Einde inhoudsopgave
Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 231/2013 tot aanvulling van Richtlijn 2011/61/EU ten aanzien van vrijstellingen, algemene voorwaarden voor de bedrijfsuitoefening, bewaarders, hefboomfinanciering, transparantie en toezicht
Artikel 75 Algemene beginselen
Geldend
Geldend vanaf 11-04-2013
- Bronpublicatie:
19-12-2012, PbEU 2013, L 83 (uitgifte: 22-03-2013, regelingnummer: 231/2013)
- Inwerkingtreding
11-04-2013
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
19-12-2012, PbEU 2013, L 83 (uitgifte: 22-03-2013, regelingnummer: 231/2013)
- Vakgebied(en)
Financieel recht / Bank- en effectenrecht
Financieel recht / Financieel toezicht (juridisch)
Bij het machtigen van derden om een of meer taken voor hen uit te voeren, nemen abi-beheerders met name de volgende algemene beginselen in acht:
- a)
de delegatiestructuur maakt geen omzeiling van de verantwoordelijkheden of aansprakelijkheid van de abi-beheerder mogelijk;
- b)
de delegatie resulteert niet in een wijziging van de verplichtingen van de abi-beheerder jegens de abi en de beleggers in die abi;
- c)
er wordt geen afbreuk gedaan aan de voorwaarden waaraan de abi-beheerder moet voldoen om overeenkomstig Richtlijn 2011/61/EU een vergunning te verkrijgen en werkzaamheden uit te oefenen;
- d)
de delegatieregeling heeft de vorm van een schriftelijke overeenkomst tussen de abi-beheerder en de gedelegeerde;
- e)
de abi-beheerder zorgt ervoor dat de gedelegeerde de gedelegeerde taken efficiënt en met inachtneming van de toepasselijke wettelijke en bestuursrechtelijke voorschriften uitvoert, en stelt methoden en procedures vast om de door de gedelegeerde verleende diensten continu te evalueren. De abi-beheerder neemt passende maatregelen indien blijkt dat de gedelegeerde niet in staat is de taken efficiënt en met inachtneming van de toepasselijke wettelijke en bestuursrechtelijke voorschriften uit te voeren;
- f)
de abi-beheerder houdt een doeltreffend toezicht op de gedelegeerde taken en beheert de aan de delegatie verbonden risico's. Te dien einde beschikt de abi-beheerder te allen tijde over de nodige deskundigheid en middelen om toezicht op de gedelegeerde taken te kunnen houden. De abi-beheerder legt in de overeenkomst zijn recht op informatie, inspectie en toegang vast, alsook zijn instructie- en bewakingsrechten jegens de gedelegeerde. De abi-beheerder zorgt er ook voor dat de gedelegeerde afdoende toezicht houdt op de uitvoering van de gedelegeerde taken en de aan de delegatie verbonden risico's op adequate wijze beheert;
- g)
de abi-beheerder zorgt ervoor dat de continuïteit en de kwaliteit van de gedelegeerde taken ook in geval van de beëindiging van de delegatie gehandhaafd blijven door ofwel de gedelegeerde taken aan een andere derde over te dragen, ofwel deze taken zelf te vervullen;
- h)
de respectieve rechten en verplichtingen van de abi-beheerder en de gedelegeerde zijn duidelijk afgebakend en in de overeenkomst omschreven. De abi-beheerder legt met name zijn instructie- en beëindigingsrechten, zijn recht op informatie en zijn recht op inspectie en op toegang tot de boeken en bedrijfsruimten contractueel vast. De overeenkomst garandeert dat subdelegatie alleen met de instemming van de abi-beheerder kan plaatsvinden;
- i)
wanneer de delegatie portefeuillebeheer betreft, strookt zij met het beleggingsbeleid van de abi. De gedelegeerde ontvangt instructies van de abi-beheerder met betrekking tot de wijze waarop het beleggingsbeleid moet worden gevoerd, en de abi-beheerder gaat continu na of de gedelegeerde zich daaraan houdt;
- j)
de abi-beheerder zorgt ervoor dat de gedelegeerde de abi-beheerder in kennis stelt van elke ontwikkeling die van wezenlijke invloed kan zijn op het vermogen van de gedelegeerde om de gedelegeerde taken efficiënt en met inachtneming van de toepasselijke wettelijke en bestuursrechtelijke voorschriften uit te voeren;
- k)
de abi-beheerder zorgt ervoor dat de gedelegeerde alle vertrouwelijke informatie over de abi-beheerder, de abi waarop de delegatie betrekking heeft, en de beleggers in die abi beschermt;
- l)
de abi-beheerder zorgt ervoor dat de gedelegeerde overgaat tot de opstelling, implementatie en instandhouding van een noodplan dat voorziet in calamiteitenbeheersing en in een periodieke controle van de back-upvoorzieningen, waarbij tevens rekening wordt gehouden met de aard van de gedelegeerde taken.