RFR 2014/81
Kinderbescherming. Welke eisen dienen aan het onderzoek van een gedragswetenschapper in het kader van een jeugdzorg plus machtiging gesteld te worden? Hoe zit het met de objectiviteit van de gedragswetenschapper die in dienst is van Bureau Jeugdzorg?
HR 18-04-2014, ECLI:NL:HR:2014:951
- Instantie
Hoge Raad
- Datum
18 april 2014
- Magistraten
Mrs. E.J. Numann, C.A. Streefkerk, C.E. Drion, M.V. Polak, T.H. Tanja-van den Broek
- Zaaknummer
13/04683
- Conclusie
A-G mr. F.F. Langemeijer
- JCDI
JCDI:ADS918407:1
- Vakgebied(en)
Bestuursprocesrecht / Nationale ombudsman
Bestuursrecht algemeen / Algemeen
Bestuursrecht algemeen / Algemene beginselen van behoorlijk bestuur
Sociale zekerheid kinderen en jongeren / Jeugdzorg
Internationaal belastingrecht / Algemeen
Bestuursrecht algemeen / Besluit (algemeen)
Bestuursrecht algemeen / Bestuursbevoegdheden
Personen- en familierecht / Kinderbescherming
Internationaal publiekrecht / Mensenrechten
Burgerlijk procesrecht / Algemeen
Burgerlijk procesrecht / Bewijs
Burgerlijk procesrecht / Eerste aanleg
Bestuursrecht algemeen / Voorbereiding
- Brondocumenten
ECLI:NL:HR:2014:951, Uitspraak, Hoge Raad, 18‑04‑2014
ECLI:NL:PHR:2014:199, Conclusie, Hoge Raad (Advocaat-Generaal), 07‑03‑2014
Beroepschrift, Hoge Raad, 01‑10‑2013
- Wetingang
Essentie
Kinderbescherming.
Welke eisen dienen aan het onderzoek van een gedragswetenschapper in het kader van een jeugdzorg plus machtiging gesteld te worden? Hoe zit het met de objectiviteit van de gedragswetenschapper die in dienst is van Bureau Jeugdzorg?
Samenvatting
Bureau Jeugdzorg heeft de kinderrechter verzocht om de ondertoezichtstelling en de machtiging gesloten jeugdzorg te verlengen. Het heeft een indicatiebesluit en een instemmingsverklaring van een gedragswetenschapper bijgevoegd. De kinderrechter heeft beide verzoeken toegewezen. In hoger beroep vraagt de jongere om vernietiging van de beschikking van de kinderrechter en toekenning van een schadevergoeding. BJZ heeft zowel een nieuw plan van aanpak ... Verder lezen? Log in om dit document te bekijken.