Einde inhoudsopgave
Richtlijn 96/67/EG betreffende de toegang tot de grondafhandelingsmarkt op de luchthavens van de Gemeenschap
Bijlage Lijst van grondafhandelingsdiensten
Geldend
Geldend vanaf 14-11-1996
- Bronpublicatie:
15-10-1996, PbEG 1996, L 272 (uitgifte: 25-10-1996, regelingnummer: 96/67/EG)
- Inwerkingtreding
14-11-1996
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
15-10-1996, PbEG 1996, L 272 (uitgifte: 25-10-1996, regelingnummer: 96/67/EG)
- Vakgebied(en)
Vervoersrecht / Luchtvervoer
1
Administratieve grondafhandeling en supervisie omvat:
- 1.1.
vertegenwoordiging bij en contacten met de plaatselijke autoriteiten of enige andere persoon, het verrichten van betalingen voor rekening van de gebruiker en verstrekking van ruimten voor diens vertegenwoordigers,
- 1.2.
toezicht op de belading, berichten en telecommunicatie,
- 1.3.
verwerking, opslag, behandeling en administratie van de vracht,
- 1.4.
elke andere supervisiedienst voor, gedurende of na de vlucht en elke andere door de gebruiker gevraagde administratieve dienst.
2
Passagiersafhandeling omvat elke vorm van assistentie van passagiers bij vertrek, bij aankomst, op doorreis, bij het overstappen binnen of buiten de luchthaven, met name bij de controle van de tickets en de reisdocumenten, de registratie van bagage en het vervoer hiervan tot aan de sorteersystemen.
3
De bagageafhandeling omvat de behandeling van bagage in de sorteerruimte, het sorteren hiervan, het voorbereiden voor vertrek, het laden op en uitladen uit de systemen die bestemd zijn om deze van het vliegtuig naar de sorteerruimte te brengen en omgekeerd en het vervoer van bagage van de sorteerruimte tot in de distributieruimte.
4
Vracht- en postafhandeling omvat:
- 4.1.
voor vracht, zowel bij uitvoer als bij invoer of bij transit, de fysieke behandeling van de vracht, de behandeling van de bijbehorende documenten, de douaneformaliteiten en elke tussen partijen overeengekomen of door de omstandigheden vereiste conservatoire maatregel,
- 4.2.
voor post, zowel bij aankomst als bij vertrek, de fysieke behandeling van de post, de behandeling van de bijbehorende documenten en alle tussen partijen overeengekomen of door de omstandigheden vereiste conservatoire maatregelen.
5
Platformafhandeling omvat:
- 5.1.
het geleiden op de grond van het vliegtuig bij aankomst en bij vertrek (*),
- 5.2.
assistentie bij het parkeren van het vliegtuig en het verstrekken van de benodigde middelen (*),
- 5.3.
de verbindingen tussen het vliegtuig en de dienstverlener op het platform (*),
- 5.4.
het beladen en lossen van het vliegtuig, met inbegrip van het verstrekken en inzetten van de benodigde middelen, alsmede het vervoer van bemanning en passagiers tussen het vliegtuig en het luchthavengebouw, alsmede het vervoer van bagage tussen het vliegtuig en het luchthavengebouw,
- 5.5.
assistentie bij het taxiën van het vliegtuig en verstrekking van de hiervoor benodigde middelen,
- 5.6.
verplaatsing van het vliegtuig zowel bij aankomst als bij vertrek, de levering en de toepassing van de benodigde middelen,
- 5.7.
het vervoer, het inladen in en het uitladen uit het vliegtuig van voedsel en dranken.
6
Vliegtuigservicing omvat:
- 6.1.
het schoonmaken van de buitenkant en de binnenkant van het vliegtuig, toilet- en waterservice,
- 6.2.
de klimaatregeling en de verwarming van de cabine, de verwijdering van sneeuw en ijs op het vliegtuig, het ijsvrij maken van het vliegtuig,
- 6.3.
de inrichting van de cabine met behulp van cabine-uitrusting en de opslag van die uitrusting.
7
Brandstof- en olielevering omvat:
- 7.1.
het organiseren en uitvoeren van het vol- en bijtanken van brandstof, met inbegrip van de opslag hiervan, het toezicht op de kwaliteit en kwantiteit van de leveringen,
- 7.2.
het voltanken met olie en andere vloeistoffen.
8
Lijnonderhoud omvat:
- 8.1.
regelmatige handelingen vóór de vlucht,
- 8.2.
specifieke door de gebruiker verlangde handelingen,
- 8.3.
de levering en het beheer van het benodigde onderhoudsmaterieel en de reserveonderdelen,
- 8.4.
het aanvragen of reserveren van een plaats waar het vliegtuig kan worden geparkeerd en/of een hangar om het onderhoud te verrichten.
9
Vluchtafhandeling en administratie van cabinepersoneel omvat:
- 9.1.
de voorbereiding van de vlucht op de luchthaven waarvan het vliegtuig vertrekt of op enige andere plaats,
- 9.2.
vluchtafhandeling, indien nodig met inbegrip van verandering van de vluchtroute,
- 9.3.
afhandeling na de vlucht,
- 9.4.
administratie van de bemanning.
10
Grondtransportafhandeling omvat:
- 10.1.
het organiseren en uitvoeren van het vervoer van passagiers, bemanning, bagage, vracht en post tussen verschillende stationsgebouwen op dezelfde luchthaven, maar met uitzondering van enig transport tussen het vliegtuig en enig ander punt binnen dezelfde luchthaven,
- 10.2.
elk speciaal vervoer waarom door de gebruiker wordt verzocht.
11
Catering omvat:
- 11.1.
de contacten met de leveranciers en de administratieve verwerking,
- 11.2.
het opslaan van voedsel, dranken en de voor het bereiden hiervan benodigde hulpmiddelen,
- 11.3.
het schoonmaken van het toebehoren,
- 11.4.
het voorbereiden en leveren van het materieel en de voedingsmiddelen.