Einde inhoudsopgave
Verordening (EU) 2015/1017 betreffende het Europees Fonds voor strategische investeringen, de Europese investeringsadvieshub en het Europese investeringsprojectenportaal
Artikel 7 Governance van het EFSI
Geldend
Geldend vanaf 30-12-2017
- Redactionele toelichting
Gecorrigeerd via een rectificatie (PbEU 2018, L 127).
- Bronpublicatie:
13-12-2017, PbEU 2017, L 345 (uitgifte: 27-12-2017, regelingnummer: 2017/2396)
- Inwerkingtreding
30-12-2017
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
13-12-2017, PbEU 2017, L 345 (uitgifte: 27-12-2017, regelingnummer: 2017/2396)
- Vakgebied(en)
EU-recht / Algemeen
Ondernemingsrecht / Europees ondernemingsrecht
1.
Bij het uitvoeren van hun taken uit hoofde van deze verordening streven het bestuur, het investeringscomité en de algemeen directeur uitsluitend de in deze verordening genoemde doelstellingen na.
1 bis.
Alle bij de bestuursstructuren van het EFSI betrokken instellingen en organen streven ernaar evenwicht tussen mannen en vrouwen te waarborgen in de relevante bestuursorganen van het EFSI.
2.
In de EFSI-overeenkomst is bepaald dat het EFSI moet worden beheerd door een bestuur, dat, met het oog op het gebruik van de EU-garantie, in overeenstemming met de algemene doelstellingen van artikel 9, lid 2, het volgende moet vaststellen:
- a)
de strategische oriëntatie van het EFSI, met inbegrip van de allocatie van de EU-garantie binnen de vensters infrastructuur en innovatie en elk besluit dat moet worden genomen krachtens artikel 11, lid 3, en onderdeel 7, onder b), van bijlage II;
- b)
het operationele beleid en de operationele procedures die noodzakelijk zijn voor de werking van het EFSI;
- c)
de regels die van toepassing zijn op de verrichtingen met de investeringsplatformen en nationale stimuleringsbanken of -instellingen;
- d)
het risicoprofiel van het EFSI.
3.
Het bestuur bestaat uit vijf leden: drie benoemd door de Commissie, één benoemd door de EIB en een deskundige die als niet-stemgerechtigd lid wordt benoemd door het Europees Parlement. Die deskundige vraagt of aanvaardt geen instructies van instellingen of organen van de Unie, van enige lidstaatregering of van enige andere publieke of private entiteit, en handelt volstrekt onafhankelijk. De deskundige voert zijn of haar taken onpartijdig en in het belang van het EFSI uit.
Het bestuur kiest voor een eenmalig hernieuwbare vaste termijn van drie jaar een voorzitter uit zijn stemgerechtigde leden. Het bestuur bespreekt de standpunten van alle leden en houdt er zo veel mogelijk rekening mee. Indien de leden het niet eens kunnen worden over hun standpunt, neemt het bestuur zijn besluiten met eenparigheid van stemmen van de stemgerechtigde leden. In de notulen van de vergaderingen van het bestuur worden de standpunten van alle leden inhoudelijk weergegeven.
De uitvoerige notulen van de vergaderingen van het bestuur worden bekendgemaakt zodra zij zijn goedgekeurd door het bestuur. Het Europees Parlement wordt onverwijld in kennis gesteld van deze bekendmaking.
Het bestuur organiseert regelmatig een raadpleging van de relevante belanghebbenden — met name mede-investeerders, overheidsorganen, deskundigen, onderwijs-, opleidings- en onderzoeksinstellingen, de desbetreffende sociale partners en vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld — over de oriëntatie en de tenuitvoerlegging van het door de EIB uit hoofde van deze verordening uitgevoerde investeringsbeleid.
De door het EIF gebruikte instrumenten voor het uitvoeren van de verrichtingen die onder deze verordening vallen, worden gezamenlijk goedgekeurd door het bestuur en de algemeen directeur, na raadpleging van het investeringscomité.
4.
Lidstaten en andere derden — laatstgenoemden onder voorbehoud van instemming van het bestuur — mogen aan het EFSI bijdragen in de vorm van garanties of contanten wat betreft de lidstaten, en uitsluitend in de vorm van contanten wat betreft andere derden. Lidstaten noch andere derden mogen lid worden van het bestuur noch wordt hun een rol toegekend in de benoeming van andere EFSI-medewerkers, onder wie de leden van het investeringscomité, noch kunnen zij enig recht doen gelden met betrekking tot andere aspecten van de governance van het EFSI als vastgelegd in deze verordening.
5.
In de EFSI-overeenkomst wordt bepaald dat het EFSI een algemeen directeur moet hebben, die verantwoordelijk moet zijn voor het dagelijks bestuur van het EFSI alsmede voor de voorbereiding en het voorzitterschap van de vergaderingen van het in lid 6 bedoelde investeringscomité.
De algemeen directeur wordt bijgestaan door een adjunct-algemeen-directeur. De algemeen directeur en de adjunct-algemeen-directeur nemen als waarnemer deel aan de vergaderingen van het bestuur. De algemeen directeur brengt elk kwartaal verslag uit aan het bestuur over de activiteiten van het EFSI.
6.
Aan de hand van een open en transparante selectieprocedure, overeenkomstig de procedures van de EIB, selecteert het bestuur een kandidaat voor elk van de functies van algemeen directeur en adjunct-algemeen-directeur.
Het Europees Parlement en de Raad worden in elke fase van de selectieprocedure naar behoren en tijdig op de hoogte gehouden, waarbij strenge vertrouwelijkheidsregels in acht worden genomen. Dit is van toepassing ongeacht de sluiting van de overeenkomst tussen het Europees Parlement en de EIB bedoeld in artikel 17, lid 5.
Het Europees Parlement organiseert zo spoedig mogelijk, en uiterlijk binnen vier weken na bekendmaking van de naam van een geselecteerde kandidaat, een hoorzitting met de kandidaat voor elke functie.
Na goedkeuring door het Europees Parlement worden de algemeen directeur en de adjunct-algemeen-directeur door de president van de EIB benoemd voor een eenmalig hernieuwbare vaste termijn van drie jaar.
7.
In de EFSI-overeenkomst wordt bepaald dat het EFSI een investeringscomité moet hebben dat verantwoordelijk moet zijn voor het toetsen van potentiële projecten aan het EFSI-investeringsbeleid en voor het goedkeuren van de ondersteuning met de EU-garantie van EIB-verrichtingen voor projecten die voldoen aan de voorschriften van de artikelen 6 en 9, ongeacht de geografische locatie van zulke projecten overeenkomstig artikel 8. Voorts is het investeringscomité het bevoegde orgaan om verrichtingen met investeringsplatformen en nationale stimuleringsbanken of -instellingen goed te keuren.
8.
Het investeringscomité is samengesteld uit acht onafhankelijke deskundigen en de algemeen directeur. De deskundigen van het investeringscomité worden door het bestuur volgens een open en transparante selectieprocedure voor een vaste termijn van maximaal drie jaar benoemd. Deze termijn kan worden hernieuwd maar mag in totaal niet meer dan zes jaar bedragen. De onafhankelijke deskundigen beschikken over veel relevante marktervaring inzake projectstructurering en projectfinanciering, alsook over macro- en micro-economische expertise.
Bij de benoeming van de deskundigen waarborgt het bestuur een gediversifieerde samenstelling van het investeringscomité, zodat het over een brede kennis van de in artikel 9 genoemde sectoren en geografische markten binnen de Unie beschikt.
Bij de samenstelling van het comité is sprake van genderevenwicht. Het bestuur streeft ernaar deskundigen te selecteren die ervaring hebben met investeringen op een of meer van de volgende terreinen:
- a)
onderzoek, ontwikkeling en innovatie;
- b)
vervoersinfrastructuur en innovatieve technologieën voor vervoer;
- c)
energie-infrastructuur, energie-efficiëntie en hernieuwbare energie;
- d)
infrastructuur voor informatie- en communicatietechnologieën;
- e)
klimaatactie, milieubescherming en milieubeheer;
- f)
onderwijs en opleiding;
- g)
gezondheid en geneesmiddelen;
- h)
kmo's;
- i)
de culturele en creatieve bedrijfstakken;
- j)
stedelijke mobiliteit;
- k)
sociale infrastructuur en sociale en solidaire economie;
- l)
duurzame landbouw, bosbouw, visserij, aquacultuur en andere onderdelen van de ruimere bio-economie.
9.
Wanneer zij deelnemen aan de activiteiten van het investeringscomité oefenen de leden ervan hun taken in onpartijdigheid en in het belang van het EFSI uit. Bij het uitvoeren van de investeringsrichtsnoeren die zijn vastgelegd in bijlage II, en het nemen van besluiten over het gebruik van de EU-garantie vragen noch aanvaarden zij instructies van de EIB, de instellingen van de Unie, de lidstaten of andere publieke of private organen. Onverminderd de verstrekking van analytische, logistieke en administratieve steun door het personeel van de EIB aan het investeringscomité, worden passende organisatorische regelingen ingesteld en gehandhaafd om de operationele onafhankelijkheid van het investeringscomité te waarborgen. Voor het verlenen van de EU-garantie zijn projectbeoordelingen door het EIB-personeel niet bindend voor het investeringscomité.
10.
De cv's en belangenverklaringen van alle leden van het investeringscomité worden openbaar gemaakt en voortdurend bijgewerkt. Elk lid van het investeringscomité deelt het bestuur, de algemeen directeur en de adjunct-algemeen-directeur onverwijld alle informatie mee die nodig is om op continue basis de afwezigheid van belangenconflicten na te gaan.
11.
Op verzoek van het bestuur wordt het contract van ieder lid van het investeringscomité dat inbreuk maakt op de verplichtingen van de leden 9 en 10 beëindigd, overeenkomstig de toepasselijke regels van het arbeidsrecht. De algemeen directeur is verantwoordelijk voor het inlichten van het bestuur over alle inbreuken die hem of haar ter kennis komen en heeft de taak om passende actie voor te stellen en daaraan een vervolg te geven. De algemeen directeur vervult zijn of haar zorgplicht met betrekking tot potentiële belangenconflicten van leden van het investeringscomité.
12.
Het investeringscomité beslist over het gebruik van de EU-garantie overeenkomstig deze verordening, met inbegrip van de in bijlage II vastgelegde investeringsrichtsnoeren.
De besluiten van het investeringscomité worden bij gewone meerderheid genomen. Besluiten waarmee het gebruik van de EU-garantie wordt goedgekeurd, worden openbaar en toegankelijk gemaakt en vermelden de redenen van het besluit, waarbij met name wordt ingegaan op de inachtneming van het additionaliteitscriterium. Zij verwijzen eveneens naar de algemene beoordeling op basis van het in lid 14 bedoelde scorebord van indicatoren. De openbaarmaking betreft geen commercieel gevoelige informatie. De besluitvorming in het investeringscomité wordt geschraagd door de documentatie die door de EIB is verstrekt.
Het scorebord, dat een instrument is waarmee het investeringscomité het gebruik van de EU-garantie prioriteert voor verrichtingen met hogere scores en een hogere meerwaarde, wordt na ondertekening van een project openbaar toegankelijk gemaakt. De openbaarmaking betreft geen commercieel gevoelige informatie.
Commercieel gevoelige delen van de besluiten van het investeringscomité worden op verzoek met inachtneming van strikte vertrouwelijkheidsvoorwaarden door de EIB aan het Europees Parlement gestuurd.
Tweemaal per jaar verstrekt de EIB aan het Europees Parlement, aan de Raad en aan de Commissie een lijst met alle besluiten van het investeringscomité evenals de met deze besluiten verband houdende scorebordresultaten. Hierbij worden strikte vertrouwelijkheidseisen in acht genomen.
13.
De Commissie is bevoegd om overeenkomstig artikel 23 gedelegeerde handelingen vast te stellen teneinde niet-essentiële elementen van de onderdelen 6 tot en met 8 van de investeringsrichtsnoeren die zijn vastgelegd in bijlage II te wijzigen zonder enig onderdeel volledig te schrappen. Dergelijke gedelegeerde handelingen worden voorbereid in nauw overleg met de EIB.
14.
De Commissie is bevoegd om overeenkomstig artikel 23, leden 1 tot en met 3 en lid 5, gedelegeerde handelingen vast te stellen om deze verordening aan te vullen met een scorebord van indicatoren dat door het investeringscomité moet worden gebruikt om een onafhankelijke en transparante beoordeling van het mogelijke en daadwerkelijke gebruik van de EU-garantie te waarborgen. Dergelijke gedelegeerde handelingen worden voorbereid in nauw overleg met de EIB.
Het bestuur neemt, als onderdeel van de strategische oriëntatie van het EFSI, een minimumscore voor iedere pijler van het scorebord op, teneinde de beoordeling van projecten te verbeteren.
Het bestuur mag op verzoek van de EIB het investeringscomité toestaan een project te bekijken waarvan de score in een van pijlers onder de minimumscore ligt, wanneer in de algemene op het scorebord vermelde beoordeling wordt geconcludeerd dat de verrichting in verband met dat project ernstig marktfalen aan zou pakken of een aanzienlijke additionaliteit zou opleveren.