Einde inhoudsopgave
Reclamecode voor alcoholhoudende dranken
Handleiding Artikel 1
Geldend
Geldend vanaf 01-01-2012
- Bronpublicatie:
01-01-2012, Internet 2012, alcoholcode.nl (uitgifte: 01-01-2012, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Inwerkingtreding
01-01-2012
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
01-01-2012, Internet 2012, alcoholcode.nl (uitgifte: 01-01-2012, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Informatierecht / Reclame
Onverantwoorde alcoholconsumptie kan problemen met zich meebrengen. Het is daarom belangrijk dat in de reclame-uiting verantwoorde alcoholconsumptie wordt getoond en dat niet aangemoedigd wordt tot overmatig drinken. Wees terughoudend met de hoeveelheid drank die je laat zien en denk hierbij aan het totale aantal drankjes per persoon. De alcoholhoudende drank dient niet snel gedronken te worden. Vermijd het beeld dat één persoon meerdere alcoholhoudende drankjes drinkt.
De Reclame Code Commissie (RCC) oordeelde eerder dat zogenaamde ‘Onder de dop acties’ niet zijn toegestaan als:
- —
consumenten alleen kunnen deelnemen door niet hersluitbare verpakkingen (flesjes, blikjes) te openen
- —
de winkans groter wordt wanneer er meerdere alcoholhoudende producten worden gekocht.
Let op: hieronder valt ook een actie waar met het inleveren van bierdoppen fans kunnen sparen voor hun voetbalclub.
Kist met flessen is soms niet overmatig …
In de commercial Island van Bacardi wordt een (grote) hoeveelheid limoenen gesneden en een kist met flessen Bacardi rum meegebracht. Door het tonen van een grote hoeveelheid mensen die het feest op het eiland bezoeken, is er geen sprake van (de suggestie van) overmatige of onverantwoorde consumptie van alcohol.
… maar één sixpack soms wel
In de commercial met Piet Paulusma van Bavaria zien we dat weerkundige Piet Paulusma tot de conclusie komt dat het de volgende dag erg mooi weer gaat worden. Hij besluit daarom nog een extra sixpack Bavaria te kopen. De RCC oordeelde dat de commercial niet terughoudend genoeg was en dus in strijd met de RvA.