HR, 26-11-1999, nr. C98/322HR
ECLI:NL:HR:1999:AA3382
- Instantie
Hoge Raad
- Datum
26-11-1999
- Zaaknummer
C98/322HR
- Conclusie
Zitting 3 september 1999 Conclusie inzake
- LJN
AA3382
- Roepnaam
Noord-Brabant/Janse
- Vakgebied(en)
Onbekend (V)
Vermogensrecht (V)
Bestuursrecht algemeen (V)
Staatsrecht / Decentralisatie
- Brondocumenten en formele relaties
ECLI:NL:PHR:1999:AA3382, Conclusie, Hoge Raad (Parket), 26‑11‑1999
Arrest Hoge Raad: ECLI:NL:HR:1999:AA3382
ECLI:NL:HR:1999:AA3382, Uitspraak, Hoge Raad, 26‑11‑1999; (Cassatie)
Conclusie: ECLI:NL:PHR:1999:AA3382
- Wetingang
- Vindplaatsen
NJ 2000, 561 met annotatie van M. Scheltema
JB 2000/2
Conclusie 26‑11‑1999
Zitting 3 september 1999 Conclusie inzake
Partij(en)
C98/322 HR Mr. Mok
Zitting 3 september 1999 Conclusie inzake
PROVINCIE NOORD-BRABANT
tegen
[verweerster] B.V.
Edelhoogachtbaar college,
1.Feiten
1.1.Bij
besluiten van 28 augustus 1959 en 5 februari 1963 hebben burgemeester en wethouders van de gemeente [woonplaats] Hinderwetvergunningen verleend ten behoeve van het oprichten en exploiteren van een inrichting bestemd voor het drogen van producten (waaronder gras en vismeel) aan de [adres] 47a te [woonplaats].
[Verweerster] B.V., verweerster in cassatie (hierna: [verweerster]), heeft deze inrichting ter plaatse tot voor kort geëxploiteerd.
1.2.De inwerkingtreding in 1981 van het op artikel 16, lid 1, van de Wet geluidhinder gebaseerde “Besluit categorie A-inrichtingen Wet geluidhinder” en art. 4, lid 2, aanhef en onder d, van de toen geldende Hinderwet, brachten mee dat gedeputeerde staten (GS) van de provincie Noord-Brabant, eiseres van cassatie, (de provincie) vanaf dat moment het bevoegd gezag werden met betrekking tot de toepassing van de Hinderwet op een inrichting als die van [verweerster].
1.3.Op 2 juli 1981 hebben GS – op grond van hoofdstuk 4 van de toen geldende Wet algemene bepalingen milieuhygiëne (Wabm) – kennis gegeven van hun voornemen de eerder verleende Hinderwetvergunningen op basis van art. 26a van de Hinderwet, in te trekken.
Bij brieven van 23 juli 1991 en 8 augustus 1991 heeft [verweerster] tegen dit voornemen bij GS bezwaar gemaakt.
Deze bezwaren hebben GS bij brief van 10 december 1991 ongegrond verklaard.
1.4.Op laatstgenoemde datum hebben GS het voornemen om de hinderwetvergunningen in te trekken bekend gemaakt. Daartegen heeft [verweerster] bij brief van 7 januari 1992 wederom bezwaar gemaakt bij GS.
Bij brief van 3 april 1992 hebben GS ook die bezwaren van [verweerster] ongegrond verklaard. Bij besluit van dezelfde datum hebben GS de eerder verleende Hinderwetvergunningen definitief ingetrokken. Van deze intrekking hebben zij op dezelfde datum kennisgeving gedaan.
1.5.Bij beroepschrift van 21 mei 1992 heeft [verweerster] tegen laatstgenoemd intrekkingsbesluit beroep ingesteld bij de Afdeling voor de geschillen van bestuur van de Raad van State.
Bij schorsingsverzoek van gelijke datum heeft [verweerster] de voorzitter van de Afdeling voor de geschillen van bestuur verzocht het intrekkingsbesluit van 3 april 1992 te schorsen.
1.6.Bij uitspraak van 2 februari 1993 heeft de voorzitter het intrekkingsbesluit geschorst.
Bij uitspraak van 18 oktober 1994 heeft de (inmiddels opgetreden) Afdeling bestuursrechtspraak het intrekkingsbesluit vernietigd wegens strijd met het zorgvuldigheids- en het motiveringsbeginsel.
1.7.De diverse confrontaties tussen de provincie en [verweerster] hebben geleid tot negatieve publicaties in de pers. Daardoor heeft [verweerster], naar eigen zeggen, schade geleden, o.m. in de vorm van klantenverlies.
2.Verloop procedure
2.1.[verweerster] heeft de provincie gedagvaard voor de rechtbank te 's-Hertogenbosch en een verklaring voor recht gevorderd, inhoudend dat de provincie jegens haar onrechtmatig heeft gehandeld door het voornemen te uiten de Hinderwetvergunningen in te trekken en dit voornemen te effectueren.
Zij heeft voorts schadevergoeding, op te maken bij staat, gevorderd.
2.2.1.Bij vonnis van 21 maart 1997 heeft de rechtbank de gevorderde verklaring voor recht uitgesproken en de provincie veroordeeld tot betaling van schadevergoeding op te maken bij staat.
Zij overwoog dat door de vernietiging van het intrekkingsbesluit (hiervóór, § 1.6.), de onrechtmatigheid van dat besluit jegens [verweerster] vaststaat (ro. 3.3.1).
- 2.2.2.
De schade die [verweerster] stelde te hebben geleden (verlies op het bedrijfsresultaat, kosten van een fiscaal en bedrijfseconomisch adviseur en kosten van juridische bijstand) kwam volgens de rechtbank voor vergoeding in aanmerking, zij het wat de bedrijfsschade betreft slechts voor zover deze kan worden toegerekend aan het intrekkingsbesluit (ro. 3.3.2).
Ook de bekendmakingen van het voornemen tot intrekking van de hinderwetvergunningen waren onrechtmatig, omdat zij, naar het (zelfstandig) oordeel van de rechtbank, lijden aan dezelfde tekortkomingen als die welke de Afdeling bestuursrechtspraak had vastgesteld m.b.t. het intrekkingsbesluit dat erop volgde (ro. 3.3.3).
- a.
voorbereiding
- b.
opstelling van een ontwerp-besluit, waarover inspraak plaatsheeft
- c.
vaststelling van een besluit
- d.
indiening van een bezwaarschrift
- e.
beslissing op het bezwaar
- f.
(in een geval waarin het bezwaar ongegrond is verklaard) instelling van beroep bij de bestuursrechter
- g.
beslissing op het beroep.
Het onder c bedoelde besluit noemt men het primaire besluit. Het onder f bedoelde beroep wordt ingesteld tegen het onder e bedoelde besluit.
3.1.5.2.De in deze zaak gevoerde discussie over de vraag of men voorbereidingshandelingen mag aanmerken als een primair besluit is, naar het mij voorkomt, veroorzaakt door de regeling van wijzigingen en intrekking van beschikkingen in hoofdstuk 4 van de Wabm.
De wet (art. 35) voorzag in een kennisgeving van een voornemen tot wijziging en intrekking van beschikkingen (zie hiervóór, § 1.3.). Daartegen konden belanghebbenden bezwaren inbrengen (art. 36, lid). Vervolgens (art. 37) kon het bestuursorgaan het voornemen bekend maken (zie hiervóór, § 1.4.). Tegen die bekendmaking kon men wederom bezwaren inbrengen. Ten slotte volgde (art. 39) de beschikking. Daartegen stond beroep (oorspronkelijk kroonberoep) open.
3.1.5.3.De fasen b en c (§ 3.1.5.1) waren dus in elkaar geschoven. Voorbereidingshandelingen waren tevens primaire besluiten, waartegen een bezwaarschrift kon worden ingediend.
Materieel bleef het echter om voorbereiding gaan.
3.1.5.4.In (o.m.) het arrest Heesch/v.d. Akker heeft de Hoge Raad overwogen dat indien tegen een beschikking een met voldoende waarborgen omklede rechtsgang heeft opengestaan, die echter niet tot vernietiging van de beschikking heeft geleid, de burgerlijke rechter in een voorkomend geval
“ervan dient uit te gaan dat die beschikking zowel wat haar wijze van tot stand komen als wat haar inhoud betreft in overeenstemming is met de desbetreffende wettelijke voorschriften en algemene rechtsbeginselen.”
Zowel de voorbereidingshandelingen als de inhoud van een beschikking (besluit) hebben dus “formele rechtskracht “.
3.1.5.5.Het voorgaande geldt evenwel voor “eigenlijke” formele rechtskracht, d.w.z. van een in stand gebleven besluit.
Men mag die regel niet uitbreiden tot een door de bestuursrechter onrechtmatig bevonden besluit. In dat geval is sprake van “oneigenlijke” formele rechtskracht, niet van het bestuursbesluit, maar van de uitspraak van de bestuursrechter.
3.1.5.6.De omvang van de oneigenlijke formele rechtskracht wordt bepaald door hetgeen de bestuursrechter beslist heeft.
In het arrest-Van Gog/Nederweert is ? naar ik, in tegenstelling tot het hof, meen ? niet iets anders te lezen. De Hoge Raad heeft daar, zoals trouwens eerder, beslist dat wanneer een (overheids)beschikking door de rechter wegens onrechtmatigheid wordt vernietigd, daarmee ? bijzondere omstandigheden daargelaten ? de schuld van het overheidslichaam in beginsel is gegeven. “Zelfs wanneer het overheidslichaam geen enkel verwijt treft, moet worden aangenomen dat deze onrechtmatige daad in beginsel (...) voor rekening van het overheidslichaam komt.”
3.1.5.7.Deze overwegingen geven de consequenties, maar geenszins de omvang, van onrechtmatigheid aan. Het enkele feit dat een besluit onrechtmatig is, impliceert niet dat de voorbereidingshandelingen ook onrechtmatig zijn.
Deze handelingen, of sommige daarvan, kunnen onrechtmatig zijn. Indien de bestuursrechter daarover heeft beslist, dan heeft die beslissing formele rechtskracht. Heeft de bestuursrechter daarover geen beslissing gegeven, dan zal de burgerlijke rechter, wanneer een partij zich in een geding op zodanige onrechtmatigheid beroept, zelf moeten onderzoeken en beslissen of dit zo is. Dat is ook de stelling van het onderdeel (vgl. hiervóór, § 3.1.2.)
3.1.5.8.De overweging van het hof dat in het midden gelaten kan worden of de bekendmaking, op zichzelf beschouwd, onrechtmatig handelen opleverde omdat, volgens de jurisprudentie [de onrechtmatigheid van het besluit van 3 april 1992 meebrengt dat] het totale besluitvormingsproces een onrechtmatige daad oplevert, is, gezien het voorgaande, niet juist.
3.1.6.1.De rechtbank heeft (ro. 3.3.3) wel geoordeeld dat bepaalde voorbereidingshandelingen
onrechtmatig waren. Daartegen is de provincie in appel echter opgekomen (grief 1). Het hof heeft die grief, op grond van zijn in § 3.1.5.7. genoemde rechtsopvatting, niet onderzocht.
Zulks zal alsnog moeten geschieden.
3.1.6.2.Dat betekent dat het onderdeel terecht is voorgesteld.
Het bedoelde onderzoek zal, na vernietiging en verwijzing, alsnog moeten plaatsvinden.
3.2.1.Onderdeel 2 werpt op dat het hof heeft miskend dat, behoudens het geval waarin de primaire besluitvorming dermate ernstige gebreken vertoont dat gezegd moet worden dat een bestuursorgaan tegen beter weten in een onrechtmatig besluit heeft genomen, of sprake is van een bijzonder geval, de in de bestuurlijke voorprocedure gemaakte kosten ? voorzover rechtsbijstand betreffend ? niet aangemerkt kunnen worden als redelijke kosten in de zin van art. 6:96, sub b en c, BW.
3.2.2.De rechtbank (ro. 3.3.4.) was van oordeel dat de kosten die [verweerster] gemaakt heeft in verband met het inschakelen van een fiscaal en bedrijfseconomisch adviseur en de kosten van juridische bijstand, ook in verband met de voorbereidingsfase, voor rekening van de provincie moesten komen. De rechtbank meende dat aan de zgn. dubbele redelijkheidstoets was voldaan.
In het bestreden arrest is deze kwestie niet aan de orde geweest. De in het onderdeel aan het hof verweten miskenning moet dus schuilen in de bekrachtiging van het vonnis van de rechtbank.
3.2.3.Het onderdeel heeft een subsidiair karakter. Het krijgt pas zin wanneer komt vast te staan dat de provincie aansprakelijk is voor schade van [verweerster] wegens gedragingen van de provincie in de voorbereidingsfase.
[verweerster] heeft aangevoerd dat zij, in deze civiele procedure, slechts vergoeding heeft gevorderd van de kosten van juridische bijstand die gn betrekking hebben op het beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak en dus niet geacht kunnen worden begrepen te zijn in de door deze Afdeling op grond van art. 8:75 Awb uitgesproken kostenveroordeling.
3.2.4.Gesteld dat in het vervolg van deze civiele procedure inderdaad beslist zal worden dat de provincie voor deze gedragingen uit hoofde van onrechtmatige daad aansprakelijk is, dan zal de vraag welke kosten tot de veroorzaakte schade gerekend moeten worden, beantwoord moeten worden volgens de normale regels van het burgerlijk recht, i.h.b. art. 6:96 BW.
Dat het overheidsorgaan in de procedure voor de bestuursrechter niet tot vergoeding van de kosten wegens deskundige bijstand in het voorbereidingsstadium veroordeeld kan worden, sluit geenszins uit dat de burgerlijke rechter in een procedure uit onrechtmatige overheidsdaad wel vergoeding van zulke kosten toekent. Daar is overigens, bij de totstandkoming van het huidige art. 8:75 Awb, zoals uit de parlementaire geschiedenis van de “tweede tranche” van die wet blijkt, ook rekening mee gehouden.
3.2.5.Het tweede onderdeel is daarom, voor zover van belang, vergeefs voorgesteld.
4.Conclusie
De conclusie strekt tot vernietiging van het bestreden arrest, tot verwijzing van de zaak naar het gerechtshof te Arnhem en tot veroordeling van [verweerster] in de kosten.
2.2.3.Over de vraag of de door [verweerster] gestelde schade in de periode tussen de bekendmaking van het voornemen tot intrekking en het intrekkingsbesluit voor vergoeding door de provincie in aanmerking kwam, heeft de rechtbank overwogen dat zij het aannemelijk achtte dat deze schade het gevolg was van de gewraakte bekendmakingen, waarbij zij dezelfde argumenten heeft gebruikt als bij de toewijzing van de schade als gevolg van het intrekkingsbesluit zelf (ro. 3.3.4).
2.3.1.De provincie heeft tegen dit vonnis hoger beroep ingesteld bij het gerechtshof te 's-Hertogenbosch.
2.3.2.Het hoger beroep was gericht tegen de beslissingen van de rechtbank over de onrechtmatigheid van de bekendmakingen van het voornemen van de provincie tot intrekking en de schadeplichtigheid van de provincie te dier zake.
De onrechtmatigheid van het intrekkingsbesluit en de aansprakelijkheid van de provincie voor de schade die daarvan het gevolg is, stond in hoger beroep niet ter discussie.
2.3.3.Het hof heeft (in cassatie niet bestreden) vooropgesteld dat op de onderhavige zaak, wat betreft de vraag naar de onrechtmatigheid van de bekendmakingen voorafgaand aan het intrekken van de Hinderwetvergunningen, het recht van vóór 1 januari 1992 van toepassing is.
2.3.4.Bij arrest van 2 juli 1998 heeft het hof het vonnis van de rechtbank, ten dele met verbetering van gronden, bekrachtigd.
2.4.Tegen dit arrest heeft de provincie (tijdig) beroep in cassatie ingesteld, onder aanvoering van een uit twee onderdelen bestaand middel.
3.Bespreking van het middel
3.1.1.Het hof heeft geoordeeld (ro. 5.3.) dat de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak tot vernietiging van het intrekkingsbesluit wegens strijd met het zorgvuldigheids- en het motiveringsbeginsel, het gehele besluitvormingsproces van de provincie, inclusief de voorbereidende fase, treft.
Omdat volgens het hof het totale besluitvormingsproces volgens de geldende jurisprudentie onrechtmatig handelen opleverde, heeft het hof in het midden gelaten of de bekendmaking op zichzelf beschouwd, onrechtmatig was.
3.1.2.Onderdeel 1 van het middel brengt hiertegen in dat met de onrechtmatigheid van het besluit van 3 april 1992, de onrechtmatigheid van de voorbereidingsbesluiten van 2 juli 1991 en 10 december 1991 niet zonder meer vaststaan.
De (on)rechtmatigheid van deze beide voorbereidingsbesluiten moet door de burgerlijke rechter zelfstandig worden beoordeeld. De bestuursrechter treedt, zo stelt het onderdeel, slechts in de beoordeling van het in beroep bestreden besluit en niet in de beoordeling van het daaraan voorafgaande primaire besluit, laat staan in de beoordeling van de aan het bestreden besluit voorafgaande voorbereidingsbesluiten.
3.1.3.[Verweerster] heeft hier tegenover doen stellen dat geen sprake is van een afzonderlijk primair besluit, noch van enig voorbereidingsbesluit. Er was slechts het intrekkingsbesluit, dat is voorbereid op de in hoofdstuk 4 van de (voormalige) Wet algemene bepalingen milieuhygiëne (Wabm) omschreven wijze.
In het besluitvormingsproces was
“sprake van feitelijk handelen, bestaande uit een kennisgeving en een bekendmaking, dat niet afzonderlijk appellabel was, doch in het kader van de beoordeling van de intrekkingsbeschikking zelve wel aan het oordeel van de Afdeling [bestuursrechtspraak] onderworpen was.”
3.1.4.De Afdeling bestuursrechtspraak heeft overwogen dat GS het bestreden besluit hebben genomen in strijd met het algemene beginsel van behoorlijk bestuur dat een besluit met de vereiste zorgvuldigheid moet worden voorbereid en genomen, omdat zij 1) geen geuronderzoek hebben verricht en 2) niet hebben onderzocht of wijziging van of aanvulling van de vergunningsvoorschriften een oplossing zou kunnen bieden voor de opgetreden geurhinder.
Voorts is het besluit, volgens de Afdeling, genomen in strijd met het algemene beginsel van behoorlijk bestuur dat een besluit voldoende moet worden gemotiveerd, nu GS hebben nagelaten in de overwegingen van de bestreden beschikking te betrekken dat [verweerster] spoedig een aanvraag voor een vergunning als bedoeld in art. 6a van de Hinderwet zou indienen bij B&W van [woonplaats].
3.1.5.1.Ten aanzien van een besluit van een bestuursorgaan kan men in grote trekken de volgende fasen onderscheiden
De procureur-generaal bij de Hoge Raad der Nederlanden,
plv.
Uitspraak 26‑11‑1999
Inhoudsindicatie
-
Partij(en)
Arrest
in de zaak van:
de publiekrechtelijke rechtspersoon PROVINCIE NOORD-BRABANT,
gevestigd te 's-Hertogenbosch,
EISERES tot cassatie,
advocaat: voorheen mr J.L. de Wijkerslooth,
thans mr G. Snijders,
t e g e n
[verweerster] B.V.,
gevestigd te [woonplaats],
VERWEERSTER in cassatie,
advocaat: mr M.E. Gelpke.
1.Het. geding in feitelijke instanties
Verweerster in cassatie - verder te noemen: [verweerster] - heeft bij exploit van 25 oktober 1995 eiseres tot cassatie – verder te noemen: de Provincie - gedagvaard voor de Rechtbank te 's-Hertogenbosch en gevorderd:
1.voor recht te verklaren dat de Provincie jegens [verweerster] een onrechtmatige daad heeft gepleegd door het voornemen te uiten om de aan [verweerster] verleende Hinderwetvergunningen in te trekken en dit voornemen, ondanks bezwaren daartegen van [verweerster], vervolgens te effectueren door deze vergunningen bij besluit van 3 april 1992, later vernietigd door de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State bij uitspraak van 18 oktober 1994, daadwerkelijk in te trekken, alsmede dat de Provincie gehouden is om de door [verweerster] ten gevolge daarvan geleden schade te vergoeden;
2.de Provincie te veroordelen om aan [verweerster] de schade te vergoeden die [verweerster] ten gevolge van de sub 1 bedoelde onrechtmatige daad heeft geleden en nog zal lijden, op te maken bij staat en te vereffenen volgens de wet.
De Provincie heeft de vorderingen bestreden.
Bij repliek heeft [verweerster] aan haar vordering onder 1 een subsidiaire vordering toegevoegd, welke inhield te verklaren voor recht dat de Provincie jegens [verweerster] een onrechtmatige daad heeft gepleegd door de aan [verweerster] verleende Hinderwetvergunningen bij besluit van 3 april 1992, later vernietigd door de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State bij uitspraak van 18 oktober 1994, in te trekken, alsmede dat de Provincie derhalve gehouden is om de door [verweerster] ten gevolge daarvan geleden schade te vergoeden.
De Rechtbank heeft bij vonnis van 21 maart 1997 de primaire vordering onder 1 en de vordering onder 2 toegewezen en elke verdere beslissing aangehouden.
Tegen dit vonnis heeft de Provincie hoger beroep ingesteld bij het Gerechtshof te 's-Hertogenbosch.
Bij arrest van 2 juli 1998 heeft het Hof het bestreden vonnis, voorzover aan zijn oordeel onderworpen, bekrachtigd en de zaak in de stand waarin deze zich bevindt naar de Rechtbank te 's-Hertogenbosch verwezen ter verdere behandeling en beslissing.
Het arrest van het Hof is aan dit arrest gehecht.
2.Het geding in cassatie
Tegen het arrest van het Hof heeft de Provincie beroep in cassatie ingesteld. De cassatiedagvaarding is aan dit arrest gehecht en maakt daarvan deel uit.
[verweerster] heeft geconcludeerd tot verwerping van het beroep.
De zaak is voor partijen toegelicht door hun advocaten.
De conclusie van de Plaatsvervangend Procureur-Generaal strekt tot vernietiging van het bestreden arrest, tot verwijzing van de zaak naar het Gerechtshof te Arnhem en tot veroordeling van [verweerster] in de kosten.
3.Beoordeling van het middel
3.1In cassatie kan van het volgende worden uitgegaan.
(i)Bij besluiten van respectievelijk 28 augustus 1959 en 5 februari 1963 hebben burgemeester en wethouders van de gemeente Steenbergen Hinderwetvergunningen verleend voor het oprichten en exploiteren van een inrichting bestemd voor het drogen van producten aan de [adres] 47a te [woonplaats]. Deze inrichting werd ter plaatse tot voor kort door [verweerster] geëxploiteerd.
- (ii)
De inwerkingtreding in 1981 van het op artikel 16, eerste lid, van de Wet geluidhinder gebaseerde “Besluit categorie A-inrichtingen Wet geluidhinder” en het bepaalde in artikel 4, tweede lid, aanhef en onder d, van de - toen geldende - Hinderwet, brachten mee dat Gedeputeerde Staten vanaf dat moment het bevoegde gezag werden met betrekking tot de toepassing van de Hinderwet op de inrichting als waarvan sprake.
(iii)Op 2 juli 1991 hebben Gedeputeerde Staten - op grond van hoofdstuk 4 van de (toen geldende) Wet algemene bepalingen milieuhygiëne (Wabm) - bekend gemaakt voornemens te zijn de eerder verleende Hinderwetvergunningen op basis van artikel 26b van de Hinderwet in te trekken.
- (iv)
Bij brieven aan Gedeputeerde Staten van 23 juli 1991 en 8 augustus 1991 heeft [verweerster] op grond van art. 36 lid 2 Wabm tegen bedoeld voornemen bezwaren ingebracht.
- (v)
Gedeputeerde Staten hebben deze bezwaren ongegrond verklaard en bij brief van 10 december 1991 nogmaals hun voornemen tot intrekking van de Hinderwetvergunningen bekendgemaakt. Daartegen heeft [verweerster] bij brief van 7 januari 1992 bezwaar gemaakt bij Gedeputeerde Staten. Bij brief van 3 april 1992 hebben Gedeputeerde Staten ook die bezwaren van [verweerster] ongegrond verklaard. Bij besluit van (eveneens) 3 april 1992 hebben Gedeputeerde Staten de eerder verleende Hinderwetvergunningen definitief ingetrokken, van welke intrekking zij op dezelfde datum ook kennisgeving hebben gedaan.
- (vi)
Bij beroepschrift van 21 mei 1992 heeft [verweerster] - op basis van hoofdstuk 5, § 2, van de Wabm in verbinding met de Tijdelijke wet Kroongeschillen - tegen het intrekkingsbesluit van Gedeputeerde Staten van 3 april 1992 beroep ingesteld bij de Afdeling voor de geschillen van bestuur van de Raad van State. Bij schorsingsverzoek van gelijke datum heeft [verweerster] de Voorzitter van de Afdeling voor de geschillen van bestuur verzocht het intrekkingsbesluit van 3 april 1992 te schorsen.
- (vii)
Bij uitspraak van 2 februari 1993 heeft de Voorzitter van de Afdeling voor de geschillen van bestuur het intrekkingsbesluit van Gedeputeerde Staten van 3 april 1992 geschorst.
- (viii)
Bij uitspraak van 18 oktober 1994 heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State als toen inmiddels bevoegde administratieve rechter het intrekkingsbesluit van Gedeputeerde Staten van 3 april 1992 vernietigd wegens strijd met het algemeen beginsel van behoorlijk bestuur dat een besluit met de vereiste zorgvuldigheid moet worden voorbereid en genomen, alsmede wegens strijd met het algemeen beginsel van behoorlijk bestuur dat een besluit voldoende moet worden gemotiveerd.
- (ix)
De diverse confrontaties tussen de Provincie en [verweerster] hebben in 1991 en 1992 geleid tot voor [verweerster] negatieve publicaties in de pers.
- 3.2.1.
In de onderhavige procedure vordert [verweerster] primair
- (i)
te verklaren voor recht dat de Provincie jegens [verweerster] een onrechtmatige daad heeft gepleegd door het voornemen te uiten om de aan [verweerster] verleende Hinderwetvergunningen in te trekken en dit voornemen, ondanks bezwaren daartegen van [verweerster], vervolgens te effectueren door deze vergunningen bij besluit van 3 april 1992, later vernietigd door de Afdeling bestuursrechtspraak bij besluit van 18 oktober 1994, daadwerkelijk in te trekken, alsmede dat de Provincie derhalve gehouden is om de door [verweerster] ten gevolge daarvan geleden schade te vergoeden;
- (ii)
de Provincie te veroordelen tot vergoeding van de door [verweerster] ten gevolge van voornoemde onrechtmatige daad geleden en te lijden schade.
De Rechtbank heeft deze vorderingen toegewezen.
- 3.2.2.
In het door haar ingestelde hoger beroep heeft de Provincie geen grief gericht tegen het oordeel van de Rechtbank dat de Provincie door het nemen van het intrekkingsbesluit van 3 april 1992 onrechtmatig heeft gehandeld ten opzichte van [verweerster] en aansprakelijk is voor de door [verweerster] als gevolg van dat besluit geleden schade. Haar grieven waren uitsluitend gericht tegen de oordelen van de Rechtbank betreffende de kennisgevingen van 2 juli 1991 en 10 december 1991.
- 3.2.3.
Het Hof heeft het vonnis van de Rechtbank bekrachtigd met gedeeltelijke verbetering van gronden. Het Hof overwoog daartoe, samengevat, het volgende.
Van de procedure zoals die geregeld was in de destijds geldende Hinderwet en Wabm, maakte de bekendmaking van het voornemen om tot intrekking van een Hinderwetvergunning over te gaan een noodzakelijk en bij wet voorgeschreven onderdeel in de voorbereidende fase uit. Nu de Afdeling heeft uitgesproken dat het intrekkingsbesluit van 3 april 1992 moet worden vernietigd wegens strijd met het zorgvuldigheids- en het motiveringsbeginsel, welke uitspraak over de rechtmatigheid van het besluit voor de burgerlijke rechter bindend is, treft dit oordeel het gehele besluitvormingsproces, inclusief de voorbereidende fase - hier onder meer bestaande uit de bekendmaking van het voornemen om tot intrekking over te gaan -, die is uitgemond in een daadwerkelijk besluit tot intrekking. Aangenomen moet immers worden enerzijds dat de onrechtmatigheid, bestaande uit het nemen van een besluit dat later wordt vernietigd, zich ook uitstrekt over de aan dat besluit voorafgaande fase, en anderzijds dat beslissingen van de administratieve rechter in ruime zin civiel effect hebben en niet alleen de onrechtmatigheid, maar ook alle daarmee samenhangende rechtsoordelen betreffen.
3.3Het middel moet worden beoordeeld tegen de achtergrond van de volgende wettelijke regelingen.
Art. 26b van de Hinderwet, waarop het intrekkingsbesluit van 3 april 1992 was gebaseerd, houdt, voorzover te dezen van belang, in dat het gezag dat bevoegd is de vergunning in eerste aanleg te verlenen, de vergunning ambtshalve of op verzoek van bepaalde personen geheel of gedeeltelijk kan intrekken indien de inrichting in ontoelaatbare mate gevaar, schade of hinder daarbuiten veroorzaakt en wijziging of aanvulling van de aan de vergunning verbonden voorschriften geen oplossing biedt; met betrekking tot de totstandkoming van een beschikking als bedoeld in het eerste lid is hoofdstuk 4 van de Wet algemene bepalingen milieuhygiëne van toepassing.
Hoofdstuk 4 Wabm voorziet in een voorbereidingsprocedure voor beslissingen tot wijziging of intrekking van beschikkingen. Ten aanzien van de intrekking van een beschikking houdt deze in dat het bevoegd gezag dat een beschikking wil intrekken, het voornemen daartoe eerst ter kennis dient te brengen van degene tot wie de beschikking zal zijn gericht, de betrokken overheidsorganen en (in voorkomend geval) de verzoeker. Deze worden in de gelegenheid gesteld bezwaren te maken. Het bevoegd gezag kan vervolgens een eindbeslissing nemen.
3.4Onderdeel 1 klaagt dat het Hof ten onrechte heeft overwogen dat met de vernietiging van het besluit van 3 april 1992 de onrechtmatigheid van de voorbereidingsbesluiten van 2 juli 1991 en 10 december 1991 (zonder meer) is komen vast te staan. Deze klacht is gegrond.
Het gaat in deze zaak om een, ten dele op de Wabm berustende, voorbereidingsprocedure voor een beschikking op grond van art. 26b Hinderwet.
Een dergelijke voorbereidingsprocedure strekt er onder meer toe om het bestuursorgaan informatie te verschaffen waarover het nog niet beschikt en om onjuiste inzichten die aan zijn kant mochten bestaan, te corrigeren, zulks teneinde zoveel mogelijk te bevorderen dat een juist besluit tot stand komt.
De kosten die een belanghebbende maakt om in de voorbereidingsprocedure zijn standpunt aan het bestuursorgaan kenbaar te maken, moeten in de regel voor zijn rekening blijven. Dit is evenwel anders, indien (i) het bestuursorgaan niet de zorgvuldigheid in acht heeft genomen, die van hem gevergd mocht worden met het oog op de voor hem kenbare belangen van de belanghebbende, en het deswege onrechtmatig heeft gehandeld, en (ii) de bedoelde kosten behoren tot de door dat handelen veroorzaakte schade waarvoor het overheidslichaam waartoe het bestuursorgaan behoort, dientengevolge aansprakelijk is.
Het oordeel van de bestuursrechter dat het besluit moet worden vernietigd, behoeft niet te impliceren dat niet slechts het besluit zelf maar ook de in het kader van de voorbereidingsprocedure door het bestuursorgaan verrichte handelingen onrechtmatig zijn. In de eerste plaats zal de vernietiging immers niet steeds haar grond vinden in een gebrekkige voorbereidingsprocedure. In de tweede plaats behoeft de bestuursrechter de gang van zaken tijdens de voorbereidingsprocedure slechts te beoordelen met het oog op de vraag of daarmee een voldoende grondslag is gelegd voor het nemen van het besluit dat aan zijn oordeel is onderworpen. Een ontkennende beantwoording van deze vraag behoeft niet mee te brengen dat handelingen in het kader van de voorbereidingsprocedure op zichzelf als onrechtmatig zijn aan te merken.
De burgerlijke rechter zal de onrechtmatigheid en toerekenbaarheid van handelingen die een bestuursorgaan in het kader van de voorbereidingsprocedure heeft verricht, derhalve in beginsel zelfstandig dienen te beoordelen. Hij zal daarbij, voorzover partijen daarop een beroep hebben gedaan, de uitspraak van de bestuursrechter over het besluit waartoe de voorbereidingsprocedure heeft geleid, in zijn overwegingen dienen te betrekken en daarbij in het bijzonder aandacht dienen te besteden aan in die uitspraak gegeven oordelen die van betekenis zijn voor de beoordeling van de onrechtmatigheid - en de toerekenbaarheid aan het bestuursorgaan - van handelingen die deel uitmaken van de voorbereidingsprocedure.
3.5Onderdeel 2 is gericht tegen ’s Hofs overweging in rov. 5.4 dat de Provincie aansprakelijk is voor de door [verweerster] gestelde schade als gevolg van het bekendmaken op 2 juli 1991 en 10 december 1991 van het voornemen tot intrekken van de Hinderwetvergunningen. Het klaagt dat het Hof heeft miskend dat behoudens het geval dat de primaire besluitvorming dermate ernstige gebreken vertoonde, dat gezegd moet worden dat een bestuursorgaan tegen beter weten in een onrechtmatig besluit heeft genomen, dan wel wanneer sprake is van een bijzonder geval, de in de bestuurlijke voorprocedure gemaakte kosten - voorzover zij de kosten gemaakt met betrekking tot rechtsbijstand betreffen - niet aangemerkt dienen te worden als redelijke kosten ter vaststelling van schade en aansprakelijkheid als bedoeld in art. 6:96 lid 2 sub b BW dan wel als redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte als bedoeld in art. 6:96 lid 2 sub c BW. Subsidiair houdt het de klacht in dat het Hof zijn beslissing in dit opzicht onvoldoende heeft gemotiveerd.
De klacht gaat ervan uit dat het Hof in afwijkende zin heeft beslist ten aanzien van de door het onderdeel voorgestane - beperkte - uitleg en toepassing van art. 6:96 lid 2 BW voor het geval van in een bestuurlijke voorprocedure gemaakte kosten. Dit uitgangspunt berust op een verkeerde lezing van ’s Hofs arrest, zodat het onderdeel reeds bij gebrek aan feitelijke grondslag niet tot cassatie kan leiden. Het Hof heeft in rov. 5.4 slechts geoordeeld dat de Provincie het oordeel van de Rechtbank, dat de Provincie aansprakelijk is voor de door [verweerster] gestelde schade als gevolg van het bekend maken op 2 juli 1991 en 10 december 1991 van het voornemen tot intrekken van de Hinderwetvergunningen, in de tweede grief uitsluitend bestreden heeft op grond van haar opvatting dat dit bekendmaken geen onrechtmatige daad oplevert. Nu deze laatste stelling, aldus het Hof, terecht door de Rechtbank is verworpen, treft ook de tweede grief geen doel.
4. Beslissing
De Hoge Raad:
vernietigt het arrest van het Gerechtshof te‘s-Hertogenbosch van 2 juli 1998;
verwijst het geding naar het Gerechtshof te Arnhem ter verdere behandeling en beslissing;
veroordeelt [verweerster] in de kosten van het geding in cassatie, tot op deze uitspraak aan de zijde van de Provincie begroot op ƒ 704,50 aan verschotten en ƒ 3.500,-- voor salaris.
Dit arrest is gewezen door de vice-president Roelvink als voorzitter en de raadsheren Herrmann, Van der Putt-Lauwers, Fleers en De Savornin Lohman, en in het openbaar uitgesproken door de raadsheer Heemskerk op 26 november 1999.Nr.