Einde inhoudsopgave
Richtlijn 2014/65/EU betreffende markten voor financiële instrumenten en tot wijziging van Richtlijn 2002/92/EG en Richtlijn 2011/61/EU (herschikking)
Artikel 90 Rapportage en herziening
Geldend
Geldend van 28-03-2024 tot 04-12-2024
- Bronpublicatie:
28-02-2024, PbEU L 2024, 2024/790 (uitgifte: 08-03-2024, regelingnummer: 2024/790)
- Inwerkingtreding
28-03-2024
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
28-02-2024, PbEU L 2024, 2024/790 (uitgifte: 08-03-2024, regelingnummer: 2024/790)
- Vakgebied(en)
Financieel recht / Bank- en effectenrecht
Financieel recht / Europees financieel recht
Financieel recht / Financieel toezicht (juridisch)
1.
Uiterlijk op 3 maart 2020 brengt de Commissie, na raadpleging van ESMA, aan het Europees Parlement en de Raad een rapport uit over:
- a)
de werking van OTF's, met inbegrip van hun specifieke gebruik van matched principal trading, rekening houdend met de door de bevoegde autoriteiten opgedane toezichtervaring, het aantal OTF's waaraan in de Unie vergunning is verleend, en het marktaandeel van deze handelsfaciliteiten, waarbij met name wordt onderzocht of aanpassingen aan de definitie van een OTF nodig zijn en of de reeks financiële instrumenten die in de OTF-categorie valt, nog steeds geschikt is;
- b)
de werking van de regeling voor mkb-groeimarkten, rekening houdend met het aantal MTF's dat als mkb-groeimarkten is geregistreerd, het aantal daarop aanwezige emittenten en de desbetreffende handelsvolumes.
Met name wordt in het rapport beoordeeld of de drempel van artikel 33, lid 3, punt a), een passend minimum blijft om de in deze richtlijn opgenomen doelstellingen voor mkb-groeimarkten te verwezenlijken;
- c)
het effect van de voorschriften betreffende algoritmische handel, met inbegrip van hoogfrequentie algoritmische handel;
- d)
de ervaring die is opgedaan met het mechanisme voor het verbieden van bepaalde producten of praktijken, rekening houdend met het aantal keren dat de mechanismen in werking zijn getreden en de effecten ervan;
- e)
de toepassing van de bestuursrechtelijke en strafrechtelijke sancties, met name de behoefte aan verdere harmonisatie van de bestuursrechtelijke sancties die zijn ingesteld voor de inbreuk op de in deze richtlijn en in Verordening (EU) nr. 600/2014 vastgelegde voorschriften;
- f)
het effect van de toepassing van positielimieten en positiebeheer op de liquiditeit, het marktmisbruik en de voorwaarden voor de ordelijke koersvorming en afwikkeling op grondstoffenderivatenmarkten;
- g)
de prijsontwikkeling voor pretransactionele en posttransactionele transparantiedata van gereglementeerde markten, MTF's, OTF's en APA's;
- h)
het effect van de verplichting om alle provisies, commissies en niet-geldelijke tegemoetkomingen openbaar te maken in verband met het verlenen van een beleggingsdienst of nevendienst aan de cliënt in overeenstemming met artikel 24, lid 9, met inbegrip van het effect daarvan op het adequaat functioneren van de interne markt en grensoverschrijdend beleggingsadvies.
1 bis.
Uiterlijk op 31 december 2021 evalueert de Commissie de gevolgen van de in artikel 2, lid 1, onder j), vastgestelde vrijstelling met betrekking tot emissierechten of derivaten daarvan, en zij doet die evaluatie, zo nodig, vergezeld gaan van een wetgevingsvoorstel tot wijziging van die vrijstelling. In dat verband beoordeelt de Commissie de handel in emissierechten en derivaten daarvan in de Unie en in derde landen, de gevolgen van de in artikel 2, lid 1, onder j), vastgestelde vrijstelling op de beleggersbescherming en de integriteit en transparantie van de markten voor emissierechten en derivaten daarvan, en of er maatregelen moeten worden vastgesteld met betrekking tot de handel die plaatsvindt op handelsplatformen in derde landen.
2.
Vervallen.
3.
Vervallen.
4.
Uiterlijk op 1 januari 2019 stelt de Commissie na raadpleging van ESMA en de ACER een rapport op waarin het mogelijke effect op de energieprijzen en op de werking van de energiemarkt wordt beoordeeld, alsmede de haalbaarheid en de voordelen van het beperken van tegenpartij- en systeemrisico's, en de rechtstreekse kosten van C6-energiederivatencontracten die onderworpen worden aan de clearingverplichting die is vastgelegd in artikel 4 van Verordening (EU) nr. 648/2012 en de technieken voor de beperking van de risico's die zijn vastgelegd in artikel 11, lid 3 en de opname daarvan in de berekening van de clearingdrempel krachtens artikel 10.
Als de Commissie van mening is dat het niet haalbaar en voordelig zou zijn om deze contracten op te nemen, dient zij in voorkomend geval een wetgevingsvoorstel in bij het Europees Parlement en de Raad. De Commissie is bevoegd overeenkomstig artikel 89 van deze richtlijn gedelegeerde handelingen vast te stellen om de in artikel 95, lid 1, van deze richtlijn bedoelde termijn van 42 maanden eenmaal met twee jaar en nog een keer met een jaar te verlengen.
5.
De Commissie brengt, na raadpleging van de ESMA, de EBA en ACER, aan het Europees Parlement en de Raad rapporten uit met een uitgebreide beoordeling van de markten voor grondstoffenderivaten, voor emissierechten en voor emissierechtenderivaten. In die rapporten worden ten minste voor elk van de volgende elementen de bijdrage daarvan aan de liquiditeit en de goede werking van de Uniemarkten voor grondstoffenderivaten, voor emissierechten of voor emissierechtenderivaten beoordeeld:
- a)
de regelingen voor de positielimieten en de positiebeheerscontroles, op basis van gegevens die door de bevoegde autoriteiten aan de ESMA zijn verstrekt overeenkomstig artikel 57, leden 5 en 10;
- b)
de in artikel 2, lid 4, tweede en derde alinea, van deze richtlijn bedoelde elementen en de criteria om te bepalen wanneer een activiteit moet worden beschouwd als een nevenactiviteit van het hoofdbedrijf op groepsniveau overeenkomstig Gedelegeerde Verordening (EU) 2021/1833 van de Commissie (1), rekening houdend met het vermogen van de in artikel 2, lid 1, punt j), van deze richtlijn bedoelde personen om transacties aan te gaan voor het effectief verminderen van risico's die rechtstreeks verband houden met hun commerciële bedrijvigheid of met de activiteiten betreffende het beheer van de kasmiddelen, de toepassing vanaf 26 juni 2026 van vereisten voor beleggingsondernemingen die gespecialiseerd zijn in grondstoffenderivaten of emissierechten of derivaten daarvan, zoals vastgesteld in Verordening (EU) 2019/2033 en de in Verordening (EU) nr. 648/2012 vastgestelde vereisten voor financiële tegenpartijen;
- c)
voor transacties op markten voor grondstoffenderivaten of voor emissierechtenderivaten, de belangrijkste elementen voor het verkrijgen van een geharmoniseerde gegevensverzameling, het verzamelen van transactiegegevens door één enkele verzamelende entiteit, en de relevante informatie over en het meest geschikte formaat voor het openbaar maken van transactiegegevens.
De Commissie brengt:
- —
uiterlijk op 31 juli 2024 het in de eerste alinea, punt b), van dit lid bedoelde rapport uit, en
- —
uiterlijk op 31 juli 2025 de in de eerste alinea, punten a) en c), van dit lid bedoelde rapporten uit.
Die rapporten gaan, in voorkomend geval, vergezeld van een wetgevingsvoorstel betreffende gerichte wijzigingen van het kader van marktregels voor grondstoffenderivaten, emissierechten of emissierechtenderivaten.
Voetnoten
Gedelegeerde Verordening (EU) 2021/1833 van de Commissie van 14 juli 2021 tot aanvulling van Richtlijn 2014/65/EU van het Europees Parlement en de Raad door de criteria te specificeren om uit te maken wanneer een activiteit moet worden aangemerkt als een nevenactiviteit van het hoofdbedrijf op groepsniveau (PB L 372 van 20.10.2021, blz. 1).