NJB 2019/424
Consumentenkoop. Klachtplicht. Klachttermijn. Na aankoop wordt een paard in april behandeld door een masseur/fysiotherapeut/kraker. In juli schakelen de kopers een dierenarts in. In oktober maakt de dierenarts een attest op. In september klagen kopers bij de verkoper over non-conformiteit. Het hof oordeelt dat kopers in april hadden moeten klagen. Hoge Raad: In geval van een consumentenkoop gaat de klachttermijn pas lopen op het moment dat de koper de non-conformiteit heeft ontdekt en niet al indien de koper deze, vanwege het bestaan van klachten, redelijkerwijs had behoren te ontdekken. Indien het hof dat niet heeft miskend, is zijn oordeel onvoldoende gemotiveerd
HR 15-02-2019, ECLI:NL:HR:2019:228
- Instantie
Hoge Raad (Civiele kamer)
- Datum
15 februari 2019
- Magistraten
Mrs. E.J. Numann, A.M.J. van Buchem-Spapens, G. Snijders, T.H. Tanja-van den Broek, C.E. du Perron
- Zaaknummer
18/00724
- Folio weergave
- Deze functie is alleen te gebruiken als je bent ingelogd.
- Vakgebied(en)
Verbintenissenrecht / Overeenkomst
- Brondocumenten
ECLI:NL:HR:2019:228, Uitspraak, Hoge Raad (Civiele kamer), 15‑02‑2019
ECLI:NL:PHR:2018:1499, Conclusie, Hoge Raad (Advocaat-Generaal), 16‑11‑2018
Beroepschrift, Hoge Raad, 23‑03‑2018
- Wetingang
Essentie
Consumentenkoop. Klachtplicht. Klachttermijn. Na aankoop wordt een paard in april behandeld door een masseur/fysiotherapeut/kraker. In juli schakelen de kopers een dierenarts in. In oktober maakt de dierenarts een attest op. In september klagen kopers bij de verkoper over non-conformiteit. Het hof oordeelt dat kopers in april hadden moeten klagen. Hoge Raad: In geval van een consumentenkoop gaat de klachttermijn pas lopen op het moment dat de koper de non-conformiteit heeft ontdekt en niet al indien de koper deze, vanwege het bestaan van klachten, redelijkerwijs had behoren te ontdekken. Indien het hof dat niet heeft miskend, is zijn oordeel onvoldoende ... Verder lezen? Log in om dit document te bekijken.