Besluit administratieve-, facturerings- en andere verplichtingen
5 Jaaropgaaf ICP
Geldend
Geldend vanaf 20-10-2017
- Bronpublicatie:
10-10-2017, Stcrt. 2017, 59187 (uitgifte: 19-10-2017, regelingnummer: BLKB2017/7366)
- Inwerkingtreding
20-10-2017
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
10-10-2017, Stcrt. 2017, 59187 (uitgifte: 19-10-2017, regelingnummer: BLKB2017/7366)
- Vakgebied(en)
Omzetbelasting / Facturering en administratie
Ondernemers die ICP's verrichten, moeten daarvan uiterlijk de laatste dag van de maand volgend op een kalendermaand opgaaf doen bij de inspecteur (artikel 37a van de wet).
In afwijking van deze algemene regel (opgaaf per kalendermaand) kunnen ondernemers die alleen goederen leveren soms kiezen voor een ander tijdvak:
- —
per kwartaal. Intracommunautaire leveringen mogen per kwartaal worden opgegeven als in het kwartaal en in de vorige vier kwartalen het bedrag van € 50.000 aan intracommunautaire leveringen niet is overschreden. Deze grens van € 50.000 geldt per 1 januari 2016. De ondernemer mag zijn intracommunautaire diensten altijd per kwartaal opgeven, ook als hij zijn leveringen per maand doet. Hij doet dan maandelijks opgaaf van zijn leveringen en aan het eind van het kwartaal doet hij een kwartaalopgaaf van zijn diensten.
- —
per 2 maanden. Voor dit tijdvak kan alleen worden gekozen als de ondernemer in de tweede maand van het eerder gekozen tijdvak (kwartaal) de grens van € 50.000 voor intracommunautaire leveringen heeft overschreden. Nadat deze opgaaf is gedaan, moet de ondernemer maandelijks opgaaf doen van zijn intracommunautaire leveringen.
Bij ondernemers die voor de heffing van btw jaaraangifte doen, kunnen de wettelijke termijnen tot het doen van de opgaaf ICP tot een onevenredige lastenverzwaring leiden. Op grond van praktische overwegingen en voor zover nodig op grond van artikel 63 van de AWR, keur ik het volgende goed.
Goedkeuring
Ik keur onder voorwaarden goed dat de inspecteur toestaat dat ondernemers die voor de heffing van btw jaaraangifte doen, hun Opgaaf ICP over dezelfde periode indienen. Ik verbind hieraan de volgende voorwaarden.
Voorwaarden
- a.
Het jaarlijkse totaalbedrag van de leveringen en diensten van de ondernemer, exclusief btw, bedraagt niet meer dan € 200.000;
- b.
Het jaarlijkse totaalbedrag van de ICP's van de ondernemer, exclusief btw, bedraagt niet meer dan € 15.000;
- c.
De intracommunautaire leveringen betreffen geen leveringen van nieuwe vervoermiddelen;
- d.
De ondernemer moet zijn competente inspecteur schriftelijk verzoeken om toepassing van de goedkeuring om uitreiking van de Opgaaf ICP op jaarbasis. Het verzoek moet de volgende inlichtingen bevatten:
- —
de verwachte jaaromzet exclusief btw;
- —
de verwachte omvang van de ICP's;
- —
een verklaring van de ondernemer dat de intracommunautaire leveringen geen leveringen van nieuwe vervoermiddelen zijn;
- —
een verklaring van de ondernemer dat hij de inspecteur onverwijld zal melden, als hij niet meer aan de voorwaarden van deze goedkeuring voldoet;
- e.
Een verzoek wordt met ingang van het jaar volgend op het jaar van de indiening van het verzoek toegekend, tenzij het verzoek vóór 1 mei van het lopende jaar is ontvangen door de inspecteur. In dat geval wordt het verzoek toegekend met ingang van het lopende jaar;
- f.
Er mogen geen aanwijzingen zijn of het gevaar bestaan dat de ondernemer betrokken is (geweest) bij btw-fraude.
De inspecteur wijst het verzoek van een ondernemer af als de ondernemer niet aan de voorwaarden voldoet. Bij toegekende verzoeken vervalt de goedkeuring zodra niet meer wordt voldaan aan de voorwaarden. Wat het tijdstip van beëindiging van de goedkeuring betreft, handelt de inspecteur in overeenstemming met de gedragslijn beschreven onder e.