Einde inhoudsopgave
Verordening (EU) 2024/1789 inzake de interne markten voor hernieuwbaar gas, aardgas en waterstof, tot wijziging van de Verordeningen (EU) nr. 1227/2011, (EU) 2017/1938, (EU) 2019/942 en (EU) 2022/869 en Besluit (EU) 2017/684, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 715/2009 (herschikking)
Artikel 26 Taken van het ENTSB voor gas
Geldend
Geldend vanaf 04-08-2024
- Bronpublicatie:
13-06-2024, PbEU L 2024, 2024/1789 (uitgifte: 15-07-2024, regelingnummer: 2024/1789)
- Inwerkingtreding
04-08-2024
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
13-06-2024, PbEU L 2024, 2024/1789 (uitgifte: 15-07-2024, regelingnummer: 2024/1789)
- Vakgebied(en)
Energierecht / Europees energierecht
Energierecht / Energieopwekking
1.
Het ENTSB voor gas stelt op een door de Commissie overeenkomstig artikel 71, lid 9, aan hem gericht verzoek netcodes op de in lid 71, leden 1 en 2, genoemde terreinen op.
De in artikel 71, lid 2, eerste alinea, punt d), bedoelde netcode wordt samen met het ENNOH ontwikkeld.
2.
Het ENTSB voor gas kan op de in artikel 71, leden 1 en 2, genoemde terreinen netcodes opstellen om de in artikel 24 genoemde doelstellingen te verwezenlijken, als deze netcodes geen betrekking hebben op terreinen in verband waarmee de Commissie een verzoek aan het ENTSB voor gas heeft gericht. Deze netcodes worden voor advies aan ACER voorgelegd. Het ENTSB voor gas houdt naar behoren rekening met dit advies.
3.
Het ENTSB voor gas stelt het volgende vast:
- a)
gemeenschappelijke netwerkbeheersinstrumenten om te zorgen voor de coördinatie van de netwerkexploitatie onder normale omstandigheden en in noodsituaties, waaronder een gemeenschappelijk indelingsschema voor incidenten, en onderzoeksplannen;
- b)
om de twee jaar een niet-bindend Uniebreed tienjarig netontwikkelingsplan voor aardgas als bedoeld in artikel 32 (het ‘Uniebreed netontwikkelingsplan voor aardgas’), waarin onder meer vooruitzichten inzake de toereikendheid van de levering zijn opgenomen;
- c)
aanbevelingen inzake coördinatie van technische samenwerking tussen transmissiesysteembeheerders van de Unie en transmissiesysteembeheerders van derde landen;
- d)
aanbevelingen aan transmissiesysteembeheerders inzake hun technische samenwerking met distributiesysteembeheerders en waterstofnetbeheerders;
- e)
een jaarlijks werkprogramma;
- f)
een jaarverslag;
- g)
jaarlijkse zomer- en winterleveringsvooruitzichten;
- h)
uiterlijk op 1 januari 2025 en vervolgens elke twee jaar, een toezichtsverslag van de gaskwaliteit, inclusief ontwikkelingen van de gaskwaliteitparameters, ontwikkelingen van het niveau en het volume van waterstofbijmengingen in het aardgassysteem, ramingen voor de verwachte ontwikkeling van de gaskwaliteitparameters, en van het volume van waterstofbijmengingen in het aardgassysteem, het effect van waterstofbijmengingen op grensoverschrijdende stromen en informatie over gevallen met betrekking tot verschillen in specificaties van gaskwaliteit of bijmengniveaus, en de manier waarop die gevallen zijn afgehandeld, teneinde te voldoen aan de kwaliteitseisen van verschillende toepassingen van eindgebruik;
- i)
een jaarverslag waarin ook melding wordt gemaakt van de hoeveelheid hernieuwbaar gas en koolstofarm gas die in het aardgasnet worden geïnjecteerd.
Het in punt h) van de eerste alinea bedoelde toezichtsverslag van de gaskwaliteit omvat ook de ontwikkeling voor de in dat punt vermelde gebieden, voor zover van belang voor het distributienet, op basis van informatie van de op grond van artikel 52, lid 1, van Verordening (EU) 2019/943 van het Europees Parlement en de Raad (1) opgerichte Europese entiteit van distributiesysteembeheerders (‘de EU DSB-entiteit’).
4.
De Europese vooruitzichten inzake de toereikendheid van de levering bedoeld in lid 3, punt b), bestrijken de algemene toereikendheid van het aardgassysteem om aardgas te leveren ter dekking van de huidige en de geplande vraag naar aardgas in de eerstvolgende periode van vijf jaar en in de periode tussen vijf en tien jaar na de datum van die vooruitzichten. Deze Europese vooruitzichten inzake de toereikendheid van de levering stoelen op nationale leveringsvooruitzichten die door iedere individuele transmissiesysteembeheerder worden opgesteld. De Europese vooruitzichten inzake de toereikendheid van de levering voorzien specifiek in monitoring van de vooruitgang bij de jaarlijkse productie van duurzaam biomethaan.
Indien zowel uit de Europese vooruitzichten inzake de toereikendheid van de levering als uit de definitieve bijgewerkte geïntegreerde nationale energie- en klimaatplannen blijkt dat de jaarlijkse productie onvoldoende vordert of dat het aardgasverbruik in het licht van het beschikbare potentieel onvoldoende afneemt, kan de Commissie aanbevelingen doen aan de lidstaten, indien dit nodig is om de doelstellingen van de energie-unie te verwezenlijken, op grond van artikel 34 van Verordening (EU) 2018/1999.
Het Uniebreed netontwikkelingsplan voor aardgas, bevat een modellering van het geïntegreerde net, met inbegrip van waterstofnetwerken, scenario-ontwikkeling, Europese vooruitzichten inzake de toereikendheid van de levering en een beoordeling van de veerkracht van het systeem. Dat plan bevordert het beginsel ‘energie-efficiëntie eerst’ en de energiesysteemintegratie.
5.
Het in lid 3, punt e), bedoelde jaarlijkse werkprogramma bevat een lijst en een beschrijving van de op te stellen netcodes, een plan voor de coördinatie van het beheer van het netwerk en een lijst van onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten, die moeten gerealiseerd worden in de loop van dat jaar, alsook een indicatief tijdschema.
6.
De netcodes worden ontwikkeld voor grensoverschrijdende aangelegenheden en aangelegenheden betreffende de marktintegratie en doen geen afbreuk aan de rechten van de lidstaten om nationale netcodes vast te stellen die niet van invloed zijn op de grensoverschrijdende handel.
7.
Het ENTSB voor gas houdt toezicht op en verricht onderzoek naar de toepassing van de netcodes en de richtsnoeren die door de Commissie overeenkomstig artikel 71, lid 13, of artikel 74, zijn vastgesteld, en het effect daarvan op de harmonisatie van de toepasselijke voorschriften ter bevordering van de marktintegratie. Het ENTSB voor gas brengt bij ACER verslag uit over zijn bevindingen en vermeldt de resultaten van het onderzoek in het in lid 3, punt f), van dit artikel bedoelde jaarverslag.
8.
Het ENTSB voor gas stelt alle informatie die ACER nodig heeft om zijn taken uit hoofde van artikel 27, lid 1, te vervullen, ter beschikking.
9.
ACER onderzoekt de nationale tienjarig netontwikkelingsplannen om na te gaan of zij consistent zijn met het Uniebreed netontwikkelingsplan voor aardgas. Indien ACER inconsistenties constateert tussen een nationaal tienjarig netontwikkelingsplan en het Uniebreed netontwikkelingsplan voor aardgas, beveelt het een wijziging aan van het nationaal tienjarig netontwikkelingsplan of van het Uniebreed netontwikkelingsplan voor aardgas, indien nodig. Indien een dergelijk nationaal tienjarig netontwikkelingsplan is opgesteld overeenkomstig artikel 55 van Richtlijn (EU) 2024/1788, beveelt ACER de relevante regulerende instantie aan het nationaal tienjarig netontwikkelingsplan te wijzigen overeenkomstig artikel 55, lid 5, van die Richtlijn en stelt het de Commissie hiervan op de hoogte.
10.
Op verzoek van de Commissie geeft het ENTSB voor gas zijn zienswijze op de vaststelling van richtsnoeren als bepaald in artikel 74.
11.
Het ENTSB voor gas werkt samen met het Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders voor elektriciteit (het ‘ENTSB voor elektriciteit’) en met het ENNOH.
Voetnoten
Verordening (EU) 2019/943 van het Europees Parlement en de Raad van 5 juni 2019 betreffende de interne markt voor elektriciteit (PB L 158 van 14.6.2019, blz. 54).