Einde inhoudsopgave
Richtlijn 2003/87/EG tot vaststelling van een systeem voor de handel in broeikasgasemissierechten binnen de Unie en tot wijziging van Richtlijn 96/61/EG
Artikel 3 octies bis Toepassingsgebied voor maritieme vervoersactiviteiten
Geldend
Geldend vanaf 05-06-2023
- Bronpublicatie:
10-05-2023, PbEU 2023, L 130 (uitgifte: 16-05-2023, regelingnummer: 2023/959)
- Inwerkingtreding
05-06-2023
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
10-05-2023, PbEU 2023, L 130 (uitgifte: 16-05-2023, regelingnummer: 2023/959)
- Vakgebied(en)
EU-recht / Bijzondere onderwerpen
1.
De toewijzing van emissierechten en de toepassing van inleveringsverplichtingen ten aanzien van maritieme vervoersactiviteiten is van toepassing met betrekking tot 50 % van de emissies van schepen die reizen uitvoeren vanuit een haven onder de jurisdictie van een lidstaat en aankomen in een aanloophaven buiten de jurisdictie van een lidstaat, op 50 % van de emissies van schepen die reizen uitvoeren vanuit een aanloophaven buiten de jurisdictie van een lidstaat en aankomen in een haven onder de jurisdictie van een lidstaat, op 100 % van de emissies van schepen die reizen uitvoeren vanuit een aanloophaven onder de jurisdictie van een lidstaat en aankomen in een aanloophaven onder de jurisdictie van een lidstaat, en 100 % van de emissies van schepen in een aanloophaven onder de jurisdictie van een lidstaat.
2.
De Commissie stelt uiterlijk op 31 december 2023 door middel van uitvoeringshandelingen een lijst van naburige containeroverslaghavens op en actualiseert deze lijst vervolgens om de twee jaar uiterlijk op 31 december.
Die uitvoeringshandelingen vermelden een haven in de lijst als een naburige containeroverslaghaven indien het aandeel van de containeroverslag, gemeten in twintig-voetcontainermaat, meer dan 65 % bedraagt van het totale containerverkeer van die haven tijdens de recentste periode van twaalf maanden waarvoor relevante gegevens beschikbaar zijn en wanneer die haven buiten de Unie is gelegen maar minder dan 300 zeemijl van een haven onder de jurisdictie van een lidstaat. Voor de toepassing van dit lid worden containers beschouwd overgeslagen te zijn indien ze van een schip in de haven worden gelost met als enig doel ze op een ander schip te laden. De door de Commissie krachtens de eerste alinea opgestelde lijst omvat geen havens die zijn gelegen in een derde land waarvoor dat derde land daadwerkelijk gelijkwaardige maatregelen toepast als die van deze richtlijn.
Die uitvoeringshandelingen worden overeenkomstig de in artikel 22 bis, lid 2, bedoelde onderzoeksprocedure vastgesteld.
3.
De artikelen 9, 9 bis en 10 zijn op dezelfde wijze van toepassing op maritieme vervoersactiviteiten als op andere activiteiten die onder het EU-ETS vallen, met de volgende uitzondering ten aanzien van de toepassing van artikel 10.
Tot en met 31 december 2030 wordt een aandeel emissierechten toegekend aan lidstaten waarin het aandeel van scheepvaartmaatschappijen die op grond van artikel 3 octies septies onder hun verantwoordelijkheid zouden vallen in verhouding tot hun respectieve bevolking in 2020 en op basis van de beschikbare gegevens voor de periode van 2018 tot en met 2020, meer bedraagt dan 15 scheepvaartmaatschappijen per miljoen inwoners. De hoeveelheid emissierechten komt overeen met 3,5 % van de extra hoeveelheid emissierechten afkomstig van de in artikel 9, derde alinea, bedoelde verhoging van het maximumbedrag voor maritiem vervoer in het desbetreffende jaar. Voor de jaren 2024 en 2025 wordt de hoeveelheid emissierechten bovendien vermenigvuldigd met de percentages die op grond van artikel 3 octies ter, eerste alinea, punten a) en b), van toepassing zijn op het desbetreffende jaar. De opbrengsten van de veiling van dat aandeel emissierechten zouden moeten worden gebruikt voor de in artikel 10, lid 3, eerste alinea, punt g), met betrekking tot de maritieme sector, en de punten f) en i), bedoelde doeleinden. 50 % van de hoeveelheid emissierechten wordt onder de betrokken lidstaten verdeeld op basis van het aandeel scheepvaartmaatschappijen dat onder hun verantwoordelijkheid valt, en de rest in gelijke delen onder hen.