Einde inhoudsopgave
Verordening (EU) nr. 600/2014 betreffende markten in financiële instrumenten en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 648/2012
Artikel 11 Uitgestelde openbaarmaking met betrekking tot obligaties, gestructureerde financiële producten of emissierechten
Geldend
Geldend vanaf 28-03-2024
- Bronpublicatie:
28-02-2024, PbEU L 2024, 2024/791 (uitgifte: 08-03-2024, regelingnummer: 2024/791)
- Inwerkingtreding
28-03-2024
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
28-02-2024, PbEU L 2024, 2024/791 (uitgifte: 08-03-2024, regelingnummer: 2024/791)
- Vakgebied(en)
Financieel recht / Bank- en effectenrecht
Financieel recht / Financieel toezicht (juridisch)
1.
De bevoegde autoriteiten hebben de mogelijkheid om marktexploitanten en beleggingsondernemingen die een handelsplatform exploiteren, toestemming te geven voor uitgestelde openbaarmaking van de details van transacties op basis van de omvang of het soort transactie.
De bevoegde autoriteiten kunnen in het bijzonder toestemming geven voor uitgestelde openbaarmaking met betrekking tot transacties die:
- a)
aanzienlijk van omvang zijn in vergelijking met de normale marktomvang voor die obligatie, dat gestructureerde financiële product, die emissierecht of dat derivaat dat, c.q. die verhandeld wordt op een handelsplatform, of voor die klasse van obligaties, gestructureerde financiële producten, emissierechten of derivaten die verhandeld worden op een handelsplatform; of
- b)
verband houden met een obligatie, een gestructureerd financieel product, een emissierecht of een derivaat dat, c.q. die verhandeld wordt op een handelsplatform, of voor een klasse van op een handelsplatform verhandelde obligaties, gestructureerde financiële producten, emissierechten of derivaten waarvoor geen liquide markt bestaat;
- c)
de omvang overtreffen welke specifiek is voor de obligatie of het gestructureerd financieel product, emissierecht of derivaat die/dat op een handelsplatform wordt verhandeld, of die klasse van obligatie, gestructureerd financieel product, emissierecht of derivaat dat op een handelsplatform wordt verhandeld, waarbij de liquiditeitsverschaffer aan onnodige risico's zou worden blootgesteld en in aanmerking wordt genomen of de betrokken marktpartijen particuliere of institutionele beleggers zijn.
Marktexploitanten en beleggingsondernemingen die een handelsplatform exploiteren, hebben voor de voorgestelde regeling voor uitgestelde openbaarmaking van transactiegegevens toestemming vooraf van de bevoegde autoriteit nodig en maken die regelingen duidelijk bekend aan de marktdeelnemers en het publiek. De ESMA houdt toezicht op de toepassing van die regelingen voor uitgestelde openbaarmaking van transactiegegevens en brengt jaarlijks verslag uit aan de Commissie over de wijze waarop ze in de praktijk worden gebruikt.
1 bis.
Bij de regelingen voor uitgestelde openbaarmaking met betrekking tot obligaties of klassen daarvan, worden vijf categorieën gehanteerd:
- a)
categorie 1: transacties van gemiddelde omvang in een financieel instrument waarvoor een liquide markt bestaat;
- b)
categorie 2: transacties van gemiddelde omvang in een financieel instrument waarvoor geen liquide markt bestaat;
- c)
categorie 3: transacties van aanzienlijke omvang in een financieel instrument waarvoor een liquide markt bestaat;
- d)
categorie 4: transacties van aanzienlijke omvang in een financieel instrument waarvoor geen liquide markt bestaat;
- e)
categorie 5: transacties van zeer aanzienlijke omvang.
Na het verstrijken van de periode van uitstel worden alle details van de transacties afzonderlijk openbaar gemaakt.
1 ter.
De regelingen voor uitgestelde openbaarmaking met betrekking tot op een handelsplatform verhandelde gestructureerde financiële producten of emissierechten, of klassen daarvan, worden gestructureerd overeenkomstig de in lid 4, punt g), bedoelde technische reguleringsnormen.
Na het verstrijken van de periode van uitstel worden alle details van de transacties afzonderlijk openbaar gemaakt.
2.
De bevoegde autoriteit die belast is met het toezicht op een of meer handelsplatformen waarop een klasse van obligaties, gestructureerde financiële producten of emissierechten wordt verhandeld, kan, indien de liquiditeit van die klasse van financiële instrumenten zich onder de volgens de methode van artikel 9, lid 5, punt a), vastgestelde drempel bevindt, de in artikel 10 bedoelde verplichtingen tijdelijk schorsen. Die drempel wordt vastgesteld op basis van objectieve criteria die specifiek zijn voor de markt voor het betrokken financiële instrument.
Die tijdelijke schorsing wordt op de website van de betrokken bevoegde autoriteit openbaar gemaakt en wordt meegedeeld aan de ESMA. De ESMA maakt die tijdelijke schorsing op haar website.
In noodgevallen, zoals aanzienlijke nadelige gevolgen voor de liquiditeit van een klasse van obligaties, gestructureerde financiële producten of emissierechten die in de Unie worden verhandeld, mag de ESMA de maximale duur van het uitstel die is vastgesteld overeenkomstig de technische reguleringsnormen die krachtens lid 4, punten f) en g), zijn vastgesteld, verlengen. Alvorens tot een dergelijke verlenging te besluiten, raadpleegt de ESMA elke bevoegde autoriteit die verantwoordelijk is voor het toezicht op een of meer handelsplatformen waarop die klasse van obligaties, gestructureerde financiële producten of emissierechten wordt verhandeld. Een dergelijke verlenging wordt openbaar gemaakt op de website van de ESMA.
De in de eerste alinea bedoelde tijdelijke schorsing of de in de derde alinea bedoelde verlenging geldt voor een aanvankelijke periode van ten hoogste drie maanden vanaf de datum van openbaarmaking ervan op de website van respectievelijk de relevante bevoegde autoriteit of de ESMA. Een dergelijke schorsing of verlenging mag met telkens ten hoogste drie maanden worden verlengd mits de gronden voor de tijdelijke schorsing of verlenging nog steeds aanwezig zijn.
Alvorens te schorsen of de in de eerste alinea bedoelde tijdelijke schorsing te verlengen, deelt de desbetreffende bevoegde autoriteit de ESMA haar voornemen mee en geeft zij tevens een verklaring. De ESMA geeft zo spoedig mogelijk een advies af aan de bevoegde autoriteit waarin zij aangeeft of volgens haar de schorsing of de verlenging van de tijdelijke schorsing gerechtvaardigd is overeenkomstig de eerste en vierde alinea.
3.
In aanvulling op de in lid 1 bedoelde uitgestelde openbaarmaking kan de bevoegde autoriteit van een lidstaat met betrekking tot door die lidstaat uitgegeven overheidsschuldinstrumenten of klassen daarvan het volgende toestaan:
- a)
het achterwege laten van de openbaarmaking van het volume van een afzonderlijke transactie gedurende een verlengde termijn van maximaal zes maanden; of
- b)
de openbaarmaking van de details van verscheidene transacties in geaggregeerde vorm gedurende een verlengde termijn van maximaal zes maanden.
Met betrekking tot transacties in overheidsschuldinstrumenten die niet door een lidstaat zijn uitgegeven, wordt een besluit overeenkomstig de eerste alinea genomen door de ESMA.
De ESMA maakt op haar website de lijst openbaar van elk uitstel dat overeenkomstig de eerste en tweede alinea is toegestaan. De ESMA houdt toezicht op de toepassing van overeenkomstig de eerste en tweede alinea genomen besluiten en dient om de twee jaar een verslag in bij de Commissie over de wijze waarop ze in de praktijk worden toegepast.
Na het verstrijken van de periode van uitstel worden alle details van de transacties afzonderlijk openbaar gemaakt.
4.
Na overleg met de overeenkomstig artikel 22 ter, lid 2, opgerichte deskundigengroep van belanghebbenden stelt de ESMA ontwerpen van technische reguleringsnormen op om het volgende zodanig nader te regelen dat de op grond van dit artikel en artikel 27 octies vereiste informatie openbaar kan worden gemaakt:
- a)
de details van transacties die beleggingsondernemingen en marktexploitanten aan het publiek beschikbaar moeten stellen voor elke klasse van financiële instrumenten zoals bedoeld in lid 1 van dit artikel, met inbegrip van identificatiecodes voor de verschillende soorten transacties die op grond van artikel 10, lid 1, en artikel 21, lid 1, openbaar worden gemaakt, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen die welke worden bepaald door factoren die hoofdzakelijk verband houden met de waardering van de financiële instrumenten en die welke door andere factoren worden bepaald;
- b)
de tijdslimiet die geacht wordt in overeenstemming te zijn met de verplichting om gegevens binnen een tijdsspanne die realtime zo dicht mogelijk benadert als technisch haalbaar is openbaar te maken, ook wanneer transacties buiten de normale handelsuren worden uitgevoerd;
- c)
voor welke op een handelsplatform verhandelde gestructureerde financiële producten of emissierechten, of klassen daarvan, een liquide markt bestaat;
- d)
wat wordt verstaan onder een liquide en een niet-liquide markt voor obligaties, of klassen daarvan, uitgedrukt als drempels die worden bepaald aan de hand van de omvang van de uitgifte van die obligaties;
- e)
voor een liquide of niet-liquide obligatie, of voor een klasse daarvan, wat wordt verstaan onder een transactie van gemiddelde omvang, aanzienlijke omvang en zeer aanzienlijke omvang als bedoeld in lid 1 bis van dit artikel, op basis van een kwantitatieve en kwalitatieve analyse en rekening houdend met de criteria van artikel 2, lid 1, punt 17, a), en, in voorkomend geval, andere relevante criteria;
- f)
met betrekking tot obligaties, of klassen daarvan, het uitstel met betrekking tot prijs en volume dat van toepassing is op elk van de vijf in lid 1 bis genoemde categorieën, met toepassing van de volgende maximumduur:
- i)
voor transacties in categorie 1: een uitstel met betrekking tot prijs en een uitstel met betrekking tot volume van maximaal 15 minuten;
- ii)
voor transacties in categorie 2: een uitstel met betrekking tot prijs en een uitstel met betrekking tot volume tot uiterlijk het einde van de handelsdag;
- iii)
voor transacties in categorie 3: een uitstel met betrekking tot prijs tot uiterlijk het einde van de eerste handelsdag na de transactiedatum en een uitstel met betrekking tot volume van maximaal één week na de transactiedatum;
- iv)
voor transacties in categorie 4: een uitstel met betrekking tot prijs tot uiterlijk het einde van de tweede handelsdag na de transactiedatum en een uitstel met betrekking tot volume van maximaal twee weken na de transactiedatum;
- v)
voor transacties in categorie 5: een uitstel met betrekking tot prijs en een uitstel met betrekking tot volume van maximaal vier weken na de transactiedatum;
- g)
de regelingen voor uitgestelde openbaarmaking met betrekking tot gestructureerde financiële producten en emissierechten, of klassen daarvan, op basis van een kwantitatieve en kwalitatieve analyse en rekening houdend met de criteria van artikel 2, lid 1, punt 17, a), en, in voorkomend geval, andere relevante criteria;
- h)
met betrekking tot overheidsschuldinstrumenten, of klassen daarvan, de criteria die moeten worden toegepast bij het bepalen van de omvang van een transactie of het soort transactie in dergelijke instrumenten waarvoor overeenkomstig lid 3 een besluit kan worden genomen.
Voor elk van de in lid 1 bis genoemde categorieën werkt de ESMA de in de eerste alinea, punt f), van dit lid bedoelde ontwerpen van technische reguleringsnormen regelmatig bij om de toepasselijke duur van het uitstel opnieuw te bepalen met als doel deze waar passend geleidelijk te verkorten. Uiterlijk één jaar nadat de verkorte duur van het uitstel van toepassing is geworden, voert de ESMA een kwantitatieve en kwalitatieve analyse uit om de effecten van de verkorting te beoordelen. Indien beschikbaar gebruikt de ESMA de met dit doel door de verstrekker van consolidated tape verspreide transparantiegegevens na de handel. In geval van nadelige effecten op de financiële instrumenten actualiseert de ESMA de in de eerste alinea, punt f), van dit lid bedoelde ontwerpen van technische reguleringsnormen om de duur van het uitstel terug te brengen tot het voorgaande niveau.
De ESMA dient de in de eerste alinea bedoelde ontwerpen van technische reguleringsnormen uiterlijk op 29 december 2024 bij de Commissie in.
Aan de Commissie wordt de bevoegdheid overgedragen om deze verordening aan te vullen door de in de eerste en tweede alinea bedoelde technische reguleringsnormen vast te stellen overeenkomstig de artikelen 10 tot en met 14 van Verordening (EU) nr. 1095/2010.