Einde inhoudsopgave
Verordening (EU) 2023/2411 van 18 oktober 2023 betreffende de bescherming van geografische aanduidingen voor ambachtelijke en industriële producten en tot wijziging van de Verordeningen (EU) 2017/1001 en (EU) 2019/1753
Artikel 45 Taken van producentengroeperingen
Geldend
Geldend vanaf 16-11-2023
- Bronpublicatie:
18-10-2023, PbEU L 2023, 2023/2411 (uitgifte: 27-10-2023, regelingnummer: 2023/2411)
- Inwerkingtreding
16-11-2023
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
18-10-2023, PbEU L 2023, 2023/2411 (uitgifte: 27-10-2023, regelingnummer: 2023/2411)
- Vakgebied(en)
EU-recht / Marktintegratie
Intellectuele-eigendomsrecht / Europees intellectuele-eigendomsrecht
Gezondheidsrecht / Voedsel- en warenkwaliteit
1.
Producentengroeperingen handelen op transparante, open en niet-discriminerende wijze, en zijn van dien aard dat alle producenten van het product met een geografische aanduiding zich te allen tijde kunnen aansluiten bij de groepering.
De lidstaten kunnen bepalen dat overheidsinstanties, en andere belanghebbenden zoals consumentenverenigingen, detailhandelaren en leveranciers, ook aan de werkzaamheden van een producentengroepering kunnen deelnemen.
2.
Producentengroeperingen zien erop toe dat de producenten binnen de groepering bij het gebruik van de beschermde geografische aanduiding en het Uniesymbool op de markt voortdurend het betreffende productdossier in acht nemen. Een producentengroepering kan met name de volgende rechten uitoefenen en taken verrichten:
- a)
het productdossier opstellen en bijwerken, en interne nalevingscontroles organiseren om ervoor te zorgen dat de productiestappen voldoen aan het productdossier;
- b)
gerechtelijke stappen ondernemen om de bescherming van de geografische aanduiding en elk ander rechtstreeks met het product verband houdend intellectuele-eigendomsrecht te waarborgen;
- c)
instemmen met het aangaan van duurzaamheidsverbintenissen die al dan niet zijn opgenomen in het productdossier, of als afzonderlijk initiatief;
- d)
maatregelen nemen om de prestaties van de geografische aanduiding te verbeteren, waaronder:
- i)
het ontwerpen, organiseren en uitvoeren van collectieve marketing- en reclamecampagnes;
- ii)
het verspreiden van informatie en het opnemen van afzetbevorderingsactiviteiten die tot doel hebben de kenmerken van het product met de geografische aanduiding aan de consument mee te delen;
- iii)
het analyseren van de economische prestaties, de duurzaamheid van de productie en de technische kenmerken van het product met de geografische aanduiding;
- iv)
het verspreiden van informatie over de geografische aanduiding en het betreffende Uniesymbool, en
- v)
het verstrekken van advies en opleiding aan bestaande en toekomstige producenten, onder meer op het gebied van gendermainstreaming en -gelijkheid;
- e)
namaak en vermoedelijk frauduleus gebruik op de interne markt bestrijden van een geografische aanduiding voor een product dat niet voldoet aan het productdossier, door het gebruik van de geografische aanduiding op de interne markt en op de markten van derde landen waar de geografische aanduiding is beschermd, onder meer op online-interfaces, te monitoren, en, zo nodig, door de handhavingsautoriteiten te informeren;
- f)
activiteiten ontwikkelen om ervoor te zorgen dat het product met de geografische aanduiding voldoet aan het productdossier, en
- g)