Totstandkoming implementatie EU-richtlijn gegevensuitwisseling digitale platformeconomie – DAC7 (36 063)

Totstandkoming implementatie EU-richtlijn gegevensuitwisseling digitale platformeconomie – DAC7 (36 063)

Redactie

f1c6161b-f511-457b-bf5d-d3424a48b972

De Staatssecretaris van Financiën heeft het wetsvoorstel Wet implementatie EU-richtlijn gegevensuitwisseling digitale platformeconomie (DAC7) bij de Tweede Kamer ingediend.

Met dit wetsvoorstel worden digitale platformen vanaf 1 januari 2023 verplicht jaarlijks informatie aan te leveren aan de Belastingdienst over verkopers die via hun platformen geld verdienen. Deze informatie wordt automatisch uitgewisseld met de belastingautoriteiten van de EU-lidstaten voor wie deze informatie van belang is. Zo wordt voorkomen dat (onbedoeld) belasting kan worden ontweken via deze platformen.

Dit wetsvoorstel regelt de implementatie van Richtlijn (EU) 2021/514 (DAC7) in de Nederlandse wetgeving, meer specifiek in de Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen (WIB). Op basis van deze Richtlijn zijn bepaalde platformexploitanten vanaf 1 januari 2023 gehouden inlichtingen over bepaalde verkopers op hun digitale platform bij te houden en jaarlijks te rapporteren aan de belastingautoriteit van een EU-lidstaat. Vervolgens is de EU-lidstaat waarin is gerapporteerd, gehouden die inlichtingen automatisch te verstrekken aan de belastingautoriteit van de EU-lidstaat waarvan de verkoper een ingezetene is en, als de verkoper een onroerende zaak verhuurt, aan de bevoegde autoriteit van de EU-lidstaat waar de onroerende zaak is gelegen.

De richtlijn introduceert verder een aantal bepalingen dat ten doel heeft de werking van Richtlijn 2011/16/EU op andere vlakken te verbeteren of uit te breiden. Het gaat hierbij bijvoorbeeld over rechtsbescherming van belastingplichtigen bij gezamenlijke onderzoeken door meerdere EU-lidstaten en gegevensbescherming bij een datalek.

De beoogde inwerkingtredingsdatum van de maatregelen uit het wetsvoorstel ten aanzien van digitale platformen is 1 januari 2023. Inwerkingtreding van de maatregelen omtrent gezamenlijke audits is voorzien op 1 januari 2024. De rapportageverplichtingen vinden voor het eerst toepassing met betrekking tot relevante activiteiten in de periode vanaf inwerkingtreding, derhalve vanaf 1 januari 2023.

Stand van zaken:

Het voorstel is ingediend bij de Tweede Kamer. Op 10 november 2022 heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel aangenomen. De Eerste Kamer heeft op 20 december 2022 het voorstel aangenomen.

id-ffca7c73-78ef-46ad-84ff-bdbbb365316f

Lees ook het thema ‘Mandatory Disclosure’ over DAC6 van Martijn Weijers.

Documenten bij dit thema

Kies voorgestelde versie in de tijdsbalk bij het wetsartikel. Hier is vergelijken van versies ook mogelijk.

Art. 2 Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen

Art. 2a Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen

Art. 2e Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen

Art. 5bis Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen

Art. 5a Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen

Art. 6b Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen

Art. 6d Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen

Art. 6g Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen

Art. 8 Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen

Art. 8a Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen

Art. 9 Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen

Art. 10bis Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen

Art. 10ter Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen

Art. 10g Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen

Art. 10i Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen

Art. 10k Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen

Art. 10l Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen

Art. 10m Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen

Art. 10n Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen

Art. 10o Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen

Art. 10p Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen

Art. 10q Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen

Art. 11 Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen

Art. 14 Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen

Art. 17 Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen

Art. 19 Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen

Art. 23 Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen

Art. 27 Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen

Art. 27a Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen

Art. 28 Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen

Art. 30 Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen

Staatssecretaris verzoekt behandeling aandelenoptieregeling en DAC7 vóór kerstreces 2022, V-N 2022/54.11

Nota van wijziging implementatiewetsvoorstel EU-DAC7-richtlijn naar Tweede Kamer gestuurd, V-N 2022/46.12

Nota nav verslag wetsvoorstel gegevensuitwisseling digitale platformeconomie (DAC7), V-N 2022/35.11

Implementatiewetsvoorstel DAC7 bij Tweede Kamer ingediend, V-N 2022/24.8

Conceptwetsvoorstel transparantie inkomsten digitale platformen voor consultatie opengesteld, V-N 2021/46.14

DAC7 gepubliceerd in Publicatieblad EU, V-N 2021/16.7