Einde inhoudsopgave
Verordening (EU) 2018/1139 inzake gemeenschappelijke regels op het gebied van burgerluchtvaart en tot oprichting van een Agentschap van de Europese Unie voor de veiligheid van de luchtvaart, en tot wijziging van de Verordeningen (EG) nr. 2111/2005, (EG) nr. 1008/2008, (EU) nr. 996/2010, (EU) nr. 376/2014 en de Richtlijnen 2014/30/EU en 2014/53/EU, en tot intrekking van de Verordeningen (EG) nr. 552/2004 en (EG) nr. 216/2008 en Verordening (EEG) nr. 3922/91
Bijlage I Luchtvaartuigen bedoeld in artikel 2, lid 3, onder d)
Geldend
Geldend vanaf 11-09-2018
- Bronpublicatie:
04-07-2018, PbEU 2018, L 212 (uitgifte: 22-08-2018, regelingnummer: 2018/1139)
- Inwerkingtreding
11-09-2018
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
04-07-2018, PbEU 2018, L 212 (uitgifte: 22-08-2018, regelingnummer: 2018/1139)
- Vakgebied(en)
EU-recht / Instituties
Vervoersrecht / Luchtvervoer
Vervoersrecht / Europees vervoersrecht
1
Categorieën bemande luchtvaartuigen waarop deze verordening niet van toepassing is:
- a)
Historische luchtvaartuigen die aan de volgende criteria voldoen:
- i)
luchtvaartuigen waarvan:
- —
het oorspronkelijke ontwerp dateert van vóór 1 januari 1955, en
- —
de productie is stopgezet vóór 1 januari 1975;
of
- ii)
luchtvaartuigen met een duidelijk historisch belang, dat verband houdt met:
- —
deelname aan een opmerkelijke historische gebeurtenis,
- —
een belangrijke stap in de ontwikkeling van de luchtvaart, of
- —
een belangrijke rol in de strijdkrachten van een lidstaat;
of
- b)
luchtvaartuigen die specifiek ontworpen of gewijzigd zijn voor onderzoek, experimentele of wetenschappelijke doeleinden en die naar verwachting in zeer kleine hoeveelheden zullen worden geproduceerd;
- c)
luchtvaartuigen, waaronder als bouwpakket geleverde luchtvaartuigen, waarvan ten minste 51 % van de fabricage- en assemblagetaken wordt uitgevoerd door een niet-beroepsbeoefenaar of een non-profitorganisatie van niet-beroepsbeoefenaars, voor eigen gebruik en zonder enig commercieel doel;
- d)
luchtvaartuigen die in dienst van strijdkrachten zijn geweest, tenzij het een type luchtvaartuig betreft waarvoor het Agentschap een ontwerpnorm heeft vastgesteld;
- e)
vliegtuigen die in landingsconfiguratie een meetbare overtreksnelheid of minimale constante vliegsnelheid van hoogstens 35 knopen gekalibreerde luchtsnelheid (Calibrated Air Speed, CAS) hebben, helikopters, paramotors, zweefvliegtuigen en gemotoriseerde zweefvliegtuigen met niet meer dan twee zitplaatsen en met een door de lidstaten geregistreerde maximumstartmassa (Maximum Take Off Mass, MTOM), van niet meer dan:
Vliegtuig/Helikopter/Paramotor/gemotoriseerde zweefvliegtuigen
Zweefvliegtuigen
Amfibie- of drijfvliegtuig/helikopter
Op het luchtframe gemonteerd Total Recovery Parachute System
Met één zitplaats
300 kg MTOM
250 kg MTOM
Bijkomende 30 kg MTOM
Bijkomende 15 kg MTOM
Met twee zitplaatsen
450 kg MTOM
400 kg MTOM
Bijkomende 45 kg MTOM
Bijkomende 25 kg MTOM
Wanneer een amfibie- of een drijfvliegtuig/helikopter dienst doet als drijfvliegtuig/helikopter en als landvliegtuig/helikopter, moet het onder de toepasselijke MTOM-grens blijven.
- f)
gyrokopters met één of twee zitplaatsen, met een MTOM die niet hoger is dan 600 kg;
- g)
replica's van luchtvaartuigen die voldoen aan de criteria onder a) of d) hierboven, waarvan het structureel ontwerp gelijk is aan het oorspronkelijke luchtvaartuig;
- h)
ballonnen en luchtschepen met één of twee plaatsen en die zijn ontworpen voor een maximumvolume van, voor heteluchtballonnen ten hoogste 1 200 m3 en voor ander gas van ten hoogste 400 m3;
- i)
elk ander bemand luchtvaartuig met een maximale lege massa, inclusief brandstof, van hoogstens 70 kg.
2
Voorts geldt deze verordening niet voor:
- a)
met een kabel vastgemaakte luchtvaartuigen zonder aandrijfsysteem, wanneer de kabel ten hoogste 50 m lang is, en:
- i)
de MTOM van het luchtvaartuig, nuttige lading meegerekend, minder dan 25 kg bedraagt, of
- ii)
bij een luchtvaartuig lichter dan lucht, het luchtvaartuig is ontworpen voor een maximumvolume van minder dan 40 m3;
- b)
met een kabel vastgemaakte luchtvaartuigen met een MTOM van niet meer dan 1 kg.