Einde inhoudsopgave
Verordening (EU) nr. 651/2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard
Artikel 52 quater Connectiviteitsvouchers
Geldend
Geldend van 01-07-2023 tot 01-01-2027
- Bronpublicatie:
23-06-2023, PbEU 2023, L 167 (uitgifte: 30-06-2023, regelingnummer: 2023/1315)
- Inwerkingtreding
01-07-2023
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
23-06-2023, PbEU 2023, L 167 (uitgifte: 30-06-2023, regelingnummer: 2023/1315)
- Vakgebied(en)
Mededingingsrecht / EU-mededingingsrecht
Mededingingsrecht / Groepsvrijstellingen
Bestuursrecht algemeen / Bijzondere onderwerpen bestuursrecht
1.
Steun in de vorm van een connectiviteitsvoucherregeling voor consumenten om telewerken, elektronisch onderwijs of elektronische opleidingsdiensten te vergemakkelijken of voor kmo’s is verenigbaar met de interne markt uit hoofde van artikel 107, lid 3, van het Verdrag en is van de aanmeldingsverplichting van artikel 108, lid 3, van het Verdrag vrijgesteld, mits de in dit artikel en in hoofdstuk I vastgestelde voorwaarden zijn vervuld.
2.
De duur van een voucherregeling bedraagt niet meer dan drie jaar. De geldigheidsperiode van de vouchers voor eindgebruikers bedraagt niet meer dan twee jaar.
3.
De volgende categorieën vouchers komen in aanmerking:
- a)
vouchers die beschikbaar zijn voor consumenten en kmo’s om zich te abonneren op een nieuwe breedbanddienst of om het bestaande abonnement te upgraden tot een dienst met een onder piektijdomstandigheden downloadsnelheid van ten minste 30 Mbps, mits alle aanbieders van elektronische-communicatiediensten die in staat zijn om onder piektijdsvoorwaarden downloadsnelheden van ten minste 30 Mbps bieden, in aanmerking komen voor de regeling. Er worden geen vouchers toegekend voor het overstappen naar een andere aanbieder die dezelfde snelheden biedt als die welke reeds beschikbaar zijn in het kader van het bestaande abonnement of voor het upgraden van een bestaand abonnement dat onder piektijdomstandigheden een downloadsnelheid van ten minste 30 Mbps biedt;
- b)
vouchers die beschikbaar zijn voor kmo’s om zich te abonneren op een nieuwe breedbanddienst of om het bestaande abonnement te upgraden tot een dienst met een onder piektijdomstandigheden downloadsnelheid van ten minste 100 Mbps, mits alle aanbieders van elektronische-communicatiediensten die in staat zijn om onder piektijdsvoorwaarden downloadsnelheden van ten minste 100 Mbps bieden, in aanmerking komen voor de regeling. Er worden geen vouchers toegekend voor het overstappen naar een andere aanbieder die dezelfde snelheden biedt als die welke reeds beschikbaar zijn in het kader van het bestaande abonnement of voor het upgraden van een bestaand abonnement dat onder piektijdomstandigheden een downloadsnelheid van ten minste 100 Mbps biedt.
4.
De vouchers bedragen maximaal 50 % van de in aanmerking komende kosten. De in aanmerking komende kosten zijn de maandelijkse vergoeding, de standaardopstartkosten en de noodzakelijke eindapparatuur voor de eindgebruikers om de breedbanddiensten met de in lid 3 genoemde snelheden te gebruiken. Ook de kosten van de bekabeling binnenshuis en van aanlegwerkzaamheden op beperkte schaal in de privéwoning van de eindgebruikers of in nabijgelegen openbaar onroerend goed, kunnen in aanmerking komen voor zover het voor de dienstverlening noodzakelijke en bijkomende kosten betreft. De voucher wordt door de overheidsinstanties rechtstreeks aan de eindgebruikers of rechtstreeks aan de door de eindgebruikers gekozen dienstverrichter betaald.
5.
Er worden geen vouchers toegekend voor gebieden waar geen netwerk is dat de in lid 3 vermelde in aanmerking komende diensten aanbiedt. De lidstaten moeten een openbare raadpleging houden door de belangrijkste kenmerken van de regeling en de lijst van geografische doelgebieden bekend te maken op een voor het publiek toegankelijke website op regionaal en nationaal niveau. In het kader van de openbare raadpleging worden belanghebbenden uitgenodigd om opmerkingen over de ontwerpmaatregel te maken en onderbouwde informatie in te dienen over de bestaande netwerken waarmee de in lid 3 vermelde snelheid op betrouwbare wijze kan worden geleverd. De openbare raadpleging duurt ten minste dertig dagen.
6.
Vouchers zijn technologisch neutraal. De regelingen zorgen voor een gelijke behandeling van alle mogelijke dienstverrichters en bieden eindgebruikers een zo ruim mogelijke keuze aan aanbieders, ongeacht de gebruikte technologieën. De lidstaten moeten daartoe een onlineregister opzetten van alle in aanmerking komende dienstverrichters of een gelijkwaardige alternatieve methode toepassen waarmee het open, transparante en niet- discriminerende karakter van het overheidsoptreden wordt gewaarborgd. Eindgebruikers kunnen dergelijke informatie raadplegen over alle ondernemingen die in aanmerking komende diensten kunnen verlenen. Alle ondernemingen die in staat zijn om in aanmerking komende diensten aan te bieden, hebben het recht om op verzoek te worden opgenomen in het onlineregister of op een andere door de lidstaat gekozen plaats.
7.
Om marktverstoringen tot een minimum te beperken, voeren de lidstaten een marktbeoordeling uit waarin de in aanmerking komende aanbieders in het gebied worden geïdentificeerd en informatie wordt verzameld om hun marktaandeel, het gebruik van in aanmerking komende diensten en hun prijzen te berekenen. Steun wordt alleen toegekend indien uit de marktbeoordeling blijkt dat de regeling voldoende ruim is opgezet om niet een beperkt aantal aanbieders ten onrechte te bevoordelen en dat de regeling niet leidt tot versterking van de (lokale) marktmacht van bepaalde aanbieders.
8.
Om in aanmerking te komen moet een aanbieder van breedbanddiensten die verticaal geïntegreerd is en een retailmarktaandeel van meer dan 25 % heeft, op de overeenstemmende wholesaletoegangsmarkt wholesaletoegangsproducten aanbieden op basis waarvan elke om toegang verzoekende partij de in aanmerking komende diensten met de in lid 3 genoemde snelheid kan aanbieden onder open, transparante en niet-discriminerende voorwaarden.
De wholesaletoegangsprijs is gebaseerd op een van de volgende benchmarks en tariefbeginselen:
- a)
de gepubliceerde gemiddelde wholesaleprijzen die gelden in andere vergelijkbare en meer concurrerende gebieden van de lidstaat;
- b)
de gereguleerde prijzen die reeds door de nationale regelgevende instantie zijn vastgesteld of goedgekeurd voor de betrokken markten en diensten;
- c)
de kostenoriëntatie of een methodologie die is voorgeschreven overeenkomstig het sectorale regelgevingskader.
Onverminderd de bevoegdheden van de nationale regelgevende instantie uit hoofde van het regelgevingskader wordt de nationale regelgevende instantie geraadpleegd over de wholesaletoegangsproducten, de toegangsvoorwaarden met inbegrip van de prijzen, en over geschillen in verband met de toepassing van dit artikel.