Einde inhoudsopgave
Richtlijn 2011/61/EU beheerders alternatieve beleggingsinstellingen en tot wijziging van de Richtlijnen 2003/41/EG en 2009/65/EG en van de Verordeningen (EG) nr. 1060/2009 en (EU) nr. 1095/2010
Artikel 7 Vergunningsaanvraag
Geldend
Geldend vanaf 15-04-2024
- Bronpublicatie:
13-03-2024, PbEU L 2024, 2024/927 (uitgifte: 26-03-2024, regelingnummer: 2024/927)
- Inwerkingtreding
15-04-2024
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
13-03-2024, PbEU L 2024, 2024/927 (uitgifte: 26-03-2024, regelingnummer: 2024/927)
- Overige regelgevende instantie(s)
Europese Unie
- Vakgebied(en)
Financieel recht / Financieel toezicht (juridisch)
1.
De lidstaten verlangen dat de abi-beheerders een vergunning aanvragen bij de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst van de abi-beheerder.
2.
De lidstaten verlangen dat een abi-beheerder die een vergunning aanvraagt, de bevoegde autoriteiten van zijn lidstaat van herkomst de volgende informatie over de abi-beheerder verstrekt:
- a)
informatie over de personen die de werkzaamheden van de abi-beheerder feitelijk uitoefenen, met name met betrekking tot de in bijlage I bedoelde taken, waaronder:
- i)
een beschrijving van de rol, titel en rang van die personen;
- ii)
een beschrijving van de rapportagelijnen en verantwoordelijkheden van die personen binnen en buiten de abi-beheerder;
- iii)
een overzicht van de tijd die elk van die personen aan elke verantwoordelijkheid besteedt;
- iv)
een beschrijving van de personele en technische middelen die de activiteiten van die personen ondersteunen;
- a bis)
de wettelijke benaming en relevante identificatiecode van de abi-beheerder;
- b)
informatie over de identiteit van de rechtstreekse of middellijke aandeelhouders of leden van de abi-beheerder, natuurlijke of rechtspersonen, die daarin een gekwalificeerde deelneming bezitten, alsmede over het bedrag van die deelneming;
- c)
een activiteitenprogramma waarin de organisatiestructuur van de abi-beheerder wordt uiteengezet, inclusief informatie over de wijze waarop de abi-beheerder zijn verplichtingen uit hoofde van de hoofdstukken II, III, IV en, in voorkomend geval, de hoofdstukken V tot en met VIII van deze richtlijn, en zijn verplichtingen uit hoofde van artikel 3, lid 1, artikel 6, lid 1, punt a), en artikel 13 van Verordening (EU) 2019/2088 van het Europees Parlement en de Raad (1), wil nakomen, en een gedetailleerde beschrijving van de passende personele en technische middelen die de abi-beheerder daarvoor moet inzetten;
- d)
informatie over het beloningsbeleid en de beloningspraktijken van de abi-beheerder zoals bedoeld in artikel 13;
- e)
informatie over de getroffen regelingen inzake de delegatie en subdelegatie van taken aan derden overeenkomstig artikel 20, die ten minste de volgende elementen omvat:
- i)
voor elke gedelegeerde:
- —
zijn wettelijke benaming en relevante identificatiecode,
- —
zijn rechtsgebied van vestiging en,
- —
in voorkomend geval, zijn toezichthoudende autoriteit;
- ii)
een gedetailleerde beschrijving van de personele en technische middelen die door de abi-beheerder worden ingezet voor:
- —
het verrichten van dagelijkse portefeuillebeheertaken of risicobeheertaken binnen de abi-beheerder, en
- —
de monitoring van de gedelegeerde activiteit;
- iii)
in verband met elk van de abi's die de abi-beheerder beheert of voornemens is te beheren:
- —
een korte beschrijving van de gedelegeerde portefeuillebeheertaak, waarbij wordt aangegeven of dergelijke delegatie een gedeeltelijke of volledige delegatie is, en
- —
een korte beschrijving van de gedelegeerde risicobeheertaak, waarbij wordt aangegeven of dergelijke delegatie een gedeeltelijke of volledige delegatie is;
- iv)
een beschrijving van de periodieke duediligencemaatregelen die de abi-beheerder moet uitvoeren om toezicht te houden op de gedelegeerde activiteit.
3.
De lidstaten verlangen dat een abi-beheerder die een vergunning aanvraagt, de bevoegde autoriteiten van zijn lidstaat van herkomst tevens de volgende informatie verstrekt over de abi die hij wil beheren:
- a)
informatie over de beleggingsstrategieën, met inbegrip van de soorten onderliggende fondsen als de abi een fonds van fondsen is en van het door de abi-beheerder gevoerde beleid ten aanzien van het gebruik van hefboomfinanciering, en de risicoprofielen en andere kenmerken van de abi's die hij beheert of denkt te gaan beheren, waaronder informatie over de lidstaten of derde landen waar deze abi's gevestigd zijn of zich denken te gaan vestigen;
- b)
informatie over de vestigingsplaats van de master-abi, als de abi een feeder-abi is;
- c)
het reglement of de statuten van elke abi die de abi-beheerder van plan is te beheren;
- d)
informatie over de regelingen voor de aanstelling van de bewaarder zoals bedoeld in artikel 21 voor elke abi die de abi-beheerder van plan is te beheren;
- e)
alle bijkomende informatie als bedoeld in artikel 23, lid 1, voor elke abi die de abi-beheerder beheert of van plan is te beheren.
4.
Wanneer een beheermaatschappij over een vergunning beschikt uit hoofde van Richtlijn 2009/65/EG (hierna een ‘icbe-beheermaatschappij’ genoemd) en uit hoofde van onderhavige richtlijn een aanvraag indient voor een vergunning als abi-beheerder, mogen de bevoegde autoriteiten niet verlangen dat de icbe-beheermaatschappij informatie of stukken verstrekt die zij reeds heeft verstrekt toen zij een vergunning aanvroeg uit hoofde van Richtlijn 2009/65/EG, op voorwaarde dat deze informatie of stukken nog actueel zijn.
5.
De bevoegde autoriteiten informeren de ESMA viermaal per jaar over de verleende of ingetrokken vergunningen zoals bedoeld in dit hoofdstuk en over wijzigingen in de lijst van abi's die in de Unie wordt beheerd of verhandeld door abi-beheerders die over een vergunning beschikken.
De ESMA houdt een centraal openbaar register bij, met de identificatie van elke abi-beheerder die een vergunning uit hoofde van deze richtlijn heeft, de bevoegde autoriteit voor elke abi-beheerder en een lijst van de abi's die abi-beheerders in de Unie beheren of verhandelen. Het register wordt in elektronische vorm publiek beschikbaar gemaakt.
6.
Vervallen.
7.
Vervallen.
8.
Uiterlijk op 16 april 2029 dient de ESMA bij het Europees Parlement, de Raad en de Commissie een verslag in met een analyse van de marktpraktijken met betrekking tot delegatie en naleving van de leden 1 tot en met 5 van dit artikel en artikel 20, onder meer op basis van de overeenkomstig artikel 24, lid 2, punt d), aan de bevoegde autoriteiten gerapporteerde gegevens en de uitoefening van de bevoegdheden van de ESMA op het gebied van toezichtconvergentie. In dat verslag wordt ook de naleving van de inhoudelijke eisen van deze richtlijn geanalyseerd.
Voetnoten
Verordening (EU) 2019/2088 van het Europees Parlement en de Raad van 27 november 2019 betreffende informatieverschaffing over duurzaamheid in de financiëledienstensector (PB L 317 van 9.12.2019, blz. 1).;