Einde inhoudsopgave
Verordening (EU) nr. 651/2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard
Artikel 52 Steun voor vaste breedbandnetwerken
Geldend
Geldend van 01-07-2023 tot 01-01-2027
- Bronpublicatie:
23-06-2023, PbEU 2023, L 167 (uitgifte: 30-06-2023, regelingnummer: 2023/1315)
- Inwerkingtreding
01-07-2023
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
23-06-2023, PbEU 2023, L 167 (uitgifte: 30-06-2023, regelingnummer: 2023/1315)
- Vakgebied(en)
Mededingingsrecht / EU-mededingingsrecht
Mededingingsrecht / Groepsvrijstellingen
Bestuursrecht algemeen / Bijzondere onderwerpen bestuursrecht
1.
Investeringssteun ten behoeve van de uitrol van vaste breedbandnetwerken is verenigbaar met de interne markt uit hoofde van artikel 107, lid 3, van het Verdrag en is van de aanmeldingsverplichting van artikel 108, lid 3, van het Verdrag vrijgesteld, mits de in dit artikel en in hoofdstuk I vastgestelde voorwaarden zijn vervuld.
2.
De in aanmerking komende kosten zijn alle kosten voor de aanleg, het beheer en de exploitatie van een vast breedbandnetwerk. Het maximale steunbedrag voor een project wordt vastgesteld op basis van een concurrerende selectieprocedure als bedoeld in lid 6, punt a). Indien een investering overeenkomstig lid 6, punt b), wordt verricht zonder dat er een concurrerende selectieprocedure plaatsvindt, ligt het steunbedrag niet hoger dan het verschil tussen de in aanmerking komende kosten en de normale exploitatiewinst van de investering. De exploitatiewinst wordt op basis van redelijke projecties vooraf in mindering gebracht op de in aanmerking komende kosten en wordt achteraf geverifieerd door middel van een terugvorderingsmechanisme. Voor een redelijke projectie van de maatregel moet rekening worden gehouden met alle kosten en alle inkomsten die naar verwachting zullen worden gemaakt tijdens de economische levensduur van de investering.
3.
De volgende alternatieve soorten investeringen komen in aanmerking:
- a)
de uitrol van een vast breedbandnetwerk om huishoudens en sociaal-economische actoren aan te sluiten in gebieden waar geen netwerk bestaat dat onder piektijdomstandigheden een downloadsnelheid van ten minste 100 Mbps (drempelsnelheid) kan bieden of waar volgens een geloofwaardige planning geen dergelijk netwerk zal worden uitgerold binnen de relevante tijdshorizon. Dit wordt geverifieerd door middel van kartering en een openbare raadpleging overeenkomstig lid 4;
- b)
de uitrol van een vast breedbandnetwerk om sociaal-economische actoren aan te sluiten in gebieden waar slechts één netwerk bestaat dat onder piektijdomstandigheden een downloadsnelheid van ten minste 100 Mbps maar minder dan 300 Mbps (drempelsnelheid) kan bieden of waar volgens een geloofwaardige planning geen dergelijk netwerk zal worden uitgerold binnen de relevante tijdshorizon. Dit wordt geverifieerd door middel van kartering en een openbare raadpleging overeenkomstig lid 5.
4.
Gebieden waar ten minste één netwerk beschikbaar is dat kan worden geüpgraded om onder piektijdomstandigheden een downloadsnelheid van ten minste 1 Gbps te bieden, komen niet in aanmerking voor maatregelen in het kader van lid 3, punten a) en b). Een netwerk wordt geacht upgradebaar te zijn om onder piektijdomstandigheden een downloadsnelheid van ten minste 1 Gbps te bieden als het deze snelheid kan bieden op basis van een marginale investering, zoals een upgrade van actieve apparatuur, zonder aanzienlijke investeringen in breedbandinfrastructuur.
5.
De in lid 3 bedoelde kartering en openbare raadpleging voldoen aan elk van de volgende vereisten:
- a)
bij de kartering worden de geografische doelgebieden die volgens de planning in het kader van het geplande overheidsoptreden zouden worden gedekt, aangewezen en wordt rekening gehouden met alle bestaande vaste breedbandnetwerken. De kartering wordt uitgevoerd:
- i)
voor vaste bekabelde netwerken, op adresniveau op basis van aansluitbare panden;
- ii)
voor vaste netwerken voor draadloze toegang, op adresniveau op basis van aansluitbare panden of op basis van netwerkroosters van ten hoogste 100x100 meter.
Wanneer de uitrol van een netwerk tegelijkertijd de uitrol van een toegangsnetwerk en een beperkte uitrol van het nodige ondersteunende backhaulnetwerk omvat om de werking van het toegangsnetwerk mogelijk te maken, is het niet nodig om backhaulnetwerken in kaart te brengen.
Alle elementen van de methode en de onderliggende technische criteria die worden gebruikt om de doelgebieden in kaart te brengen, moeten voor het publiek beschikbaar worden gesteld. De kartering wordt altijd geverifieerd door middel van een openbare raadpleging;
- b)
de openbare raadpleging wordt door de bevoegde overheidsinstantie uitgevoerd via de bekendmaking van de belangrijkste kenmerken van het geplande overheidsoptreden en van de lijst van de bij de kartering overeenkomstig punt a) aangewezen geografische doelgebieden. Deze informatie moet beschikbaar worden gesteld op een voor het publiek toegankelijke website op regionaal en nationaal niveau. In het kader van de openbare raadpleging worden belanghebbenden uitgenodigd om opmerkingen te maken over het geplande overheidsoptreden en om overeenkomstig punt a) onderbouwde informatie in te dienen over hun netwerken die de in lid 3 genoemde drempelsnelheden bieden die in het doelgebied bestaan of er volgens een geloofwaardige planning binnen de relevante tijdshorizon zullen worden uitgerold. De openbare raadpleging duurt ten minste dertig dagen.
6.
De maatregel levert een aanzienlijke (sprongsgewijze) verbetering op ten opzichte van de bestaande mobiele netwerken of de mobiele netwerken die volgens een geloofwaardige planning binnen de relevante tijdshorizon zullen worden uitgerold, zoals geïdentificeerd door middel van de overeenkomstig lid 5 uitgevoerde kartering en openbare raadpleging. Voor de beoordeling van de sprongsgewijze verandering worden netwerken die volgens een geloofwaardige planning zullen worden uitgerold alleen in aanmerking genomen als zij op zichzelf in de doelgebieden binnen de relevante tijdshorizon prestaties zouden bieden die vergelijkbaar zijn met die van het geplande door de staat gefinancierde netwerk. Er is sprake van een sprongsgewijze verandering indien als gevolg van de steunmaatregel een aanzienlijke nieuwe investering in het breedbandnetwerk wordt gedaan en het gesubsidieerde netwerk aanzienlijke nieuwe mogelijkheden op het gebied van beschikbaarheid van breedbanddiensten, capaciteit, snelheid en concurrentie op de markt introduceert in vergelijking met de bestaande netwerken of de netwerken die volgens een geloofwaardige planning binnen de relevante tijdshorizon zullen worden uitgerold. De maatregel moet meer dan 70 % investeringen in breedbandinfrastructuur omvatten. In ieder geval moet de in aanmerking komende maatregel, zoals bepaald in lid 3, ten minste leiden tot de volgende verbeteringen:
- a)
voor maatregelen die onder lid 3, punt a), vallen, zorgt het door de staat gefinancierde netwerk voor ten minste een verdrievoudiging van de downloadsnelheid in vergelijking met de bestaande netwerken (doelsnelheid);
- b)
voor maatregelen die onder lid 3, punt b), vallen, zorgt het door de staat gefinancierde netwerk voor ten minste een verdrievoudiging van de downloadsnelheid in vergelijking met de bestaande netwerken en biedt het een downloadsnelheid van ten minste 1 Gbps onder piektijdomstandigheden (doelsnelheid).
7.
De steun wordt als volgt toegekend:
- a)
de steun wordt toegekend op basis van een open, transparante en niet-discriminerende concurrerende selectieprocedure, in overeenstemming met de beginselen van de regels inzake overheidsopdrachten en met inachtneming van het beginsel van technologieneutraliteit, op basis van het economisch meest voordelige bod;
- b)
wanneer de steun zonder concurrerende selectieprocedure aan een overheidsinstantie wordt toegekend om rechtstreeks of via een interne entiteit een vast breedbandnetwerk uit te rollen en te beheren, verleent de overheidsinstantie of de interne entiteit, naargelang van het geval, alleen wholesalediensten via het gesubsidieerde netwerk. Elke concessie of andere toewijzing van activiteiten aan een derde om een netwerk aan te leggen of te exploiteren wordt toegekend via een open, transparante en niet-discriminerende concurrerende selectieprocedure, in overeenstemming met de beginselen van de regels inzake overheidsopdrachten en met inachtneming van het beginsel van technologieneutraliteit, op basis van het economisch meest voordelige bod.
8.
Het gesubsidieerde netwerk biedt wholesaletoegang als gedefinieerd in artikel 2, punt 139, onder eerlijke en niet- discriminerende voorwaarden. In afwijking hiervan kunnen maatregelen die in aanmerking komen overeenkomstig lid 3, punt a), in plaats van fysieke ontbundeling virtuele ontbundeling bieden indien het virtuele toegangsproduct vooraf door de nationale regelgevende instantie of een andere bevoegde instantie is goedgekeurd. Actieve wholesaletoegang wordt verleend voor een periode van ten minste tien jaar vanaf het begin van de exploitatie van het netwerk en wholesaletoegang tot de breedbandinfrastructuur wordt verleend voor de levensduur van de betrokken elementen. Toegang op basis van virtuele ontbundeling moet worden verleend voor een periode die gelijk is aan de levensduur van de infrastructuur waarvoor de virtuele ontbundeling een vervanging is. Dezelfde toegangsvoorwaarden zijn van toepassing op het gehele netwerk, met inbegrip van delen van het netwerk waar bestaande infrastructuur is gebruikt. De verplichtingen om toegang te verlenen worden ongeacht een verandering van eigenaar, management of exploitatie van het netwerk afgedwongen. Het netwerk biedt toegang aan ten minste drie om toegang verzoekende partijen en stelt ten minste 50 % van de capaciteit beschikbaar aan om toegang verzoekende partijen. Om de wholesaletoegang doeltreffend te maken en de om toegang verzoekende partijen in staat te stellen diensten aan te bieden, wordt wholesaletoegang ook verleend tot delen van het netwerk die niet door de overheid zijn gefinancierd of die mogelijk niet door de begunstigde van de steun zijn uitgerold, bijvoorbeeld door toegang te verlenen tot actieve apparatuur, ook al wordt alleen de breedbandinfrastructuur gefinancierd.
9.
De wholesaletoegangsprijs is gebaseerd op een van de volgende benchmarks en tariefbeginselen:
- a)
de gepubliceerde gemiddelde wholesaleprijzen die gelden in andere vergelijkbare en meer concurrerende gebieden van de lidstaat;
- b)
de gereguleerde prijzen die reeds door de nationale regelgevende instantie zijn vastgesteld of goedgekeurd voor de betrokken markten en diensten; of
- c)
de kostenoriëntatie of een methodologie die is voorgeschreven overeenkomstig het sectorale regelgevingskader.
Onverminderd de bevoegdheden van de nationale regelgevende instantie uit hoofde van het regelgevingskader wordt de nationale regelgevende instantie geraadpleegd over de wholesaletoegangsproducten, de toegangsvoorwaarden met inbegrip van de prijzen, en over geschillen in verband met de toepassing van dit artikel.
10.
De lidstaten zetten een monitoring- en terugvorderingsmechanisme op indien het steunbedrag voor het project meer dan 10 miljoen EUR bedraagt.
11.
Om de evenredigheid van de steun te waarborgen en te voorkomen dat de steun tot overcompensatie of tot kruissubsidiëring van niet-gesteunde activiteiten leidt, zorgt de begunstigde van de steun voor een boekhoudkundige scheiding tussen de middelen die voor de uitrol en exploitatie van het door de staat gefinancierde netwerk worden aangewend en de overige middelen die hem ter beschikking staan.