Einde inhoudsopgave
Verordening (EU) nr. 600/2014 betreffende markten in financiële instrumenten en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 648/2012
Artikel 11 bis Uitgestelde openbaarmaking met betrekking tot derivaten
Geldend
Geldend vanaf 28-03-2024
- Bronpublicatie:
28-02-2024, PbEU L 2024, 2024/791 (uitgifte: 08-03-2024, regelingnummer: 2024/791)
- Inwerkingtreding
28-03-2024
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
28-02-2024, PbEU L 2024, 2024/791 (uitgifte: 08-03-2024, regelingnummer: 2024/791)
- Vakgebied(en)
Financieel recht / Bank- en effectenrecht
Financieel recht / Financieel toezicht (juridisch)
1.
Marktexploitanten en beleggingsondernemingen die een handelsplatform exploiteren, mogen de openbaarmaking van de details van de uitgevoerde transacties met betrekking tot op de beurs verhandelde derivaten en otc-derivaten als bedoeld in artikel 8 bis, lid 2, met inbegrip van de prijs en het volume, overeenkomstig dit artikel uitstellen.
Marktexploitanten en beleggingsondernemingen die een handelsplatform exploiteren, maken de regelingen voor uitgestelde openbaarmaking op duidelijke wijze openbaar ten behoeve van de marktdeelnemers en het publiek. De ESMA houdt toezicht op de toepassing van die regelingen en dient om de twee jaar een verslag in bij de Commissie over de wijze waarop ze in de praktijk worden toegepast.
Bij de regelingen voor uitgestelde openbaarmaking met betrekking tot op de beurs verhandelde derivaten of otc-derivaten als bedoeld in artikel 8 bis, lid 2, of klassen daarvan, worden vijf categorieën gehanteerd:
- a)
categorie 1: transacties van gemiddelde omvang in een financieel instrument waarvoor een liquide markt bestaat;
- b)
categorie 2: transacties van gemiddelde omvang in een financieel instrument waarvoor geen liquide markt bestaat;
- c)
categorie 3: transacties van aanzienlijke omvang in een financieel instrument waarvoor een liquide markt bestaat;
- d)
categorie 4: transacties van aanzienlijke omvang in een financieel instrument waarvoor geen liquide markt bestaat;
- e)
categorie 5: transacties van zeer aanzienlijke omvang.
Na het verstrijken van de periode van uitstel worden alle details van de transacties afzonderlijk openbaar gemaakt.
2.
De bevoegde autoriteit die belast is met het toezicht op een of meer handelsplatformen waarop een klasse van op de beurs verhandelde derivaten of van otc-derivaten als bedoeld in artikel 8 bis, lid 2, wordt verhandeld, kan, indien de liquiditeit van die klasse van financiële instrumenten zich onder de volgens de methode van artikel 9, lid 5, punt a), vastgestelde drempel bevindt, de in artikel 10 vermelde verplichtingen tijdelijk schorsen. Die drempel wordt vastgesteld op basis van objectieve criteria die specifiek zijn voor de markt voor het betrokken financiële instrument.
Die tijdelijke schorsing wordt op de website van de betrokken bevoegde autoriteit openbaar gemaakt en wordt meegedeeld aan de ESMA. De ESMA maakt die tijdelijke schorsing onmiddellijk op haar website.
In noodgevallen, zoals aanzienlijke nadelige gevolgen voor de liquiditeit van een klasse van op de beurs verhandelde derivaten of van otc-derivaten als bedoeld in artikel 8 bis, lid 2, die in de Unie worden verhandeld, mag de ESMA de maximale duur van het uitstel die is vastgesteld overeenkomstig de technische reguleringsnormen die krachtens lid 3, punt e), van dit artikel zijn vastgesteld, verlengen. Alvorens tot een dergelijke verlenging te besluiten, pleegt de ESMA overleg met elke bevoegde autoriteit die verantwoordelijk is voor het toezicht op een of meer handelsplatformen waarop die klasse van op de beurs verhandelde derivaten of van een otc-derivaten als bedoeld in artikel 8 bis, lid 2, wordt verhandeld. Deze verlenging wordt openbaar gemaakt op de website van de ESMA.
De in de eerste alinea bedoelde tijdelijke schorsing of de in de derde alinea bedoelde verlenging geldt voor een aanvankelijke periode van ten hoogste drie maanden vanaf de datum van openbaarmaking ervan op de website van respectievelijk de relevante autoriteit of de ESMA. Een dergelijke schorsing of verlenging mag met telkens ten hoogste drie maanden worden verlengd mits de gronden voor de tijdelijke schorsing of verlenging nog steeds aanwezig zijn.
Alvorens de in de eerste alinea bedoelde verplichtingen te schorsen of de tijdelijke schorsing ervan te verlengen, deelt de desbetreffende bevoegde autoriteit de ESMA haar voornemen mee en geeft zij tevens een verklaring. De ESMA geeft zo spoedig mogelijk een advies af aan de bevoegde autoriteit waarin zij aangeeft of volgens haar de schorsing of de verlenging van de tijdelijke schorsing gerechtvaardigd is overeenkomstig de eerste en vierde alinea.
3.
Na overleg met de op grond van artikel 22 ter, lid 2, opgerichte deskundigengroep van belanghebbenden stelt de ESMA ontwerpen van technische reguleringsnormen op om het volgende zodanig nader te regelen dat de op grond van dit artikel en artikel 27 octies vereiste informatie kan worden gepubliceerd:
- a)
de details van transacties die beleggingsondernemingen en marktexploitanten aan het publiek beschikbaar moeten stellen voor elke klasse van derivaten als bedoeld in lid 1 van dit artikel, met inbegrip van identificatiecodes voor de verschillende soorten transacties die op grond van artikel 10, lid 1, en artikel 21, lid 1, worden bekendgemaakt, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen die welke worden bepaald door factoren die hoofdzakelijk verband houden met de waardering van de derivaten en die welke door andere factoren worden bepaald;
- b)
de tijdslimiet die geacht wordt in overeenstemming te zijn met de verplichting om gegevens binnen een tijdsspanne die realtime zo dicht mogelijk benadert als technisch haalbaar is openbaar te maken, ook wanneer transacties buiten de normale handelstijden worden uitgevoerd;
- c)
voor welke derivaten, of klassen daarvan, een liquide markt bestaat;
- d)
voor een liquide of niet-liquide derivaat, of voor een klasse daarvan, wat wordt verstaan onder een transactie van gemiddelde omvang, aanzienlijke omvang of zeer aanzienlijke omvang als bedoeld in lid 1, derde alinea, van dit artikel, op basis van een kwantitatieve en kwalitatieve analyse en rekening houdend met de criteria van artikel 2, lid 1, punt 17, a), en, in voorkomend geval, andere relevante criteria;
- e)
het uitstel met betrekking tot prijs en volume dat van toepassing is op elk van de vijf in lid 1, derde alinea, van dit artikel bedoelde categorieën, op basis van een kwantitatieve en kwalitatieve analyse en rekening houdend met de criteria van artikel 2, lid 1, punt 17, a), de omvang van de transactie en, in voorkomend geval, andere relevante criteria.
Voor elk van de in lid 1, derde alinea, van dit artikel genoemde categorieën werkt de ESMA de in de eerste alinea, punt e), van dit lid genoemde ontwerpen van technische reguleringsnormen regelmatig bij om de toepasselijke duur van het uitstel opnieuw te bepalen met als doel deze waar passend geleidelijk te verkorten. Uiterlijk één jaar nadat de verkorte duur van het uitstel van toepassing is geworden, voert de ESMA een kwantitatieve en kwalitatieve analyse uit om de effecten van de verkorting te beoordelen. Indien beschikbaar, gebruikt de ESMA de met dit doel door de verstrekker van consolidated tape verspreide transparantiegegevens na de handel. In geval van nadelige effecten op de financiële instrumenten actualiseert de ESMA de in de eerste alinea, punt e), van dit lid bedoelde ontwerpen van technische reguleringsnormen om de duur van het uitstel terug te brengen tot het voorgaande niveau.
ESMA legt de in de eerste alinea bedoelde ontwerpen van technische reguleringsnormen uiterlijk op 29 september 2025 voor aan de Commissie.
Aan de Commissie wordt de bevoegdheid gedelegeerd om deze verordening aan te vullen door de in de eerste en tweede alinea bedoelde technische reguleringsnormen vast te stellen overeenkomstig de artikelen 10 tot en met 14 van Verordening (EU) nr. 1095/2010.
De ESMA evalueert de in de eerste en tweede alinea bedoelde technische reguleringsnormen samen met de op grond van artikel 22 ter, lid 2, opgerichte deskundigengroep van belanghebbenden en wijzigt die normen om rekening te houden met eventuele substantiële wijzigingen in de kalibratie van het uitstel met betrekking tot prijs en volume uit hoofde van de eerste alinea, punt e), en de tweede alinea van dit lid.