Einde inhoudsopgave
Richtlijn 2009/65/EG tot coördinatie van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen betreffende bepaalde instellingen voor collectieve belegging in effecten (icbe's)
Artikel 84
Geldend
Geldend vanaf 15-04-2024
- Bronpublicatie:
13-03-2024, PbEU L 2024, 2024/927 (uitgifte: 26-03-2024, regelingnummer: 2024/927)
- Inwerkingtreding
15-04-2024
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
13-03-2024, PbEU L 2024, 2024/927 (uitgifte: 26-03-2024, regelingnummer: 2024/927)
- Vakgebied(en)
Financieel recht / Bank- en effectenrecht
Financieel recht / Europees financieel recht
1.
Een icbe koopt haar rechten van deelneming in of betaalt deze terug op verzoek van een deelnemer.
2.
In afwijking van lid 1:
- a)
kan een icbe, in het belang van haar deelnemers, de inschrijving, inkoop en terugbetaling van haar rechten van deelneming tijdelijk opschorten zoals bedoeld in punt 1 van bijlage II bis, of andere overeenkomstig artikel 18 bis, lid 2, uit de punten 2 tot en met 8 van die bijlage gekozen instrumenten voor liquiditeitsbeheer activeren of deactiveren. De icbe mag, in het belang van haar deelnemers, ook side pockets zoals bedoeld in punt 9 van bijlage II bis activeren;
- b)
kunnen de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst van de icbe in het belang van de beleggers in uitzonderlijke omstandigheden en na raadpleging van de icbe verlangen dat een icbe het in punt 1 van bijlage II bis, bedoelde instrument voor liquiditeitsbeheer activeert of deactiveert, indien er risico's voor de beleggersbescherming of de financiële stabiliteit bestaan die volgens een redelijk en evenwichtig standpunt tot een dergelijke activering of deactivering nopen.
Een icbe maakt slechts in uitzonderlijke gevallen gebruik van een opschorting van inschrijvingen, inkopen of terugbetalingen, of side pockets zoals bedoeld in de eerste alinea, punt a), wanneer de omstandigheden zulks vergen en wanneer dit gelet op de belangen van haar deelnemers verantwoord is.
3.
De icbe stelt de bevoegde autoriteiten van haar lidstaat van herkomst onverwijld in kennis van het volgende:
- a)
wanneer de icbe het in punt 1 van bijlage II bis bedoelde instrument voor liquiditeitsbeheer activeert of deactiveert;
- b)
wanneer de icbe een van de in de punten 2 tot en met 8 van bijlage II bis bedoelde instrumenten voor liquiditeitsbeheer activeert of deactiveert op een wijze die niet past bij de normale bedrijfsuitoefening, zoals voorzien in het fondsreglement of de statuten van de icbe.
Een icbe stelt de bevoegde autoriteiten van haar lidstaat van herkomst binnen een redelijke termijn voordat zij het in punt 9 van bijlage II bis bedoelde instrument voor liquiditeitsbeheer activeert of deactiveert, in kennis van een dergelijke activering of deactivering.
De bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst van de icbe stellen de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst van de beheermaatschappij, de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van ontvangst van de icbe, de ESMA en, indien er potentiële risico's zijn voor de stabiliteit en de integriteit van het financiële stelsel, het ESRB onverwijld in kennis van kennisgevingen die zij overeenkomstig dit lid hebben ontvangen. De ESMA heeft de bevoegdheid om de op grond van dit lid ontvangen informatie te delen met de bevoegde autoriteiten.
3 bis.
Indien de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst van de icbe bevoegdheden uitoefenen uit hoofde van lid 2, punt b), stellen zij de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van ontvangst van de icbe, de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst van de beheermaatschappij, de ESMA en, indien er potentiële risico’s voor de stabiliteit en integriteit van het financiële stelsel zijn, het ESRB daarvan in kennis.
3 ter.
De bevoegde autoriteiten van de lidstaat van ontvangst van de icbe of de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst van de beheermaatschappij kunnen de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst van de icbe overeenkomstig lid 2, punt b), verzoeken bevoegdheden uit te oefenen, waarbij de redenen voor het verzoek worden vermeld en de ESMA en, indien er potentiële risico’s voor de stabiliteit en de integriteit van het financiële stelsel zijn, het ESRB daarvan in kennis worden gesteld.
3 quater.
Wanneer de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst van de icbe het niet eens zijn met het in lid 3 ter bedoelde verzoek, stellen zij de verzoekende bevoegde autoriteiten, de ESMA en, indien het van dat verzoek in kennis is gesteld overeenkomstig lid 3 ter, het ESRB daarvan in kennis, met vermelding van de redenen.
3 quinquies.
Op basis van de overeenkomstig de leden 3 ter en 3 quater ontvangen informatie brengt de ESMA onverwijld een advies uit aan de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst van de icbe over de uitoefening van de bevoegdheden uit hoofde van lid 2, punt b). De ESMA brengt dat advies uit aan de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van ontvangst van de icbe.
3 sexies.
Wanneer de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst van een icbe niet handelen in overeenstemming met het in lid 3 quinquies bedoelde advies van de ESMA, of niet voornemens zijn gevolg te geven aan dat advies, stellen zij de ESMA en de verzoekende bevoegde autoriteiten daarvan in kennis, met vermelding van de redenen voor hun niet-opvolging of het voornemen daartoe. In geval van een ernstige bedreiging voor de beleggersbescherming, de ordelijke werking en integriteit van de financiële markten of de stabiliteit van het gehele financiële stelsel of een deel daarvan in de Unie, en tenzij die bekendmaking indruist tegen het legitieme belang van de deelnemers van de icbe of van het publiek, kan het feit dat de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst van een icbe haar advies naast zich neerleggen of voornemens zijn het naast zich neer te leggen, door de ESMA bekendgemaakt worden, samen met de redenen die die bevoegde autoriteiten in dit verband aanvoeren voor de niet- opvolging of het voornemen daartoe. De ESMA gaat na of de voordelen van bekendmaking zwaarder wegen dan de toename van de bedreigingen voor de beleggersbescherming, voor het ordelijk functioneren en de integriteit van de financiële markten of voor de stabiliteit van het financiële stelsel in de Unie of een deel daarvan als gevolg van die bekendmaking, en stelt de bevoegde autoriteiten van tevoren in kennis van een dergelijke bekendmaking.
3 septies.
Uiterlijk op 16 april 2026 stelt de ESMA richtsnoeren op met aanwijzingen voor de bevoegde autoriteiten bij hun uitoefening van hun in lid 2, punt b), uiteengezette bevoegdheden, alsook aanwijzingen over de situaties die ertoe kunnen leiden dat de in lid 3 ter van dit artikel en artikel 98, lid 3, bedoelde verzoeken worden ingediend. Bij de opstelling van die richtsnoeren houdt de ESMA rekening met de mogelijke gevolgen van een dergelijk optreden van de toezichthouder voor de beleggersbescherming en de financiële stabiliteit in een andere lidstaat of in de Unie. In die richtsnoeren wordt erkend dat de primaire verantwoordelijkheid voor liquiditeitsrisicobeheer bij de icbe blijft berusten.
4.
Om een consequente harmonisatie van dit artikel te garanderen kan de ESMA ontwerpen voor reguleringsnormen opstellen ter nadere bepaling van de voorwaarden waaraan de icbe’s moeten voldoen na goedkeuring van de in lid 2, onder a), bedoelde tijdelijke opschorting van de inkoop of terugbetaling van hun rechten van deelneming zodra besloten is tot opschorting over te gaan.
Aan de Commissie wordt de bevoegdheid gedelegeerd de in de eerste alinea bedoelde ontwerpen voor technische reguleringsnormen overeenkomstig de artikelen 10 tot en met 14 van Verordening (EU) nr. 1095/2010 op te stellen.