Einde inhoudsopgave
Richtlijn 2011/16/EU betreffende de administratieve samenwerking op het gebied van de belastingen en tot intrekking van Richtlijn 77/799/EEG
Bijlage VI Rapportageverplichtingen, due diligence-procedures en andere regels die van toepassing zijn voor Rapporterende aanbieders van cryptoactivadiensten
Geldend
Geldend vanaf 13-11-2023
- Redactionele toelichting
Wordt toegepast vanaf 01-01-2026.
- Bronpublicatie:
17-10-2023, PbEU L 2023, 2023/2226 (uitgifte: 24-10-2023, regelingnummer: 2023/2226)
- Inwerkingtreding
13-11-2023
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
17-10-2023, PbEU L 2023, 2023/2226 (uitgifte: 24-10-2023, regelingnummer: 2023/2226)
- Vakgebied(en)
Europees belastingrecht / Richtlijnen EU
Europees belastingrecht / Administratieve bijstand en invordering
Europees belastingrecht (V)
Deze bijlage bevat de rapportageverplichtingen, de due diligence-procedures en andere regels die Rapporterende aanbieders van cryptoactivadiensten moeten toepassen teneinde de lidstaten in staat te stellen de in artikel 8 bis quinquies bedoelde inlichtingen via automatische uitwisseling te verstrekken.
Voorts bevat deze bijlage de regels en administratieve procedures die de lidstaten met het oog op de doeltreffende uitvoering en naleving van de rapportageverplichtingen en de due diligence-procedures van deze bijlage moeten invoeren.
Deel I. Verplichtingen voor Rapporterende aanbieders van cryptoactivadiensten
A
Een Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten als gedefinieerd in deel IV, onderdeel B, punt 3, is in een lidstaat onderworpen aan de rapportage- en due diligence-verplichtingen van respectievelijk de delen II en III, indien hij:
- 1.
een Entiteit is waaraan een lidstaat overeenkomstig artikel 63 van Verordening (EU) 2023/1114 een vergunning heeft verleend of die na een kennisgeving aan een lidstaat overeenkomstig artikel 60 van Verordening (EU) 2023/1114 Cryptoactivadiensten mag verlenen, of
- 2.
geen Entiteit is waaraan een lidstaat overeenkomstig artikel 63 van Verordening (EU) 2023/1114 een vergunning heeft verleend of die na een kennisgeving aan een lidstaat overeenkomstig artikel 60 van Verordening (EU) 2023/1114 Cryptoactivadiensten mag verlenen, en die:
- a)
een Entiteit of natuurlijke persoon is die een fiscaal ingezetene van een lidstaat is;
- b)
een Entiteit is die i) is opgericht of georganiseerd naar het recht van een lidstaat en ii) rechtspersoonlijkheid heeft in een lidstaat of verplicht is belastingaangiften te doen of aangiften met fiscale inlichtingen in te dienen bij de belastingautoriteiten van een lidstaat met betrekking tot de inkomsten van de Entiteit;
- c)
een Entiteit is die wordt beheerd vanuit een lidstaat, of
- d)
een Entiteit of natuurlijke persoon is met een reguliere bedrijfszetel in een lidstaat.
B
Een Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten is in een lidstaat onderworpen aan de rapportage- en due diligence-verplichtingen in respectievelijk de delen II en III met betrekking tot de Te rapporteren transacties die zijn uitgevoerd via een Bijkantoor dat in een lidstaat is gevestigd.
C
Een Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten die een Entiteit is, is niet verplicht in een lidstaat de rapportage- en due diligence-verplichtingen van respectievelijk de delen II en III te vervullen waaraan hij krachtens onderdeel A, punt 2, b), c) of d), is onderworpen, indien die Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten die verplichtingen in een andere lidstaat of in een ander Gekwalificeerd niet-Unierechtsgebied vervult omdat hij in die lidstaat of dat Gekwalificeerd niet-Unierechtsgebied zijn fiscale woon- of vestigingsplaats heeft.
D
Een Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten die een Entiteit is, is niet verplicht in een lidstaat de rapportage- en due diligence-verplichtingen van respectievelijk de delen II en III te vervullen waaraan hij krachtens onderdeel A, punt 2, c) of d), is onderworpen, indien die Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten die verplichtingen in een andere lidstaat of in een Gekwalificeerd niet-Unierechtsgebied vervult omdat het een Entiteit betreft die a) naar het recht van die lidstaat of dat Gekwalificeerd niet-Unierechtsgebied is opgericht of georganiseerd, en b) in die andere lidstaat of in dat Gekwalificeerd niet-Unierechtsgebied rechtspersoonlijkheid heeft, dan wel verplicht is belastingaangiften te doen of aangiften met fiscale inlichtingen in te dienen bij de belastingautoriteiten van die andere lidstaat of dat Gekwalificeerd niet-Unierechtsgebied met betrekking tot de inkomsten van de Entiteit.
E
Een Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten die een Entiteit is, is niet verplicht in een lidstaat de rapportage- en due diligence-verplichtingen van respectievelijk de delen II en III te vervullen waaraan hij krachtens onderdeel A, punt 2, d), is onderworpen, indien die Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten die verplichtingen vervult in een andere lidstaat of een Gekwalificeerd niet-Unierechtsgebied omdat de feitelijke leiding vanuit die lidstaat of dat Gekwalificeerd niet-Unierechtsgebied wordt uitgeoefend.
F
Een Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten die een natuurlijke persoon is, is niet verplicht in een lidstaat de rapportage- en due diligence-verplichtingen van respectievelijk de delen II en III te vervullen waaraan hij krachtens onderdeel A, punt 2, d), is onderworpen, indien die Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten die verplichtingen in een andere lidstaat of in een ander Gekwalificeerd niet-Unierechtsgebied vervult omdat hij in die lidstaat of dat Gekwalificeerd niet-Unierechtsgebied zijn fiscale woonplaats heeft.
G
Een Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten is niet verplicht in een lidstaat de rapportage- en due diligence-verplichtingen van respectievelijk de delen II en III te vervullen waaraan hij krachtens onderdeel A punt 2, a), b), c) of d), is onderworpen, indien hij bij een lidstaat een kennisgeving in een door die lidstaat gespecificeerd formaat heeft ingediend waarin hij bevestigt dat de Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten die verplichtingen vervult volgens de regels van een andere lidstaat of Gekwalificeerd niet-Unierechtsgebied op grond van criteria die in wezen vergelijkbaar zijn met onderdeel A, punt 2, a), b), c), of d).
H
Een Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten is niet verplicht in een lidstaat de rapportage- en due diligence-verplichtingen van respectievelijk de delen II en III te vervullen met betrekking tot Te rapporteren transacties die hij via een Bijkantoor in een andere lidstaat of Gekwalificeerd niet-Unierechtsgebied uitvoert, indien dat Bijkantoor die verplichtingen vervult in die lidstaat of dat Gekwalificeerd niet-Unierechtsgebied.
Deel II. Rapportageverplichtingen
A
Een Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten in de zin van deel I, onderdelen A en B, rapporteert de in onderdeel B van dit deel bedoelde inlichtingen aan de bevoegde autoriteit van de lidstaat waarvan hij overeenkomstig deel I aan rapportageverplichtingen is onderworpen.
B
Voor elk betrokken kalenderjaar of elke andere relevante rapportageperiode, en met inachtneming van de verplichtingen van de Rapporterende aanbieders van cryptoactivadiensten in deel I en de due diligence-procedures in deel III, rapporteert een Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten de volgende inlichtingen met betrekking tot zijn gebruikers van Cryptoactiva die hetzij Te rapporteren gebruikers zijn, hetzij Te rapporteren personen als Uiteindelijk belanghebbenden hebben:
- 1.
de naam, het adres, de lidstaat/lidstaten van verblijf, het fiscaal identificatienummer/de fiscale identificatienummers en, in het geval van een natuurlijke persoon, de geboortedatum en -plaats van elke Te rapporteren gebruiker en, in het geval van een Entiteit waarvan, na toepassing van de due diligence-procedures in deel III, wordt vastgesteld dat zij een of meer Te rapporteren personen als Uiteindelijk belanghebbenden heeft, de naam, het adres, de lidstaat/lidstaten van verblijf en het fiscaal identificatienummer/de fiscale identificatienummers van de entiteit en de naam, het adres, de lidstaat/lidstaten van verblijf, het fiscaal identificatienummer/de fiscale identificatienummers en de geboortedatum en -plaats van elke Uiteindelijk belanghebbende van de Entiteit die een Te rapporteren persoon is, alsmede de rol(len) op grond waarvan elk van die Te rapporteren personen een Uiteindelijk belanghebbende van de Entiteit is;
niettegenstaande onderdeel B, punt 1, eerste alinea, omvat, indien de Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten rapporteert aan een bevoegde autoriteit die een Identificatiedienst gebruikt en voor de directe bevestiging van de identiteit en alle fiscale woonplaatsen van de Te rapporteren persoon een beroep doet op een door een lidstaat of de Unie ter beschikking gestelde Identificatiedienst, de e rapporteren inlichtingen met betrekking tot de Te rapporteren persoon de naam, de identificatiecode(s) van de Identificatiedienst en de lidstaat/lidstaten van afgifte, alsmede de rol(en) op grond waarvan elke Te rapporteren persoon een Uiteindelijk belanghebbende van de Entiteit is;
- 2.
de naam, het adres, het fiscaal identificatienummer en, indien beschikbaar, het in artikel 8 bis quinquies, lid 7, bedoelde individuele identificatienummer en de mondiale identificatiecode voor juridische entiteiten van de Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten;
- 3.
voor elk soort Te rapporteren cryptoactivum dat deel uitmaakt van door de Rapporterende aanbieder van cryptoactiva gedurende het betrokken kalenderjaar of een andere relevante rapportageperiode uitgevoerde Te rapporteren transacties, indien van toepassing:
- a)
de volledige naam van het soort Te rapporteren cryptoactivum;
- b)
het totale brutobedrag dat is betaald, het totale aantal eenheden en het aantal Te rapporteren transacties met betrekking tot aankopen tegen Fiduciaire valuta;
- c)
het totale brutobedrag dat is ontvangen, het totale aantal eenheden en het aantal Te rapporteren transacties met betrekking tot verkopen tegen Fiduciaire valuta;
- d)
de totale reële marktwaarde, het totale aantal eenheden en het aantal Te rapporteren transacties met betrekking tot aankopen tegen andere Te rapporteren cryptoactiva;
- e)
de totale reële marktwaarde, het totale aantal eenheden en het aantal Te rapporteren transacties met betrekking tot verkopen tegen andere Te rapporteren cryptoactiva;
- f)
de totale reële marktwaarde, het totale aantal eenheden en het aantal Te rapporteren retailbetalingstransacties;
- g)
de totale reële marktwaarde, het totale aantal eenheden en het aantal Te rapporteren transacties, en onderverdeeld naar soort overmaking indien bekend bij de Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten, met betrekking tot Overdrachten aan de Te rapporteren gebruiker die niet onder de punten b) en d) vallen;
- h)
de totale reële marktwaarde, het totale aantal eenheden en het aantal Te rapporteren transacties, en onderverdeeld naar soort overmaking indien bekend bij de Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten, met betrekking tot Overdrachten door de Te rapporteren gebruiker die niet onder de punten c), e) en f) vallen, en
- i)
de totale reële marktwaarde en het totale aantal eenheden van Overdrachten die door de Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten naar in Verordening (EU) 2023/1114 bedoelde distributed-ledger-adressen zijn uitgevoerd, waarvan niet bekend is dat zij verbonden zijn met een aanbieder van virtueleactivadiensten of een financiële instelling.
Voor de toepassing van onderdeel B, punt 3, b) en c), wordt het betaalde of ontvangen bedrag gerapporteerd in de Fiduciaire valuta waarin het is betaald of ontvangen. Indien de bedragen in meerdere Fiduciaire valuta's zijn betaald of ontvangen, worden de bedragen gerapporteerd in één valuta, die op het tijdstip van elke Te rapporteren transactie wordt omgerekend op een wijze die door de Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten consequent wordt toegepast.
Voor de toepassing van onderdeel B, punt 3, d) tot en met i), wordt de reële marktwaarde bepaald en gerapporteerd in één valuta, die op het tijdstip van elke Te rapporteren transactie wordt gewaardeerd op een wijze die door de Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten consequent wordt toegepast.
In de gerapporteerde inlichtingen wordt vermeld in welke Fiduciaire valuta elk bedrag is gerapporteerd.
C
Niettegenstaande punt 1 van onderdeel B hoeft de geboorteplaats niet te worden gerapporteerd, tenzij de Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten op grond van het nationale recht anderszins verplicht is dat gegeven te verkrijgen en te rapporteren.
D
De in onderdeel B genoemde inlichtingen worden jaarlijks gerapporteerd in het kalenderjaar volgend op het jaar waarop de inlichtingen betrekking hebben. De eerste inlichtingen worden gerapporteerd voor het betrokken kalenderjaar of een andere relevante rapportageperiode met ingang van 1 januari 2026.
E
Niettegenstaande de onderdelen A en D van dit deel mag een Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten in de zin van deel I, onderdeel A, punt 2, a), b), c) of d), niet worden verplicht de in onderdeel B van dit deel bedoelde informatie te verstrekken met betrekking tot een Te rapporteren gebruiker of Uiteindelijk belanghebbende voor wie de Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten de rapportage voltooit van dergelijke inlichtingen in een niet-Unierechtsgebied dat onder een van kracht zijnde Adequate overeenkomst tussen de bevoegde autoriteiten met de lidstaat van verblijf van die Te rapporteren gebruiker of Uiteindelijk belanghebbende valt.
Deel III. Due diligence-procedures
Een Gebruiker van cryptoactiva wordt behandeld als een Te rapporteren gebruiker vanaf de datum waarop hij als zodanig is geïdentificeerd op grond van de in dit deel beschreven due diligence-procedures.
- A.Due diligence-procedures voor Gebruikers van cryptoactiva die een natuurlijke persoon zijn
De volgende procedures zijn van toepassing om te bepalen of een Gebruiker van cryptoactiva die een natuurlijke persoon is, een Te rapporteren gebruiker is.
- 1.
Bij het aangaan van de relatie met de Gebruiker van cryptoactiva die een natuurlijke persoon is, of met betrekking tot Bestaande gebruikers van cryptoactiva die een natuurlijke persoon zijn uiterlijk op 1 januari 2027, verkrijgt de Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten een eigen verklaring op basis waarvan de Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten de fiscale woonplaats(en) van de Gebruiker van cryptoactiva die een natuurlijke persoon is, kan bepalen en de redelijkheid van die eigen verklaring kan bevestigen op basis van de door de Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten verkregen inlichtingen, met inbegrip van alle documentatie die is verzameld in het kader van Due diligence-procedures voor klanten.
- 2.
Indien zich op enig moment een verandering voordoet in de omstandigheden met betrekking tot een Gebruiker van cryptoactiva die een natuurlijke persoon is waardoor de Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten weet of redenen heeft om te weten dat de oorspronkelijke eigen verklaring onjuist of onbetrouwbaar is, kan de Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten zich niet beroepen op de oorspronkelijke eigen verklaring en moet hij een geldige eigen verklaring of een redelijke verklaring en, in voorkomend geval, documentatie ter staving van de geldigheid van de oorspronkelijke eigen verklaring verkrijgen.
- B.Due diligence-procedures voor Gebruikers van cryptoactiva die een entiteit zijn
De volgende procedures zijn van toepassing om te bepalen of een Gebruiker van cryptoactiva die een Entiteit is, een Te rapporteren gebruiker is of een Entiteit die geen Uitgesloten persoon of een Actieve entiteit is, met een of meer Uiteindelijk belanghebbenden die een Te rapporteren persoon zijn.
- 1.
Vaststellen of de Gebruiker van cryptoactiva die een entiteit is, een Te rapporteren persoon is.
- a)
Bij het aangaan van de relatie met de Gebruiker van cryptoactiva die een Entiteit is, of met betrekking tot Bestaande gebruikers van cryptoactiva die een Entiteit zijn uiterlijk op 1 januari 2027, verkrijgt de Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten een eigen verklaring op basis waarvan de Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten de fiscale woonplaats(en) van de Gebruiker van cryptoactiva die een Entiteit is, kan bepalen en de redelijkheid van een dergelijke eigen verklaring kan bevestigen op basis van de door de Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten verkregen inlichtingen, met inbegrip van alle documentatie die is verzameld in het kader van Due diligence-procedures voor klanten. Indien de Gebruiker van cryptoactiva die een Entiteit is, verklaart dat hij geen fiscale woonplaats heeft, kan de Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten zich baseren op de plaats waar de feitelijke leiding zich bevindt of op het adres van het hoofdkantoor om de woonplaats te bepalen van de Gebruiker van cryptoactiva die een Entiteit is.
- b)
Indien uit de eigen verklaring blijkt dat de Gebruiker van cryptoactiva die een Entiteit is, een ingezetene van een lidstaat is, behandelt de Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten de Gebruiker van cryptoactiva die een Entiteit is, als een Te rapporteren gebruiker, tenzij hij redelijkerwijs op basis van de eigen verklaring of op basis van inlichtingen waarover hij beschikt of die openbaar beschikbaar zijn, vaststelt dat de Gebruiker van cryptoactiva die een Entiteit is, een Uitgesloten persoon is.
- 2.
Vaststellen of de Entiteit een of meer Uiteindelijk belanghebbenden heeft die Te rapporteren personen zijn. Met betrekking tot een Gebruiker van cryptoactiva die een Entiteit is, die geen Uitgesloten persoon is, bepaalt de Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten of deze een of meer Uiteindelijk belanghebbenden heeft die Te rapporteren personen zijn, tenzij hij op basis van een eigen verklaring van de Gebruiker van cryptoactiva die een Entiteit is, vaststelt dat de Gebruiker van cryptoactiva die een Entiteit is, een Actieve entiteit is.
- a)
Vaststelling van de Uiteindelijk belanghebbenden van de Gebruiker van cryptoactiva die een Entiteit is. Voor het vaststellen van de Uiteindelijk belanghebbenden van de Gebruiker van cryptoactiva die een Entiteit is, kan een Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten zich baseren op de inlichtingen die zijn verzameld en worden bijgehouden op grond van de Due diligence-procedures voor klanten, op voorwaarde dat die procedures stroken met Richtlijn (EU) 2015/849. Indien de Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten niet wettelijk verplicht is Due diligence-procedures voor klanten toe te passen die stroken met Richtlijn (EU) 2015/849, past hij voor het bepalen van de Uiteindelijk belanghebbenden in wezen soortgelijke procedures toe.
- b)
Vaststelling of de Uiteindelijk belanghebbende van een Gebruiker van cryptoactiva die een Entiteit is, een Te rapporteren persoon is. Voor het vaststellen of een Uiteindelijk belanghebbende een Te rapporteren persoon is, baseert een Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten zich op een eigen verklaring van de Gebruiker van cryptoactiva die een Entiteit is of van de Uiteindelijk belanghebbende op basis waarvan de Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten de fiscale woonplaats(en) van de uiteindelijk belanghebbende kan bepalen en de redelijkheid van die eigen verklaring kan bevestigen op basis van de door de Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten verkregen inlichtingen, met inbegrip van alle documentatie die is verzameld in het kader van Due diligence-procedures voor klanten.
- 3.
Indien zich op enig moment een verandering voordoet in de omstandigheden met betrekking tot een Gebruiker van cryptoactiva die een Entiteit is of tot zijn Uiteindelijke belanghebbenden waardoor de Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten weet of redenen heeft om te weten dat de oorspronkelijke eigen verklaring onjuist of onbetrouwbaar is, kan de Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten zich niet beroepen op de oorspronkelijke eigen verklaring en moet hij een geldige eigen verklaring of een redelijke verklaring en, in voorkomend geval, documentatie ter staving van de geldigheid van de oorspronkelijke eigen verklaring verkrijgen.
- C.Eisen inzake de geldigheid van eigen verklaringen
- 1.
Een eigen verklaring die wordt verstrekt door een Gebruiker van cryptoactiva die een natuurlijke persoon is of door een Uiteindelijk belanghebbende is alleen geldig als zij door de Gebruiker van cryptoactiva die een natuurlijke persoon is of de Uiteindelijk belanghebbende is ondertekend of anderszins is bevestigd, uiterlijk op de datum van ontvangst is gedateerd en de volgende inlichtingen bevat over de Gebruiker van cryptoactiva die een natuurlijke persoon is of de Uiteindelijk belanghebbende:
- a)
voor- en achternaam;
- b)
woonadres;
- c)
lidstaat/lidstaten van fiscale woonplaats;
- d)
voor elke Te rapporteren persoon, het fiscaal identificatienummer voor elke lidstaat;
- e)
geboortedatum.
- 2.
Een eigen verklaring die wordt verstrekt door een Gebruiker van cryptoactiva die een Entiteit is, is alleen geldig als zij door de Gebruiker van cryptoactiva die een Entiteit is, is ondertekend of anderszins is bevestigd, uiterlijk op de datum van ontvangst is gedateerd en de volgende inlichtingen bevat over de Gebruiker van cryptoactiva die een Entiteit is:
- a)
officiële naam;
- b)
adres;
- c)
lidstaat/lidstaten van fiscale woonplaats;
- d)
voor elke Te rapporteren persoon, het fiscale identificatienummer voor elke lidstaat;
- e)
in het geval van een Gebruiker van cryptoactiva die een Entiteit is die geen Actieve entiteit of een Uitgesloten persoon is, de in onderdeel C, punt 1, beschreven inlichtingen met betrekking tot elke Uiteindelijk belanghebbende van de Gebruiker van cryptoactiva die een Entiteit is, tenzij die Uiteindelijk belanghebbende een eigen verklaring heeft verstrekt overeenkomstig onderdeel C, punt 1, alsmede de rol(len) op grond waarvan elke Te rapporteren gebruiker een Uiteindelijk belanghebbende van de Entiteit is, voor zover dit nog niet is vastgesteld op basis van Due diligence-procedures voor klanten;
- f)
indien van toepassing, inlichtingen over de criteria waaraan hij voldoet om als Actieve entiteit of als Uitgesloten persoon te worden behandeld.
- D.Algemene due diligence-voorschriften
- 1.
Een Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten die voor de toepassing van deze richtlijn ook een Financiële instelling is, kan zich voor de due diligence-procedures uit hoofde van dit deel beroepen op de krachtens bijlage I, delen IV en VI, voltooide due diligence-procedures. Een Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten kan zich ook baseren op een eigen verklaring die reeds voor andere fiscale doeleinden is verzameld, mits die eigen verklaring voldoet aan de vereisten van onderdeel C van dit deel.
- 2.
Een Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten kan een beroep doen op een derde partij om de due diligence-verplichtingen van dit deel te vervullen; die verplichtingen blijven evenwel de verantwoordelijkheid van de Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten.
Deel IV. Definities
De volgende termen hebben de hieronder vermelde betekenis:
- A.Te rapporteren cryptoactivum
- 1.
Onder ‘Cryptoactivum’ wordt verstaan een cryptoactivum zoals gedefinieerd in artikel 3, lid 1, punt 5), van Verordening (EU) 2023/1114.
- 2.
Onder ‘Digitale centralebankmunt’ wordt verstaan elke digitale Fiduciaire valuta die door een Centrale bank of een andere monetaire autoriteit wordt uitgegeven.
- 3.
Onder ‘Centrale bank’ wordt verstaan een instelling die bij wet of bij goedkeuring van de overheid de belangrijkste autoriteit is, naast de regering van het rechtsgebied zelf, die middelen uitgeeft die bedoeld zijn om te circuleren als geld. Een dergelijke instelling kan ook een instantie omvatten die los staat van de regering van het rechtsgebied en al dan niet geheel of gedeeltelijk tot het rechtsgebied behoort.
- 4.
Onder ‘Te rapporteren cryptoactivum’ wordt verstaan elk Cryptoactivum anders dan een Digitale centralebankmunt, Elektronisch geld of een Cryptoactivum waarvoor de Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten afdoende heeft vastgesteld dat het niet kan worden gebruikt voor betalings- of beleggingsdoeleinden.
- 5.
Voor de toepassing van deze bijlage wordt onder ‘Elektronisch geld’ verstaan elk Cryptoactivum dat:
- a)
een digitale weergave is van één Fiduciaire valuta;
- b)
wordt uitgegeven bij ontvangst van financiële middelen met het oog op het verrichten van betalingstransacties;
- c)
wordt vertegenwoordigd door een vordering op de uitgevende instantie in dezelfde Fiduciaire valuta;
- d)
ter betaling wordt aanvaard door een andere natuurlijke of rechtspersoon dan de uitgevende instantie, en
- e)
op grond van de wettelijke voorschriften waaraan de uitgevende instantie is onderworpen, op verzoek van de houder van het product te allen tijde en tegen nominale waarde tegen dezelfde Fiduciaire valuta kan worden ingewisseld.
De term ‘Elektronisch geld’ omvat niet een product dat uitsluitend is gecreëerd om geldovermakingen van een klant naar een andere persoon overeenkomstig de instructies van de klant te faciliteren. Een product wordt niet uitsluitend gecreëerd om geldovermakingen te faciliteren indien, in het kader van de normale bedrijfsuitoefening van de overmakende Entiteit, de met dat product verband houdende gelden langer dan zestig dagen na ontvangst van instructies voor het faciliteren van de overmaking worden aangehouden, of, indien er geen instructies worden ontvangen, de gelden in verband met dat product langer dan zestig dagen na ontvangst van de gelden worden aangehouden.
- B.Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten
- 1.
Onder ‘Aanbieder van cryptoactivadiensten’ wordt verstaan een aanbieder van cryptoactivadiensten als gedefinieerd in artikel 3, lid 1, punt 15), van Verordening (EU) 2023/1114.
- 2.
Onder ‘Exploitant van cryptoactiva’ wordt verstaan een andere verstrekker van Cryptoactivadiensten dan een Aanbieder van cryptoactivadiensten.
- 3.
Onder ‘Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten’ wordt verstaan elke Aanbieder van cryptoactivadiensten en elke Exploitant van cryptoactiva die een of meer Cryptoactivadiensten verricht waarbij namens een Te rapporteren gebruiker Wisseltransacties worden uitgevoerd.
- 4.
Onder ‘Cryptoactivadiensten’ worden verstaan cryptoactivadiensten als gedefinieerd in artikel 3, lid 1, punt 16), van Verordening (EU) 2023/1114, met inbegrip van staking en uitlenen.
- C.Te rapporteren transactie
- 1.
Onder ‘Te rapporteren transactie’ wordt verstaan:
- a)
een Wisseltransactie, en
- b)
een Overdracht van Te rapporteren cryptoactiva.
- 2.
Onder ‘Wisseltransactie’ wordt verstaan:
- a)
wisselen tussen Te rapporteren cryptoactiva en Fiduciaire valuta's, en
- b)
wisselen tussen een of meer vormen van Te rapporteren cryptoactiva.
- 3.
Onder ‘Te rapporteren retailbetalingstransactie’ wordt verstaan een Overdracht van Te rapporteren cryptoactiva als tegenprestatie voor goederen of diensten ter waarde van meer dan 50 000 USD of het equivalent daarvan in een andere valuta.
- 4.
Onder ‘Overdracht’ wordt verstaan een transactie waarbij een Te rapporteren cryptoactivum wordt verplaatst van of naar een ander(e) adres of rekening voor cryptoactiva van één Gebruiker van cryptoactiva dan een adres dat of een rekening die door de Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten namens dezelfde Gebruiker van cryptoactiva wordt beheerd, waarbij de Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten, op basis van de kennis waarover deze op het moment van de transactie beschikt, niet kan bepalen of de transactie al dan niet een Wisseltransactie is.
- 5.
Onder ‘Fiduciaire valuta’ wordt verstaan de officiële valuta van een rechtsgebied, uitgegeven door een rechtsgebied of een door een rechtsgebied aangewezen Centrale bank of monetaire autoriteit, vertegenwoordigd door fysieke bankbiljetten of munten of door geld in verschillende digitale vormen, waaronder bankreserves en Digitale centralebankmunten. De term omvat ook commerciële-bankgeld en elektronisch-geldproducten (Elektronisch geld).
- D.Te rapporteren gebruiker
- 1.
Onder ‘te Rapporteren gebruiker’ wordt verstaan een Gebruiker van cryptoactiva die een in een lidstaat woonachtige Te rapporteren persoon is.
- 2.
Onder ‘Gebruiker van cryptoactiva’ wordt verstaan een natuurlijke persoon of een Entiteit die een klant is van een Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten met het oog op het verrichten van Te rapporteren transacties. Een natuurlijke persoon of Entiteit, niet zijnde een Financiële instelling of een Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten, die als Gebruiker van cryptoactiva ten behoeve of voor rekening van een andere natuurlijke persoon of Entiteit optreedt als agent, bewaarnemer, gevolmachtigde, ondertekenaar, beleggingsadviseur of tussenpersoon, wordt niet behandeld als een Gebruiker van cryptoactiva, en die andere natuurlijke persoon of Entiteit wordt als de Gebruiker van cryptoactiva behandeld. Indien een Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten voor of namens een handelaar Te rapporteren retailbetalingstransacties verricht, behandelt de Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten de klant die de tegenpartij is van de handelaar voor die Te rapporteren retailbetalingstransacties, ook als Gebruiker van cryptoactiva met betrekking tot die Te rapporteren retailbetalingstransacties, op voorwaarde dat de Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten uit hoofde van binnenlandse antiwitwasregels verplicht is de identiteit van die klant te verifiëren in het kader van de Te rapporteren retailbetalingstransactie.
- 3.
Onder ‘Gebruiker van cryptoactiva die een natuurlijke persoon is’ wordt verstaan een Gebruiker van cryptoactiva die een natuurlijke persoon is.
- 4.
Onder ‘Bestaande gebruiker van cryptoactiva die een natuurlijke persoon is’ wordt verstaan een Gebruiker van cryptoactiva die een natuurlijke persoon is, die per 31 december 2025 een relatie met de Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten heeft.
- 5.
Onder ‘Gebruiker van cryptoactiva die een Entiteit is’ wordt verstaan een Gebruiker van cryptoactiva die een Entiteit is.
- 6.
Onder ‘Bestaande gebruiker van cryptoactiva die een Entiteit is’ wordt verstaan een Gebruiker van cryptoactiva die een Entiteit is, die per 31 december 2025 een relatie met de Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten heeft.
- 7.
Onder ‘Re rapporteren persoon’ wordt verstaan een andere persoon van een lidstaat dan een Uitgesloten persoon.
- 8.
Onder ‘Persoon van een lidstaat’ wordt verstaan met betrekking tot elke lidstaat een Entiteit of een natuurlijke persoon die een ingezetene is van een lidstaat op grond van de fiscale wetgeving van die lidstaat, of een nalatenschap van een erflater die een ingezetene was van een lidstaat. Voor dat doel wordt een entiteit zoals een samenwerkingsverband, een samenwerkingsverband met beperkte aansprakelijkheid of een soortgelijke juridische constructie zonder fiscale woonplaats, behandeld als een ingezetene van het rechtsgebied waar de plaats van de feitelijke leiding ervan is gelegen.
- 9.
Onder ‘Uiteindelijk belanghebbenden’ worden verstaan de natuurlijke personen die zeggenschap uitoefenen over een Entiteit. In het geval van trusts worden hieronder verstaan de insteller(s) van een trust, de trustees, de eventuele protector(en), de begunstigde(n) of categorie(ën) begunstigden en eventuele andere natuurlijke personen die de uiteindelijke feitelijke zeggenschap uitoefenen over de trust en in het geval van andere juridische overeenkomsten dan een trust worden hieronder verstaan personen in dezelfde of een vergelijkbare positie. De term ‘Uiteindelijk belanghebbenden’ wordt uitgelegd op een wijze die strookt met de term ‘uiteindelijk begunstigde’ als gedefinieerd in artikel 3, punt 6, van Richtlijn (EU) 2015/849 voor zover het Rapporterende aanbieders van cryptoactivadiensten betreft.
- 10.
Onder ‘Actieve entiteit’ wordt verstaan een Entiteit die voldoet aan een van de volgende criteria:
- a)
minder dan 50 % van de bruto-inkomsten van de Entiteit in het voorgaande kalenderjaar of een andere relevante rapportageperiode bestaat uit passieve inkomsten en minder dan 50 % van de activa van de Entiteit gedurende het voorgaande kalenderjaar of een andere relevante rapportageperiode bestaat uit activa die passieve inkomsten genereren of die worden aangehouden voor het genereren van passieve inkomsten;
- b)
een substantieel deel van de activiteiten van de Entiteit bestaat uit het (geheel of gedeeltelijk) aanhouden van de geplaatste aandelen van, of het verschaffen van financiering en diensten aan, een of meer dochterondernemingen die betrokken zijn bij handels- of bedrijfsactiviteiten anders dan die van een Financiële instelling, met dien verstande dat een Entiteit niet in aanmerking komt voor deze status indien de Entiteit fungeert (of zich presenteert) als een beleggingsfonds, zoals een private equity-fonds, durfkapitaalfonds, een overnamefonds dat met schulden wordt gefinancierd of een beleggingsvehikel met het doel ondernemingen te verwerven of te financieren en bij wijze van belegging daarin vervolgens belangen aan te houden als vermogensbestanddelen;
- c)
de Entiteit oefent nog geen bedrijfsactiviteiten uit en heeft dat ook in het verleden niet gedaan, maar investeert vermogen in activa teneinde bedrijfsactiviteiten uit te oefenen anders dan die van een Financiële instelling, op voorwaarde dat de Entiteit 24 maanden na de datum van haar oprichting niet in aanmerking komt voor deze uitzondering;
- d)
de Entiteit was gedurende de voorgaande vijf jaar geen Financiële instelling en is bezig met de liquidatie van haar activa of met een reorganisatie teneinde de activiteiten voort te zetten of te hervatten, niet zijnde die van een Financiële instelling;
- e)
de Entiteit is voornamelijk betrokken bij financierings- en hedgingtransacties met of voor gelieerde entiteiten die geen Financiële instellingen zijn en verschaft geen financiering of hedgingdiensten aan een Entiteit die geen Gelieerde entiteit is, mits de groep van dergelijke Gelieerde entiteiten voornamelijk betrokken is bij bedrijfsactiviteiten anders dan die van een Financiële instelling, of
- f)
de Entiteit voldoet aan alle volgende vereisten:
- i)
zij is opgericht in het rechtsgebied waarvan zij een ingezetene is en wordt aldaar uitsluitend geëxploiteerd voor religieuze, charitatieve, wetenschappelijke, artistieke, culturele, sportieve of educatieve doeleinden, of zij is opgericht in het rechtsgebied waarvan zij een ingezetene is en wordt aldaar geëxploiteerd als een professionele organisatie, bedrijfsvereniging, kamer van koophandel, arbeidsorganisatie, land- of tuinbouworganisatie, burgerorganisatie of als een organisatie uitsluitend ter bevordering van het sociale welzijn;
- ii)
zij is in het rechtsgebied waarvan zij een ingezetene is, vrijgesteld van inkomstenbelasting;
- iii)
zij heeft geen aandeelhouders of leden die als eigenaar of rechthebbende aanspraak kunnen maken op haar inkomsten of activa;
- iv)
de toepasselijke wetgeving van het rechtsgebied waarvan de Entiteit een ingezetene is of haar oprichtingsakten staan niet toe dat inkomsten of activa van de Entiteit worden verdeeld onder of aangewend ten behoeve van een particulier of een niet-charitatieve Entiteit anders dan in het kader van de charitatieve activiteiten van de Entiteit of ter betaling van een redelijke vergoeding voor verleende diensten of als betaling die een reële marktwaarde vertegenwoordigt voor activa die de Entiteit heeft verworven, en
- v)
de toepasselijke wetgeving van het rechtsgebied waarvan de Entiteit een ingezetene is of haar oprichtingsakten vereisen dat bij liquidatie of opheffing van de Entiteit al haar activa worden overgedragen aan een Overheidsinstantie of een andere non-profitorganisatie of vervallen aan de overheid van het rechtsgebied waarvan de Entiteit een ingezetene is of een staatkundig onderdeel daarvan.
- E.Uitgesloten persoon
- 1.
Onder ‘Uitgesloten persoon’ wordt verstaan:
- a)
een Entiteit waarvan de aandelen regelmatig worden verhandeld op een of meer erkende effectenbeurzen;
- b)
een Entiteit die een Gelieerde entiteit is van een in punt a) omschreven entiteit;
- c)
een Overheidsinstantie;
- d)
een Internationale organisatie;
- e)
een Centrale bank, of
- f)
een Financiële instelling anders dan een Beleggingsentiteit omschreven in onderdeel E, punt 5, b).
- 2.
Onder ‘Financiële instelling’ wordt verstaan een Bewaarinstelling, een instelling die deposito's neemt, een Beleggingsentiteit of een Omschreven verzekeringsmaatschappij.
- 3.
Onder ‘Bewaarinstelling’ wordt verstaan een Entiteit die voor rekening van derden financiële activa in bewaring houdt als een wezenlijk deel van haar bedrijfsactiviteiten. Een Entiteit houdt Financiële activa voor rekening van derden als wezenlijk deel van haar bedrijfsactiviteiten, wanneer haar bruto-inkomsten die verband houden met het houden van Financiële activa en het verlenen van de bijbehorende financiële diensten gelijk zijn aan of groter zijn dan 20 % van de bruto-inkomsten van de Entiteit gedurende: i) de periode van drie jaar die eindigt op 31 december (of de laatste dag van het boekjaar indien dat niet gelijkloopt met het kalenderjaar) voorafgaand aan het jaar waarin de vaststelling gebeurt, of ii) de bestaansperiode van de Entiteit, indien deze korter is.
- 4.
Onder ‘Instelling die deposito's neemt’ wordt verstaan een Entiteit die:
- a)
opvorderbare gelden verkrijgt in het kader van de normale uitoefening van het bankbedrijf of een daarmee vergelijkbaar bedrijf, of
- b)
Elektronisch geld of Digitale centralebankmunten ten behoeve van klanten aanhoudt.
- 5.
Onder ‘Beleggingsentiteit’ wordt verstaan een Entiteit:
- a)
met als voornaamste bedrijfsactiviteit het voor of namens een klant uitvoeren van een of meer van de volgende activiteiten of transacties:
- i)
handel in geldmarktinstrumenten (cheques, wissels, depositobewijzen, derivaten enz.), vreemde valuta's; wisselkoersen, rentepercentage- en indexinstrumenten; overdraagbare effecten, of goederentermijnhandel;
- ii)
beheren van een individueel vermogen en collectief portefeuillebeheer, of
- iii)
andere vormen van beleggen, administreren of beheren van Financiële activa, geld of Te rapporteren cryptoactiva ten behoeve van derden, of
- b)
met een bruto-inkomen dat hoofdzakelijk is toe te rekenen aan beleggen, herbeleggen of handel in Financiële activa of Te rapporteren cryptoactiva, indien de Entiteit wordt beheerd door een andere Entiteit die een instelling is die deposito's neemt, een Bewaarinstelling, een Omschreven verzekeringsmaatschappij of een Beleggingsentiteit omschreven in onderdeel E, punt 5, a).
Een Entiteit wordt behandeld als een Entiteit met als bedrijfsactiviteit hoofdzakelijk het uitvoeren van een of meer van de in onderdeel E, punt 5, a), vermelde activiteiten, of haar bruto-inkomen is hoofdzakelijk toe te rekenen aan beleggen, herbeleggen of handel in Financiële activa of Te rapporteren cryptoactiva voor de in onderdeel E, punt 5, b), bedoelde doelen, als de bruto-inkomsten van de Entiteit die verband houden met deze activiteiten, gelijk zijn aan of groter zijn dan 50 % van de bruto-inkomsten van de Entiteit gedurende: i) de periode van drie jaar die eindigt op 31 december van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de vaststelling gebeurt, of ii) de bestaansperiode van de Entiteit, indien deze korter is.
Voor de toepassing van onderdeel E, punt 5, a), iii), omvat de term ‘andere vormen van het beleggen, administreren of beheren van Financiële activa, geld of Te rapporteren cryptoactiva ten behoeve van derden’ niet het verrichten van Wisseltransacties voor of namens klanten. De term ‘Beleggingsentiteit’ heeft niet betrekking op een Entiteit die een Actieve entiteit is omdat zij voldoet aan een van de criteria van onderdeel D, punt 10, b) tot en met e).
Dit onderdeel wordt uitgelegd op een wijze die verenigbaar is met de gelijkwaardige bewoordingen in de definitie van ‘financiële instelling’ in artikel 3, punt 2, van Richtlijn (EU) 2015/849.
- 6.
Onder ‘Omschreven verzekeringsmaatschappij’ wordt verstaan een Entiteit die een verzekeringsmaatschappij is (of de houdstermaatschappij van een verzekeringsmaatschappij) die een Kapitaalverzekering of Lijfrenteverzekering aanbiedt of verplicht is tot het betalen van uitkeringen uit hoofde van een Kapitaalverzekering of Lijfrenteverzekering.
- 7.
Onder ‘Overheidsinstantie’ wordt verstaan de regering van een rechtsgebied, een staatkundig onderdeel van een rechtsgebied (voor alle duidelijkheid, met inbegrip van een staat, provincie, district of gemeente), of een volledig tot een rechtsgebied of een of meer van de voorgaande overheidsinstanties behorend(e) instantie of agentschap. Deze categorie bestaat uit de integrale delen, entiteiten waarover zeggenschap wordt uitgeoefend, en de staatkundige onderdelen van een rechtsgebied.
- a)
Een ‘integraal deel’ van een rechtsgebied: elke persoon, organisatie, agentschap, bureau, fonds, instantie of een ander lichaam, ongeacht de benaming, die/dat een bestuursautoriteit van een rechtsgebied vormt. De netto-inkomsten van de bestuursautoriteit moeten worden gecrediteerd naar de eigen rekening of naar andere rekeningen van het rechtsgebied, zonder dat er een deel ten goede komt van een particulier. Een integraal deel omvat niet een natuurlijke persoon die een staatshoofd, ambtenaar of bestuurder is, handelend als privépersoon of op persoonlijke titel.
- b)
Een ‘entiteit waarover zeggenschap wordt uitgeoefend’ is een Entiteit die formeel apart staat van het rechtsgebied, of die anderszins een afzonderlijke juridische entiteit vormt, op voorwaarde dat:
- i)
de Entiteit volledig behoort tot en volledig onder de zeggenschap staat van een of meer Overheidsinstanties, rechtstreeks of via een of meer entiteiten waarover zeggenschap wordt uitgeoefend;
- ii)
de netto-inkomsten van de Entiteit worden gecrediteerd naar de eigen rekening of de rekeningen van een of meer Overheidsinstanties, zonder dat een deel ervan ten goede komt aan een particulier, en
- iii)
de activa van de Entiteit bij ontbinding toekomen aan een of meer Overheidsinstanties.
- c)
Inkomsten komen niet ten goede van particulieren als deze personen de beoogde begunstigden zijn van een overheidsprogramma, en de programma-activiteiten voor het grote publiek worden uitgevoerd met betrekking tot het gemeenschappelijke welzijn of betrekking hebben op de administratie van een onderdeel van de overheid. Niettegenstaande het voorgaande worden inkomsten evenwel geacht ten goede te komen van particulieren als de inkomsten voortkomen uit het gebruik van een overheidsinstantie voor het voeren van een commercieel bedrijf, zoals commerciële- bankactiviteiten, dat financiële diensten verleent aan particulieren.
- 8.
Onder ‘Internationale organisatie’ wordt verstaan iedere internationale organisatie of een agentschap of instantie daarvan dat/die daar volledig toe behoort. Tot deze categorie behoort iedere intergouvernementele organisatie (en ook een supranationale organisatie):
- a)
die voornamelijk bestaat uit regeringen,
- b)
die daadwerkelijk een hoofdzetelovereenkomst of soortgelijke overeenkomst heeft met het rechtsgebied, en
- c)
waarvan de inkomsten niet ten goede komen van particulieren.
- 9.
Onder ‘Financiële activa’ worden verstaan effecten (bijvoorbeeld een aandeel in een vennootschap; partnerschap of uiteindelijk belang in een breed opgezet of een beursgenoteerd samenwerkingsverband of een trust; waardepapier, obligatie, schuldbewijs of andere bewijzen van schuldenlast), partnerschapsbelang, commodity, swap (bijvoorbeeld renteswaps, valutaswaps, basisswaps, interest rate caps, interest rate floors, commodity swaps, equity swaps, equity index swaps en soortgelijke overeenkomsten), Verzekeringscontract of lijfrenteverzekering of enig belang (inclusief een termijncontract of optie) in een zekerheid, Te rapporteren cryptoactivum, partnerschapsbelang, commodity, swap, Verzekeringscontract of Lijfrenteverzekering. De term ‘Financiële activa’ omvat niet een direct belang, buiten de vreemdvermogenssfeer, in een onroerend goed.
- 10.
Onder ‘Aandelenbelang’ wordt verstaan, in het geval van een samenwerkingsverband dat een Financiële instelling is, een kapitaalbelang of een winstaandeel in het samenwerkingsverband. In het geval van een trust die een Financiële instelling is, wordt een Aandelenbelang geacht te worden aangehouden door degene die optreedt als insteller of begunstigde van de volledige trust of een deel ervan of door een derde natuurlijke persoon die uiteindelijk de feitelijke zeggenschap uitoefent over de trust. Een Te rapporteren persoon wordt behandeld als begunstigde van een trust indien de Te rapporteren persoon gerechtigd is rechtstreeks of middellijk (bijvoorbeeld via een gevolmachtigde) een verplichte uitkering te ontvangen of rechtstreeks of middellijk een discretionaire uitkering kan ontvangen uit de trust.
- 11.
Onder ‘Verzekeringsovereenkomst’ wordt verstaan een overeenkomst (anders dan een Lijfrenteverzekering) uit hoofde waarvan de uitgevende instantie zich verplicht een bedrag uit te keren indien zich een omschreven gebeurtenis voordoet aangaande overlijden, ziekte, ongeval, aansprakelijkheid of vermogensrisico's.
- 12.
Onder ‘Lijfrenteverzekering’ wordt verstaan een overeenkomst uit hoofde waarvan de uitgevende instantie zich verplicht uitkeringen te verstrekken gedurende een tijdvak dat geheel of gedeeltelijk wordt vastgesteld op basis van de levensverwachting van een of meer natuurlijke personen. De term omvat voorts een overeenkomst die in overeenstemming met de wet- of regelgeving of die in de praktijk in de lidstaat of het andere rechtsgebied waar de overeenkomst is gesloten wordt aangemerkt als Lijfrenteverzekering en uit hoofde waarvan de uitgevende instantie zich verplicht gedurende een aantal jaren uitkeringen te verstrekken.
- 13.
Onder ‘Kapitaalverzekering’ wordt verstaan een Verzekeringsovereenkomst (anders dan een herverzekeringsovereenkomst gericht op schadeloosstelling tussen twee verzekeringsmaatschappijen) met een Geldswaarde.
- 14.
Onder ‘Geldswaarde’ wordt verstaan: i) het bedrag waarop de houder van de polis aanspraak kan maken bij afkoop of beëindiging van de overeenkomst (vastgesteld zonder aftrek van een annuleringsvergoeding of polisbelening), en ii) het bedrag dat de polishouder kan lenen uit hoofde van of ter zake van de overeenkomst, indien dat groter is dan het eerste bedrag. Niettegenstaande het voorgaande is ‘Geldswaarde’ niet een bedrag dat verschuldigd is uit hoofde van een Verzekeringsovereenkomst:
- a)
uitsluitend wegens het overlijden van een persoon, verzekerd in het kader van een levensverzekeringsovereenkomst;
- b)
als een invaliditeits-, ongevals- of ziekte-uitkering of een andere uitkering wegens economische verliezen door het optreden van de verzekerde gebeurtenis;
- c)
als een teruggave aan de polishouder van een eerder betaalde premie (minus de kosten van verzekeringsheffingen al dan niet daadwerkelijk opgelegd) uit hoofde van een verzekeringsovereenkomst (anders dan een aan beleggingen gekoppelde levensverzekering of lijfrenteverzekering) vanwege opzegging of beëindiging van de overeenkomst, afname van het risico gedurende de looptijd van de overeenkomst, of voortvloeiend uit de correctie na de publicatie van onjuiste premies of soortgelijke fouten;
- d)
als resultaatdeling voor polishouders (niet bij beëindiging) mits de resultaatdeling verband houdt met een Verzekeringsovereenkomst volgens welke de enige betaalbare uitkeringen worden omschreven in punt b), of
- e)
als een teruggave van een voorschotpremie of een vooruitbetaalde premie voor een Verzekeringsovereenkomst waarvoor de premie op zijn minst jaarlijks betaalbaar is als het bedrag van het voorschot of de vooruitbetaling niet hoger is dan de volgende jaarlijkse premie die volgens de overeenkomst betaalbaar wordt.
- F.Diversen
- 1.
Onder ‘Due diligence-procedures voor klanten’ worden verstaan due diligence-procedures voor klanten van een Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten overeenkomstig Richtlijn (EU) 2015/849 of soortgelijke vereisten waaraan een dergelijke Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten is onderworpen.
- 2.
Onder ‘Entiteit’ wordt verstaan een rechtspersoon of een juridische constructie, zoals een vennootschap, samenwerkingsverband, trust of stichting.
- 3.
Een Entiteit is een ‘Gelieerde entiteit’ van een andere Entiteit indien een van de Entiteiten de andere beheerst, of indien beide Entiteiten onder een gemeenschappelijk zeggenschap vallen. Daartoe wordt onder zeggenschap mede verstaan de directe of indirecte eigendom van meer dan 50 % van het aantal stemmen en het vermogen in een entiteit.
- 4.
Onder ‘Bijkantoor’ wordt verstaan een eenheid, bedrijf of kantoor van een Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten die/dat wordt behandeld als een bijkantoor krachtens de regelgeving van een rechtsgebied of die/dat anderszins onder de wetgeving van een rechtsgebied valt als gescheiden van andere kantoren, eenheden of bijkantoren van de Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten. Alle eenheden, bedrijven of kantoren van een Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten in één rechtsgebied worden als één bijkantoor behandeld.
- 5.
Onder een ‘Van kracht zijnde adequate overeenkomst tussen bevoegde autoriteiten’ wordt verstaan een overeenkomst tussen de bevoegde autoriteiten van een lidstaat en een niet-Unierechtsgebied, op grond waarvan automatische uitwisseling plaatsvindt van inlichtingen die gelijkwaardig zijn aan die welke in deel II, onderdeel B, van deze bijlage zijn gespecificeerd, zoals bevestigd in een uitvoeringshandeling overeenkomstig artikel 8 bis quinquies, lid 11.
- 6.
Onder ‘Gekwalificeerd niet-Unierechtsgebied’ wordt verstaan een niet-Unierechtsgebied dat beschikt over een Van kracht zijnde adequate overeenkomst tussen bevoegde autoriteiten met de bevoegde autoriteiten van alle lidstaten die in een door dit niet-Unierechtsgebied gepubliceerde lijst zijn aangemerkt als te rapporteren rechtsgebieden.
- 7.
Onder ‘fiscaal identificatienummer’ wordt verstaan het fiscaal identificatienummer (of functioneel equivalent bij gebreke van een fiscaal identificatienummer). Het fiscaal identificatienummer is elk nummer of elke code die een bevoegde autoriteit gebruikt om een belastingplichtige te identificeren.
- 8.
Onder ‘Identificatiedienst’ wordt verstaan een elektronisch proces dat door een lidstaat of de Unie kosteloos ter beschikking wordt gesteld van een Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten met het oog op de vaststelling van de identiteit en de fiscale woonplaats van een Gebruiker van cryptoactiva.
Deel V. Doeltreffende uitvoering
- A.Voorschriften om de verzamelings- en verificatievereisten van deel III te handhaven
- 1.
De lidstaten treffen de nodige maatregelen om Rapporterende aanbieders van cryptoactivadiensten te verplichten de verzamelings- en verificatievereisten van deel III te handhaven ten aanzien van hun Gebruikers van cryptoactiva.
- 2.
Indien een Gebruiker van cryptoactiva de krachtens deel III vereiste inlichtingen niet verstrekt na twee aanmaningen volgend op het initiële verzoek van de Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten, maar niet voordat er zestig dagen zijn verstreken, moet de Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten verhinderen dat de Gebruiker van cryptoactiva Te rapporteren transacties verricht.
- B.
Regels die de Rapporterende aanbieders van cryptoactivadiensten verplichten om de stappen die zijn gezet en eventuele inlichtingen die zijn gebruikt voor de uitvoering van de rapportageverplichtingen en due diligence-procedures, in documenten vast te leggen en adequate maatregelen om die documentaties te verkrijgen.
- 1.
De lidstaten treffen de nodige maatregelen om Rapporterende aanbieders van cryptoactivadiensten te verplichten registers bij te houden van de stappen die zijn gezet en van eventuele inlichtingen die zijn gebruikt voor de uitvoering van de in respectievelijk de delen II en III beschreven rapportageverplichtingen en due diligence-procedures. Die registers worden een voldoende lange tijd bewaard en in elk geval gedurende een periode van ten minste vijf en ten hoogste tien jaar volgend op het einde van de rapportageperiode waarin de Rapporterende aanbieders van cryptoactivadiensten verplicht zijn de inlichtingen te rapporteren waarvan de rapportage op grond van deel II verplicht is.
- 2.
De lidstaten treffen de nodige maatregelen, met inbegrip van de mogelijkheid om Rapporterende aanbieders van cryptoactivadiensten een rapportageverplichting op te leggen, om ervoor te zorgen dat alle noodzakelijke inlichtingen worden gerapporteerd aan de bevoegde autoriteit zodat die laatste in staat is haar verplichting om inlichtingen te verstrekken overeenkomstig artikel 8 bis quinquies, lid 3, na te leven.
- C.Administratieve procedures om na te gaan of de Rapporterende aanbieders van cryptoactivadiensten de rapportageverplichtingen en due diligence-procedures naleven
De lidstaten stellen administratieve procedures vast om te verifiëren of de Rapporterende aanbieders van cryptoactivadiensten de in respectievelijk de delen II en III beschreven rapportageverplichtingen en due diligence-procedures naleven.
- D.Administratieve procedures voor de vervolgcontrole van een Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten die onvolledige of onnauwkeurige inlichtingen rapporteert
De lidstaten stellen procedures vast voor de vervolgcontrole van Rapporterende aanbieders van cryptoactivadiensten die onvolledige of onnauwkeurige inlichtingen rapporteren.
- E.Administratieve procedure voor het verlenen van een vergunning aan een Aanbieder van cryptoactivadiensten
De bevoegde autoriteit van een lidstaat die overeenkomstig Verordening (EU) 2023/1114 een vergunning verleent aan Aanbieders van cryptoactivadiensten zendt de op grond van deze richtlijn bevoegde autoriteit, als dat een andere autoriteit is, regelmatig en uiterlijk vóór 31 december van het betrokken kalenderjaar of een andere relevante rapportageperiode een lijst van alle vergunninghoudende Aanbieders van cryptoactivadiensten toe.
- F.Administratieve procedure voor de unieke registratie van een Exploitant van cryptoactiva
- 1.
Een Exploitant van cryptoactiva die een Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten is als gedefinieerd in deel IV, onderdeel B, punt 3, moet zich overeenkomstig artikel 8 bis quinquies, lid 7, laten registreren bij de bevoegde autoriteit van de lidstaat, bepaald overeenkomstig deel I, onderdeel A, punt 2, a), b), c) of d), of onderdeel B, vóór het einde van de termijn waarbinnen die Exploitant van cryptoactiva de in deel II, onderdeel B, bedoelde inlichtingen moet rapporteren. Indien een dergelijke Exploitant van cryptoactiva in meer dan één lidstaat voldoet aan de voorwaarden van respectievelijk hetzij deel I, onderdeel A, punt 2, a), b), c) of d), hetzij onderdeel B, laat hij zich overeenkomstig artikel 8 bis quinquies, lid 7, registreren bij de bevoegde autoriteit van een van die lidstaten, vóór het verstrijken van de termijn waarbinnen de Exploitant van cryptoactiva de in deel II, onderdeel B, bedoelde inlichtingen moet rapporteren.
Onverminderd onderdeel F, punt 1, eerste alinea, laat een Exploitant van cryptoactiva die een Rapporterende aanbieder van cryptoactivadiensten is als gedefinieerd in deel IV, onderdeel B, punt 3, zich niet registreren bij de bevoegde autoriteit van een lidstaat waar die Exploitant van cryptoactiva niet verplicht is de rapportage- en de due diligence-verplichtingen van de respectievelijk delen II en III te vervullen overeenkomstig deel I, onderdeel C, D, E, F, G, of H, op grond van het feit dat die Exploitant van cryptoactiva die vereisten in een andere lidstaat vervult.
- 2.
Bij de registratie deelt de Exploitant van cryptoactiva de lidstaat van zijn unieke registratie, bepaald overeenkomstig onderdeel F, punt 1, de volgende informatie mee:
- a)
naam;
- b)
postadres;
- c)
elektronische adressen, met inbegrip van websites;
- d)
fiscale identificatienummers die aan de Exploitanten van cryptoactiva zijn toegekend;
- e)
de lidstaten waarvan de Te rapporteren gebruikers ingezetenen zijn in de zin van deel III, onderdelen A en B;
- f)
elk Gekwalificeerd niet-Unierechtsgebied als bedoeld in deel I, onderdeel C, D, E, F of H.
- 3.
De Exploitant van cryptoactiva stelt de lidstaat van unieke registratie in kennis van alle wijzigingen van de inlichtingen die in het kader van onderdeel F, punt 2, zijn verstrekt.
- 4.
De lidstaat van unieke registratie kent een individueel identificatienummer toe aan de Exploitant van cryptoactiva en deelt dit via elektronische weg mee aan de bevoegde autoriteiten van alle lidstaten.
- 5.
De lidstaat van unieke registratie kan een Exploitant van cryptoactiva uit het centraal register van Exploitanten van cryptoactiva schrappen in de volgende gevallen:
- a)
de Exploitant van cryptoactiva stelt die lidstaat ervan in kennis dat hij niet langer Te rapporteren gebruikers in de Unie heeft;
- b)
bij gebreke van een kennisgeving op grond van punt a), zijn er redenen om te veronderstellen dat een Exploitant van cryptoactiva zijn activiteiten heeft stopgezet;
- c)
de Exploitant van cryptoactiva voldoet niet langer aan de voorwaarden van deel IV, onderdeel B, punt 2;
- d)
de lidstaat heeft de registratie bij zijn bevoegde autoriteit ingetrokken op grond van onderdeel F, punt 7.
- 6.
Elke lidstaat stelt de Commissie onverwijld in kennis van elke Exploitant van cryptoactiva in de zin van deel IV, onderdeel B, punt 2, die Te rapporteren gebruikers heeft die ingezetenen zijn van de Unie, maar nalaat zich overeenkomstig dit onderdeel te laten registreren. Indien een Exploitant van cryptoactiva niet voldoet aan de verplichting tot registratie of indien zijn registratie is ingetrokken overeenkomstig onderdeel F, punt 7, van dit deel, nemen de lidstaten, onverminderd artikel 25 bis, doeltreffende, evenredige en afschrikkende maatregelen om de naleving in hun rechtsgebied te handhaven. De keuze van die maatregelen berust bij de lidstaten. De lidstaten streven er ook naar hun acties voor het handhaven van de naleving te coördineren; in het uiterste geval kunnen zij verhinderen dat een Exploitant van cryptoactiva binnen de Unie kan opereren.
- 7.
Indien een Exploitant van cryptoactiva na twee aanmaningen door de lidstaat van unieke registratie niet voldoet aan de rapportageverplichting overeenkomstig deel II, onderdeel B, van deze bijlage, neemt die lidstaat van unieke registratie, onverminderd artikel 25 bis, de nodige maatregelen om de registratie van de Exploitant van cryptoactiva in te trekken op grond van artikel 8 bis quinquies, lid 7. De registratie wordt uiterlijk na het verstrijken van negentig dagen, maar niet vóór het verstrijken van dertig dagen na de tweede aanmaning ingetrokken.