbank duurde in 2009 gemiddeld langer dan een jaar, hij het hof zelfs bijna anderhalfjaar.9 In de Geschilbeslechtingsdelta 2009 kwam naar voren dat verreweg de meeste burgers vinden dat advocaten te veel kosten voor het werk dat ze leveren. Ook gaven veel respondenten aan dat ze vinden dat het rechtssysteem niet gelijk werkt voor arm en rijk.10
Verstorend procesgedrag door partijen is slechts één van de oorzaken. Op de andere oorzaken - en hervormingen waarmee gepoogd is die oorzaken weg te nemen - zal dit onderzoek zich echter niet richten.11