Einde inhoudsopgave
Verordening (EU) 2024/1143 betreffende geografische aanduidingen voor wijn, gedistilleerde dranken en landbouwproducten, evenals gegarandeerde traditionele specialiteiten en facultatieve kwaliteitsaanduidingen voor landbouwproducten, tot wijziging van de Verordeningen (EU) nr. 1308/2013, (EU) 2019/787 en (EU) 2019/1753 en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 1151/2012
Artikel 4 Doelstellingen
Geldend
Geldend vanaf 13-05-2024
- Bronpublicatie:
11-04-2024, PbEU L 2024, 2024/1143 (uitgifte: 23-04-2024, regelingnummer: 2024/1143)
- Inwerkingtreding
13-05-2024
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
11-04-2024, PbEU L 2024, 2024/1143 (uitgifte: 23-04-2024, regelingnummer: 2024/1143)
- Vakgebied(en)
Gezondheidsrecht / Voedsel- en warenkwaliteit
Deze titel voorziet in een unitair en exhaustief systeem van geografische aanduidingen ter bescherming van de namen van wijn, gedistilleerde dranken en landbouwproducten met kenmerken, attributen of een reputatie die verband houden met hun plaats van productie, teneinde:
- a)
ervoor te zorgen dat collectief optredende producenten over de nodige bevoegdheden en verantwoordelijkheden beschikken om de betrokken geografische aanduiding te beheren, onder meer om in te spelen op de maatschappelijke vraag, bijvoorbeeld op het gebied van diergezondheid en dierenwelzijn, naar producten die het resultaat zijn van duurzame productie in haar drie dimensies van economische, milieugerelateerde en sociale waarde, en om op de markt actief en concurrerend te zijn;
- b)
bij te dragen tot eerlijke concurrentie en toegevoegde waarde te genereren met als doel die over de hele afzetketen te verdelen, om ervoor te zorgen dat producenten een billijk rendement behalen en over de capaciteit beschikken om te investeren in de kwaliteit, reputatie en duurzaamheid van hun producten, alsook bij te dragen tot de verwezenlijking van de doelstellingen van het plattelandsontwikkelingsbeleid door steun te verlenen aan landbouw- en verwerkingsactiviteiten, knowhow in stand te houden en specifieke producten te bevorderen waarvan de kwaliteit kan worden toegeschreven aan het geografisch gebied waar zij worden geproduceerd;
- c)
ervoor te zorgen dat consumenten betrouwbare informatie en de nodige garanties krijgen over de oorsprong, authenticiteit, kwaliteit, reputatie en andere met de geografische oorsprong of geografische omgeving van die producten verband houdende kenmerken en dat zij die producten gemakkelijk kunnen identificeren op de markt, ook in de elektronische handel;
- d)
efficiënte en gebruiksvriendelijke registratie van geografische aanduidingen te waarborgen, rekening houdend met de passende bescherming van intellectuele-eigendomsrechten;
- e)
ervoor te zorgen dat controles, de handhaving en het in de handel brengen in de hele Unie, ook in de elektronische handel, doeltreffend verlopen, waarbij de integriteit van de interne markt wordt gewaarborgd; en
- f)
bij te dragen tot de doeltreffende bescherming van intellectuele-eigendomsrechten in verband met die producten op de markten van derde landen.