Handhaving van privaatrecht door toezichthouders
Einde inhoudsopgave
Handhaving van privaatrecht door toezichthouders (R&P nr. CA17) 2017/6.2.3:6.2.3 Verschillen in handhaving
Handhaving van privaatrecht door toezichthouders (R&P nr. CA17) 2017/6.2.3
6.2.3 Verschillen in handhaving
Documentgegevens:
mr. C.A. Hage, datum 01-12-2017
- Datum
01-12-2017
- Auteur
mr. C.A. Hage
- JCDI
JCDI:ADS449478:1
- Vakgebied(en)
Verbintenissenrecht / Algemeen
Deze functie is alleen te gebruiken als je bent ingelogd.
De AFM en de ACM hebben op grond van de Wft respectievelijk de Whc en de Tw de bevoegdheid om de gebruikelijke bestuursrechtelijke sancties zoals boetes, lasten onder dwangsom en aanwijzingen op te leggen. Deze bestuursrechtelijke sancties worden over het algemeen gehanteerd bij inbreuken die op grotere schaal voorkomen en dus niet voor een enkele overtreding jegens een individu.1
Om het level playing field te bereiken en in stand te houden heeft de ACM, naast andere hiervoor genoemde bevoegdheden, op de telecommunicatiemarkt nog een bijzondere bevoegdheid, namelijk de geschilbeslechtende functie. De telecommunicatiemarkt is een zogenaamde netwerkmarkt die zich onderscheidt van andere markten door een aantal specifieke kenmerken zoals de hoge verzonken kosten, de monopolistische oorsprong en de noodzaak van toegang tot en koppeling met andere netwerken.2 Vanwege de gevolgen die de geschilbeslechtende functie heeft voor de privaatrechtelijke verhoudingen tussen marktpartijen is deze bevoegdheid interessant voor het onderhavige onderzoek. De geschilbeslechtende functie op grond van artikel 12.2 Tw van de ACM in telecommunicatiegeschillen maakt de handhaving van privaatrecht door de ACM op telecomgebied ten opzichte van de consumentenbescherming door de ACM en de bevoegdheden van de AFM op de financiële markten, tot een bijzondere eend in de juridische bijt. In tegenstelling tot de reguliere gang van zaken bij bestuursrechtelijke procedures, waarin een bestuursorgaan in een besluit een sanctie oplegt, is het hier het bestuursorgaan zelf dat tevens optreedt als beslechter van een geschil tussen twee marktpartijen. Op grond van artikel 12.2 lid 1 Tw kan de ACM optreden in gevallen waarin partijen nog geen overeenkomst hebben gesloten, maar waarin één van de marktpartijen verplichtingen uit de Tw niet nakomt (precontractuele fase). Op grond van artikel 12.2 lid 2 Tw kan de ACM ook geschillen beslechten waarin partijen reeds een overeenkomst hebben gesloten, maar deze bepalingen bevat die in strijd zijn met hetgeen is bepaald bij of krachtens de Tw.
De besluiten in het kader van de geschilbeslechtende bevoegdheid op grond van artikel 12.2 Tw zijn daardoor casusgerichter dan de besluiten van de AFM en de besluiten van de ACM op consumentengebied. De besluiten in de telecomsector, als besproken in hoofdstuk 3, zien immers met name op overeenkomsten tussen (concurrerende) marktpartijen.