Einde inhoudsopgave
Richtsnoeren 2014/C 99/03 voor staatssteun aan luchthavens en luchtvaartmaatschappijen
Bijlage Overzicht van de verenigbaarheidsvoorwaarden
Geldend
Geldend vanaf 04-04-2014
- Redactionele toelichting
De datum van afkondiging is de datum van het Publicatieblad.
- Bronpublicatie:
04-04-2014, PbEU 2014, C 99 (uitgifte: 04-04-2014, regelingnummer: 2014/C 99/03)
- Inwerkingtreding
04-04-2014
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
04-04-2014, PbEU 2014, C 99 (uitgifte: 04-04-2014, regelingnummer: 2014/C 99/03)
- Vakgebied(en)
Mededingingsrecht / EU-mededingingsrecht
Vervoersrecht / Luchtvervoer
Staatssteun (V)
Verenigbaarheidsvoorwaarden | Investeringssteun voor luchthavens | Exploitatiesteun voor luchthavens | |
---|---|---|---|
a) | Bijdrage aan duidelijk omschreven doelstelling van gemeenschappelijk belang |
Het naast elkaar bestaan van twee luchthavens en onbenutte capaciteit zonder bevredigende vooruitzichten op middellange termijn draagt niet bij tot een duidelijk omschreven doelstelling van gemeenschappelijk belang | |
b) | Noodzaak overheidsmaatregelen | < 3 miljoen passagiers > 3–5 miljoen passagiers in bepaalde voor bijzonder geval geldende omstandigheden > 5 miljoen passagiers alleen in zeer uitzonderlijke omstandigheden | > 3 miljoen passagiers |
c) | Steunmaatregel geschikt instrument | De steunmaatregel moet een geschikt beleidsinstrument zijn om een doelstelling van gemeenschappelijk belang te helpen verwezenlijken. | |
Overwegen van minder verstorende steuninstrumenten (garanties, zachte leningen enz.) | Vooraf bepaald als vast bedrag dat verwachte financieringskloof overbrugt voor exploitatiekosten (vastgesteld a.d.h.v. vooraf opgesteld ondernemingsplan) voor overgangsperiode van 10 jaar. | ||
d) | Stimulerend effect | Aanwezig indien de investering niet of niet in dezelfde mate had plaatsgevonden (nulscenario of onderzoek financieringskloof op basis van vooraf opgesteld ondernemingsplan). | Aanwezig indien het niveau van de economische activiteiten van de luchthaven zonder de maatregel aanzienlijk zou afnemen. |
e) | Evenredigheid steun (steun tot het minimum beperkt) | ||
In aanmerking komende kosten: | Kosten m.b.t. investeringen in luchthaveninfrastructuur en uitrusting, met uitzondering van kosten investeringen in niet-luchtvaartgebonden activiteiten | Financieringskloof exploitatiekosten luchthaven | |
Maximaal toelaatbare steunintensiteiten: | > 3–5 miljoen passagiers: tot 25 % 1–3 miljoen passagiers: tot 50 % < 1 miljoen passagiers: tot 75 % | Tijdens de overgangsperiode: 50 % van de initiële gemiddelde financieringskloof voor exploitatiekosten, berekend als gemiddelde van 5 jaar vóór overgangsperiode (2009–2013). Na overgangsperiode van 10 jaar: geen exploitatiesteun toegestaan (behalve indien verleend op grond van horizontale regels). | |
Uitzonderingen: | Voor luchthavens in afgelegen gebieden (ongeacht hun grootte): opslag van max. 20 % op de maximale steunintensiteiten voor investeringssteun ter financiering van luchthaveninfrastructuur. Voor luchthavens met < 1 miljoen passagiers per jaar in een perifeer gebied: intensiteit mag meer dan 75 % bedragen in uitzonderlijke omstandigheden, na individuele beoordeling. Bij verplaatsing luchthaven: evenredigheid, noodzaak en maximale steunintensiteit zullen worden beoordeeld, ongeacht de gemiddelde verkeersstromen. Voor luchthavens met meer dan 5 miljoen passagiers per jaar: alleen in zeer uitzonderlijke omstandigheden, gekenmerkt door duidelijk marktfalen en rekening houdende met de omvang van de investering en de concurrentieverstoringen. | Voor luchthavens met < 700 000 passagiers per jaar: 80 % van de initiële gemiddelde financieringskloof voor exploitatiekosten gedurende 5 jaar na begin overgangsperiode. | |
f) | Vermijden ongewenste negatieve effecten op mededinging en handelsverkeer tussen lidstaten | Staat open voor alle potentiële gebruikers en is niet gebonden aan één specifieke gebruiker. Luchthavens met < 5 miljoen passagiers per jaar: vast bedrag vooruit of jaarlijkse tranches als compensatie voor financieringskloof kapitaalkosten, zoals die blijkt uit ondernemingsplan luchthaven. | Beoordeling verstoring mededinging en beïnvloeding handelsverkeer. Staat open voor alle potentiële gebruikers en is niet gebonden aan één specifieke gebruiker. Luchthavens met < 700 000 passagiers per jaar: opnieuw beoordeeld vier jaar na begin overgangsperiode. |
Verplichte aanmelding steunregelingen en individuele steunmaatregelen | Steunregelingen:
Individuele aanmeldingen
| Steunregelingen:
Individuele aanmeldingen
|
Verenigbaarheidsvoorwaarden | Aanloopsteun voor luchtvaartmaatschappijen | |
---|---|---|
a) | Bijdrage aan duidelijk omschreven doelstelling van gemeenschappelijk belang |
Geen nieuwe verbinding indien er een bestaande, vergelijkbare verbinding is die in hetzelfde verzorgingsgebied op vergelijkbare voorwaarden door een hogesnelheidstreindienst of vanaf een andere luchthaven wordt verzorgd. |
b) | Noodzaak overheidsmaatregelen |
|
c) | Steunmaatregel is geschikt instrument |
|
d) | Stimulerend effect | Aanwezig indien, zonder de steun, het niveau van de economische activiteiten van de luchtvaartmaatschappij op de betrokken luchthaven aanzienlijk zou zijn gedaald. Bijvoorbeeld in het geval dat de nieuwe route niet van start zou zijn gegaan. De nieuwe route of het nieuwe vliegschema kan alleen van start gaan nadat de steunaanvraag bij de steunverlenende autoriteit is ingediend. |
e) | Evenredigheid steun (steun tot het minimum beperkt) | |
- | In aanmerking komende kosten: | Luchthavengelden voor een route |
- | Maximaal toelaatbare steunintensiteiten: | 50 % gedurende maximaal 3 jaar |
f) | Vermijden ongewenste negatieve effecten op mededinging en handelsverkeer tussen lidstaten |
|
Aanmeldingsverplichtingen steunregelingen en individuele steunmaatregelen | Steunregelingen:
Individuele aanmeldingen
|
Verenigbaarheidsvoorwaarden | |
a) | Komt daadwerkelijk eindgebruikers ten goede. |
b) | Sociaal karakter: |
alleen voor bepaalde categorieën passagiers (bijv. passagiers met bijzondere behoeften zoals kinderen, mensen met een handicap, mensen met een laag inkomen, studenten, ouderen enz.). | |
Uitzondering: wanneer de route een verbinding met afgelegen gebieden is (bijv. ultraperifere gebieden, eilanden, dunbevolkte gebieden), zou de steun kunnen gelden voor de hele bevolking van dit gebied. | |
c) | Zonder discriminatie ten aanzien van de herkomst van de luchtvaartmaatschappij die de diensten exploiteert. |
Grootte van de luchthaven, op basis van gemiddelde passagiersstroom (passagiers per jaar) | Toepasselijk rechtskader | Aanmeldingsverplichting |
---|---|---|
Luchthavenbeheerders op luchthavens met < 200 000 passagiers per jaar gedurende de periode waarover de DAEB werd toegewezen. Luchthavenmaatschappijen voor luchtverbindingen met eiland met een passagiersstroom van < 300 000 passagiers per jaar. | Artikel 106, lid 2, van het Verdrag | Vrijgesteld van aanmeldingsverplichting |
Luchthavens met meer dan 200 000 passagiers per jaar gedurende de periode waarover de DAEB werd toegewezen. | Artikel 106, lid 2, van het Verdrag DAEB-steunkader | Aanmelding vereist |