Einde inhoudsopgave
Verordening (EU) nr. 600/2014 betreffende markten in financiële instrumenten en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 648/2012
Artikel 52 Verslagen en herziening
Geldend
Geldend vanaf 28-03-2024
- Bronpublicatie:
28-02-2024, PbEU L 2024, 2024/791 (uitgifte: 08-03-2024, regelingnummer: 2024/791)
- Inwerkingtreding
28-03-2024
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
28-02-2024, PbEU L 2024, 2024/791 (uitgifte: 08-03-2024, regelingnummer: 2024/791)
- Vakgebied(en)
Financieel recht / Bank- en effectenrecht
Financieel recht / Financieel toezicht (juridisch)
1.
Uiterlijk op 3 maart 2020 brengt de Commissie na raadpleging van de ESMA verslag uit aan het Europees Parlement en de Raad over het effect in de praktijk van de transparantieverplichtingen die zijn vastgelegd in de artikelen 3 tot en met 13, in het bijzonder over het effect van het in artikel 5 beschreven volumebeperkingsmechanisme, met inbegrip van de kosten van het verhandelen voor in aanmerking komende tegenpartijen en professionele cliënten en de handel in aandelen van ondernemingen met klein en middelgroot kapitaal, en over de doeltreffendheid ervan bij het waarborgen dat het gebruik van de desbetreffende ontheffingen de prijsvorming niet schaadt en over de wijze waarop een passende regeling inzake het opleggen van sancties voor inbreuken op de volumebeperking zou kunnen werken, en de toepassing en verdere gepastheid van de ontheffingen van de verplichtingen tot pretransactionele transparantie op grond van artikel 4, leden 2 en 3, en artikel 9, leden 2 tot en met 5.
2.
In het in lid 1 bedoelde verslag wordt het effect van het gebruik van de ontheffing op grond van artikel 4, lid 1, onder a) en onder b), punt i), en van het volumebeperkingsmechanisme op grond van artikel 5 op de Europese markten in eigenvermogensinstrumenten beschreven, met bijzondere verwijzing naar:
- a)
het niveau en de trend van de handel in niet-transparante orderboeken gebaseerde handel binnen de Unie vanaf de invoering van deze verordening;
- b)
het effect op de pretransactionele transparante nominale spreads;
- c)
het effect op de diepte van de liquiditeit op transparante orderboeken;
- d)
het effect op het concurrentievermogen en op beleggers binnen de Unie;
- e)
het effect op de handel in aandelen van ondernemingen met klein en middelgroot kapitaal;
- f)
ontwikkelingen op internationaal niveau en besprekingen met derde landen en internationale organisaties.
3.
Indien in het verslag wordt geconcludeerd dat het gebruik van de ontheffing op grond van artikel 4, lid 1, onder a) en, onder b), punt i), schadelijk is voor de prijsvorming of voor de handel in aandelen van ondernemingen met klein en middelgroot kapitaal, doet de Commissie voorstellen, ook tot wijziging van deze verordening, met betrekking tot het gebruik van die ontheffingen. Die voorstellen bevatten een effectbeoordeling van de voorgestelde wijzigingen en houden rekening met de doelstellingen van deze verordening en met de gevolgen wat betreft marktverstoring en concurrentievermogen, en de mogelijke effecten op beleggers in de Unie.
4.
Uiterlijk op 3 maart 2020 brengt de Commissie, na raadpleging van de ESMA, verslag uit aan het Europees Parlement en de Raad over het functioneren van artikel 26, onder meer over de vraag of de inhoud en vorm van de transactiemeldingen die zijn ontvangen en uitgewisseld tussen bevoegde autoriteiten, uitgebreid toezicht op de activiteiten van beleggingsondernemingen overeenkomstig artikel 26, lid 1, mogelijk maken. De Commissie kan passende voorstellen doen, waaronder de eis dat transacties worden gemeld aan een door de ESMA aangewezen systeem in plaats van aan de bevoegde autoriteiten, zodat de betrokken bevoegde autoriteiten toegang krijgen tot alle informatie die op grond van dit artikel is gemeld in het kader van deze verordening en Richtlijn 2014/65/EU en voor het opsporen van handel met voorwetenschap en marktmisbruik overeenkomstig Verordening (EU) nr. 596/2014.
5.
Uiterlijk op 3 maart 2020 brengt de Commissie, na raadpleging van de ESMA, verslag uit aan het Europees Parlement en de Raad over passende oplossingen voor het verminderen van informatieasymmetrieën tussen marktdeelnemers alsook over instrumenten voor toezichthouders om beter toe te zien op de noteringsactiviteiten op handelsplatforms. In dat verslag wordt in ieder geval de mogelijkheid beoordeeld tot ontwikkeling van een Europees beste bied- en laatprijssysteem voor geconsolideerde noteringen met het oog op de verwezenlijking van deze doelstellingen.
6.
Uiterlijk op 3 maart 2020 brengt de Commissie, na raadpleging van de ESMA, verslag uit aan het Europees Parlement en de Raad over de vooruitgang die is geboekt met betrekking tot de verplaatsing van de handel in gestandaardiseerde otc-derivaten naar beurzen of elektronische handelsplatformen overeenkomstig de artikelen 25 en 28.
7.
Uiterlijk op 3 juli 2020 brengt de Commissie, na raadpleging van de ESMA, verslag uit aan het Europees Parlement en de Raad over de ontwikkeling van de prijzen ten behoeve van gegevens met betrekking tot transparantie voor en na de handel van gereglementeerde markten, MTF's, OTF's, APA's en verstrekkers van consolidated tape.
8.
Uiterlijk op 3 juli 2020 brengt de Commissie, na raadpleging van de ESMA, verslag uit aan de het Europees Parlement en de Raad ter evaluatie van de interoperabiliteitsbepalingen in artikel 36 van deze verordening en in artikel 8 van Verordening (EU) nr. 648/2012.
9.
Uiterlijk op 3 juli 2020 brengt de Commissie, na raadpleging van de ESMA, verslag uit aan de het Europees Parlement en de Raad over de toepassing van de artikelen 35 en 36 van deze verordening en de artikelen 7 en 8 van Verordening (EU) nr. 648/2012.
Uiterlijk op 3 juli 2022 brengt de Commissie, naar raadpleging van de ESMA, verslag uit aan het Europees Parlement en de Raad over de toepassing van artikel 37.
10.
Uiterlijk op 3 juli 2020 brengt de Commissie, na raadpleging van de ESMA, verslag uit aan het Europees Parlement en de Raad over het effect van de artikelen 35 en 36 van deze verordening op pas opgerichte en vergunninghoudende CTP's als bedoeld in artikel 35, lid 5, en op handelsplatforms die nauwe banden met die CTP's hebben, en over de vraag of de in artikel 35, lid 5, genoemde overgangsregeling moet worden uitgebreid, waarbij de mogelijke voordelen van een beter concurrentievermogen voor de consument en de mate waarin marktdeelnemers een keuze hebben, worden afgewogen tegen het mogelijke onevenredige effect van die bepalingen op pas opgerichte en vergunninghoudende CTP's en de beperkingen van deelnemers op lokale markten om toegang te krijgen tot mondiale CTP's en het soepel functioneren van de markt.
Afhankelijk van de conclusies van dat verslag kan de Commissie overeenkomstig artikel 50 een gedelegeerde handeling vaststellen om de overgangsperiode overeenkomstig artikel 35, lid 5, met maximaal 30 maanden te verlengen.
11.
Vervallen.
12.
Vervallen.
13.
Vervallen.
14.
Uiterlijk op 30 juni 2026 beoordeelt de ESMA, in nauwe samenwerking met de overeenkomstig artikel 22 ter, lid 2, opgerichte deskundigengroep van belanghebbenden, de marktvraag naar de consolidated tape voor aandelen en ETF’s, het effect van die consolidated tape op de werking, de aantrekkelijkheid en het internationale concurrentievermogen van de markten en ondernemingen van de Unie, en of het doel van de consolidated tape is bereikt, namelijk informatieasymmetrieën tussen marktdeelnemers te verminderen en de Unie aantrekkelijker te maken voor investeerders. De ESMA brengt aan de Commissie verslag uit over de wenselijkheid om aanvullende kenmerken aan de consolidated tape toe te voegen, zoals de verspreiding van de marktidentificatiecode voor pretransactionele gegevens. Op basis van dat verslag dient de Commissie waar passend een wetgevingsvoorstel in bij het Europees Parlement en de Raad.
14 bis.
Drie jaar nadat de eerste vergunning voor een consolidated tape is verleend dient de Commissie, na raadpleging van de ESMA en de overeenkomstig artikel 22 ter, lid 2, opgerichte deskundigengroep van belanghebbenden, bij het Europees Parlement en de Raad een verslag in over het volgende:
- a)
de activaklassen die onder een consolidated tape vallen;
- b)
de tijdigheid en de kwaliteit van de aan de verstrekker van consolidated tape toegezonden gegevens;
- c)
de tijdigheid van de verspreiding en de kwaliteit van de kerngegevens van markten en reguleringsgegevens;
- d)
de rol van kerngegevens van markten en reguleringsgegevens in het verminderen van de tekortkomingen bij de uitvoering;
- e)
het aantal gebruikers van consolidated tape per activaklasse;
- f)
het effect van kerngegevens van markten en reguleringsgegevens op het wegwerken van informatieasymmetrieën tussen verschillende kapitaalmarktpartijen;
- g)
de geschiktheid van de transmissieprotocollen die worden gebruikt voor de doorgifte van gegevens aan de verstrekker van consolidated tape;
- h)
de geschiktheid en werking van de regeling inzake herverdeling van inkomsten, met name wat betreft gegevensverstrekkers die kleine handelsplatformen zijn;
- i)
het effect van de geconsolideerde marktgegevens en reguleringsgegevens op investeringen in kmo's;
14 ter.
Uiterlijk op 29 maart 2025 beoordeelt de Commissie, in nauwe samenwerking met de ESMA, de mogelijkheid om de vereisten van artikel 26 van deze verordening uit te breiden tot abi-beheerders in de zin van artikel 4, lid 1, punt b), van Richtlijn 2011/61/EU en beheermaatschappijen in de zin van artikel 2, lid 1, punt b), van Richtlijn 2009/65/EG die beleggingsdiensten en -activiteiten aanbieden en die transacties in financiële instrumenten uitvoeren. De Commissie neemt in die beoordeling met name een kosten-batenanalyse en een evaluatie van de omvang van een dergelijke uitbreiding op.
Op basis van die beoordeling en rekening houdend met de doelstellingen van de kapitaalmarktenunie is de Commissie bevoegd overeenkomstig artikel 50 gedelegeerde handelingen vast te stellen om deze verordening te wijzigen door de vereisten van artikel 26 uit te breiden in overeenstemming met de eerste alinea van dit lid.
14 quater.
Uiterlijk op 29 maart 2028 dient de ESMA bij de Commissie een verslag in waarin wordt beoordeeld of de in artikel 5, lid 1, vastgestelde volumebeperking passend is en of het noodzakelijk is de volumebeperking op te heffen of uit te breiden tot andere handelssystemen of plaatsen van uitvoering die hun prijzen afleiden van een referentieprijs, rekening houdend met internationale beste praktijken, het concurrentievermogen van de financiële markten van de Unie, en de gevolgen van die volumebeperking voor de eerlijke en ordelijke handel op de markten, en voor de efficiëntie van de prijsvorming.
15.
De Commissie is bevoegd overeenkomstig artikel 50 gedelegeerde handelingen vast te stellen teneinde deze verordening aan te vullen door maatregelen te specificeren om:
- a)
Vervallen.
- b)
Vervallen.
- c)
Vervallen.
- d)
Vervallen.
- e)
ervoor te zorgen dat de kerngegevens van de markten en de reguleringsgegevens tegen redelijke commerciële voorwaarden worden verstrekt en voldoen aan de behoeften van de gebruikers van die gegevens in de hele Unie;
- f)
Vervallen.
- g)
regelingen te specificeren die van toepassing zijn wanneer de verstrekker van de consolidated tape niet langer aan de selectiecriteria voldoet;
- h)
regelingen te specificeren op grond waarvan een verstrekker van consolidated tape exploitatie van een consolidated tape mag voortzetten, mits er geen vergunning is verstrekt aan een nieuwe entiteit door middel van de selectieprocedure.