Einde inhoudsopgave
Verordening (EU) nr. 651/2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard
Artikel 52 bis Steun voor mobiele 4G- en 5G-netwerken
Geldend
Geldend van 01-07-2023 tot 01-01-2027
- Bronpublicatie:
23-06-2023, PbEU 2023, L 167 (uitgifte: 30-06-2023, regelingnummer: 2023/1315)
- Inwerkingtreding
01-07-2023
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
23-06-2023, PbEU 2023, L 167 (uitgifte: 30-06-2023, regelingnummer: 2023/1315)
- Vakgebied(en)
Mededingingsrecht / EU-mededingingsrecht
Mededingingsrecht / Groepsvrijstellingen
Bestuursrecht algemeen / Bijzondere onderwerpen bestuursrecht
1.
Steun voor de uitrol van mobiele 4G- en 5G-netwerken is verenigbaar met de interne markt uit hoofde van artikel 107, lid 3, van het Verdrag en is van de aanmeldingsverplichting van artikel 108, lid 3, van het Verdrag vrijgesteld, mits de in dit artikel en in hoofdstuk I vastgestelde voorwaarden zijn vervuld.
2.
De in aanmerking komende kosten zijn alle kosten voor de aanleg, het beheer en de exploitatie van passieve en actieve componenten van een mobiel netwerk. Het maximale steunbedrag voor een project wordt vastgesteld op basis van een concurrerende selectieprocedure als bedoeld in lid 7, punt a). Indien een investering overeenkomstig lid 7, punt b), wordt verricht zonder dat er een concurrerende selectieprocedure plaatsvindt, ligt het steunbedrag niet hoger dan het verschil tussen de in aanmerking komende kosten en de normale exploitatiewinst van de investering. De exploitatiewinst wordt op basis van redelijke projecties vooraf in mindering gebracht op de in aanmerking komende kosten en wordt achteraf geverifieerd door middel van een terugvorderingsmechanisme. Voor een redelijke projectie van de maatregel moet rekening worden gehouden met alle kosten en alle inkomsten die naar verwachting zullen worden gemaakt tijdens de economische levensduur van de investering.
3.
De uitrol van mobiele 5G-netwerken vindt plaats in gebieden waar er geen 4G- en 5G-mobiele netwerken bestaan of volgens een geloofwaardige planning zullen worden uitgerold binnen de relevante tijdshorizon. De uitrol van mobiele 4G-netwerken vindt plaats in gebieden waar er geen 3G-, 4G- en 5G-mobiele netwerken bestaan of volgens een geloofwaardige planning zullen worden uitgerold binnen de relevante tijdshorizon. Deze vereisten worden geverifieerd door middel van kartering en een openbare raadpleging overeenkomstig lid 4.
4.
De in lid 3 bedoelde kartering en openbare raadpleging voldoen aan elk van de volgende vereisten:
- a)
bij de kartering worden de geografische doelgebieden die volgens de planning in het kader van overheidsoptreden worden gedekt, duidelijk aangewezen en wordt rekening gehouden met alle bestaande mobiele netwerken. De kartering wordt verricht op basis van netwerkroosters van ten hoogste 100x100 meter. Alle elementen van de methode en de onderliggende technische criteria die worden gebruikt om de doelgebieden in kaart te brengen, moeten voor het publiek beschikbaar worden gesteld. De kartering wordt altijd geverifieerd door middel van een openbare raadpleging;
Wanneer de uitrol van een netwerk tegelijkertijd de uitrol van een toegangsnetwerk en een beperkte uitrol van het nodige ondersteunende backhaulnetwerk omvat om de werking van het toegangsnetwerk mogelijk te maken, is het niet nodig om backhaulnetwerken in kaart te brengen;
- b)
de openbare raadpleging wordt door de bevoegde overheidsinstantie uitgevoerd via de bekendmaking van de belangrijkste kenmerken van het geplande overheidsoptreden en van de lijst van de bij de kartering overeenkomstig punt a) aangewezen geografische doelgebieden. Deze informatie moet beschikbaar worden gesteld op een voor het publiek toegankelijke website op regionaal en nationaal niveau. In het kader van de openbare raadpleging worden belanghebbenden uitgenodigd om opmerkingen te maken over het geplande overheidsoptreden en om overeenkomstig punt a) onderbouwde informatie in te dienen over hun mobiele netwerken die de in lid 3 genoemde kenmerken bieden en die in het doelgebied bestaan of er volgens een geloofwaardige planning binnen de relevante tijdshorizon zullen worden uitgerold. De openbare raadpleging duurt ten minste dertig dagen.
5.
De gesteunde infrastructuur wordt niet in aanmerking genomen om te voldoen aan de dekkingsverplichtingen van exploitanten van mobiele netwerken die voortvloeien uit aan gebruiksrechten voor 4G- en 5G-spectrum verbonden voorwaarden.
6.
De maatregel levert een aanzienlijke (sprongsgewijze) verbetering op ten opzichte van de bestaande mobiele netwerken of de mobiele netwerken die volgens een geloofwaardige planning binnen de relevante tijdshorizon zullen worden uitgerold, zoals geïdentificeerd door middel de overeenkomstig lid 4 uitgevoerde kartering en openbare raadpleging. Voor de beoordeling van de sprongsgewijze verandering worden netwerken die volgens een geloofwaardige planning zullen worden uitgerold alleen in aanmerking genomen als zij op zichzelf in de doelgebieden binnen de relevante tijdshorizon prestaties zouden bieden die vergelijkbaar zijn met die van het geplande door de staat gefinancierde netwerk. Er is sprake van een sprongsgewijze verandering indien als gevolg van de steunmaatregel een aanzienlijke nieuwe investering in het mobiele netwerk wordt gedaan en het gesubsidieerde netwerk aanzienlijke nieuwe mogelijkheden op het gebied van beschikbaarheid van mobiele diensten, capaciteit, snelheid en concurrentie op de markt introduceert in vergelijking met de bestaande netwerken of de netwerken die volgens een geloofwaardige planning binnen de relevante tijdshorizon zullen worden uitgerold. De maatregel moet meer dan 50 % investeringen in breedbandinfrastructuur omvatten.
7.
De steun wordt als volgt toegekend:
- a)
de steun wordt toegekend op basis van een open, transparante en niet-discriminerende concurrerende selectieprocedure, in overeenstemming met de beginselen van de regels inzake overheidsopdrachten en met inachtneming van het beginsel van technologieneutraliteit, op basis van het economisch meest voordelige bod;
- b)
wanneer de steun zonder concurrerende selectieprocedure aan een overheidsinstantie wordt toegekend om rechtstreeks of via een interne entiteit een mobiel netwerk uit te rollen en te beheren, verleent de overheidsinstantie of de interne entiteit, naargelang van het geval, alleen wholesalediensten via het gesubsidieerde netwerk. Elke concessie of andere toewijzing van activiteiten aan een derde om een netwerk aan te leggen of te exploiteren wordt toegekend via een open, transparante en niet-discriminerende concurrerende selectieprocedure, in overeenstemming met de beginselen van de regels inzake overheidsopdrachten en met inachtneming van het beginsel van technologieneutraliteit, op basis van het economisch meest voordelige bod.
8.
De exploitatie van het gesubsidieerde netwerk biedt wholesaletoegang als gedefinieerd in artikel 2, punt 139, onder eerlijke en niet-discriminerende voorwaarden. Actieve wholesaletoegang wordt verleend voor een periode van ten minste tien jaar vanaf het begin van de exploitatie van het netwerk en wholesaletoegang tot de breedbandinfrastructuur wordt verleend voor de levensduur van de betrokken elementen. Dezelfde toegangsvoorwaarden zijn van toepassing op het gehele netwerk, met inbegrip van de delen van dat netwerk waar bestaande infrastructuur is gebruikt. De verplichtingen om toegang te verlenen worden ongeacht een verandering van eigenaar, management of exploitatie van het netwerk afgedwongen. Om de wholesaletoegang doeltreffend te maken en de om toegang verzoekende partijen in staat te stellen diensten aan te bieden, wordt wholesaletoegang ook verleend tot delen van het netwerk die niet door de overheid zijn gefinancierd of die mogelijk niet door de begunstigde van de steun zijn uitgerold, bijvoorbeeld door toegang te verlenen tot actieve apparatuur, ook al wordt alleen de breedbandinfrastructuur gefinancierd.
9.
De wholesaletoegangsprijs is gebaseerd op een van de volgende benchmarks en tariefbeginselen:
- a)
de gepubliceerde gemiddelde wholesaleprijzen die gelden in andere vergelijkbare en meer concurrerende gebieden van de lidstaat;
- b)
de gereguleerde prijzen die reeds door de nationale regelgevende instantie zijn vastgesteld of goedgekeurd voor de betrokken markten en diensten;
- c)
de kostenoriëntatie of een methodologie die is voorgeschreven overeenkomstig het sectorale regelgevingskader.
Onverminderd de bevoegdheden van de nationale regelgevende instantie uit hoofde van het regelgevingskader wordt de nationale regelgevende instantie geraadpleegd over de wholesaletoegangsproducten, de toegangsvoorwaarden met inbegrip van de prijzen, en over geschillen in verband met de toepassing van dit artikel.
10.
De lidstaten zetten een monitoring- en terugvorderingsmechanisme op indien het steunbedrag voor het project meer dan 10 miljoen EUR bedraagt.
11.
Het gebruik van het door de overheid gefinancierde mobiele 4G- of 5G-netwerk om vaste draadloze toegangsdiensten aan te bieden, wordt alleen toegestaan in gebieden waar geen netwerk aanwezig is dat onder piektijdomstandigheden downloadsnelheden van ten minste 100 Mbps biedt of waar volgens een geloofwaardige planning geen dergelijk netwerk zal worden uitgerold binnen de relevante tijdshorizon, indien aan elk van de volgende voorwaarden is voldaan:
- a)
bij de kartering en de openbare raadpleging wordt rekening gehouden met de bestaande vaste breedbandnetwerken of de vaste breedbandnetwerken die volgens een geloofwaardige planning zullen worden uitgerold zoals vastgesteld overeenkomstig artikel 52, lid 5;
- b)
het gesteunde vaste draadloze 4G- of 5G-toegangsnetwerk zorgt voor ten minste een verdrievoudiging van de downloadsnelheid in vergelijking met de bestaande netwerken of de netwerken die volgens een geloofwaardige planning zullen worden uitgerold (doelsnelheid) overeenkomstig artikel 52, lid 5.
12.
Om de evenredigheid van de steun te waarborgen en te voorkomen dat de steun tot overcompensatie of tot kruissubsidiëring van niet-gesteunde activiteiten leidt, moet de begunstigde van de steun zorgen voor een boekhoudkundige scheiding tussen de middelen die voor de uitrol en exploitatie van het door de staat gefinancierde netwerk worden aangewend en de overige middelen die hem ter beschikking staan.