Einde inhoudsopgave
Verdrag tussen het Koninkrijk der Nederlanden en de Verenigde Staten van Amerika tot verbetering van de internationale naleving van de belastingplicht en tenuitvoerlegging van de FATCA
Bijlage II Niet-rapporterende Nederlandse financiële instellingen en producten
Geldend
Geldend vanaf 23-07-2020. Let op: treedt met terugwerkende kracht in werking vanaf 25-03-2019
- Bronpublicatie:
23-07-2020, Trb. 2021, 30 (uitgifte: 05-03-2021, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Inwerkingtreding
23-07-2020, terugwerkend tot: 25-03-2019
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
17-11-2020, Trb. 2020, 120 (uitgifte: 17-11-2020, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Internationaal belastingrecht (V)
Internationaal belastingrecht / Belastingverdragen
Internationaal belastingrecht / Inlichtingenuitwisseling en wederzijdse bijstand
Deze Bijlage II kan worden gewijzigd met een wederzijds schriftelijk besluit van de bevoegde autoriteiten van Nederland en de Verenigde Staten:
- 1.
teneinde aanvullende entiteiten, rekeningen en producten op te nemen die een laag risico vormen te worden gebruikt door Amerikaanse personen teneinde Amerikaanse belastingen te ontwijken en die op de datum van inwerkingtreding van het Verdrag kenmerken hebben die vergelijkbaar zijn met die van de entiteiten, rekeningen en producten beschreven in deze Bijlage II; of
- 2.
teneinde entiteiten, rekeningen en producten te schrappen die vanwege veranderde omstandigheden niet langer een laag risico vormen te worden gebruikt door Amerikaanse personen teneinde Amerikaanse belastingen te ontwijken.
Deze wijzigingen worden van kracht op de datum van ondertekening van het wederzijdse schriftelijke besluit, tenzij daarin anders wordt voorzien. De procedures voor het bereiken van een dergelijk wederzijds besluit kunnen worden opgenomen in de wederzijdse regeling omschreven in artikel 3, zesde lid, van het Verdrag.
I. Vrijgestelde begunstigden
De volgende entiteiten worden behandeld als niet-rapporterende Nederlandse financiële instellingen en als vrijgestelde begunstigden voor de toepassing van de artikelen 1471 en 1472 van de U.S. Internal Revenue Code:
A. Overheidslichamen
- 1.
De regering van Nederland, een staatkundig onderdeel of een plaatselijk publiekrechtelijk lichaam, of een agentschap of instantie daarvan dat of die volledig tot een van de voorgaande behoort.
- 2.
Lichamen die binnen de reikwijdte van onderdeel 1 vallen zijn in elk geval:
- a.
Agentschap van de Generale Thesaurie;
- b.
Nederlandse Waterschapsbank N.V.;
- c.
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten;
- d.
Nederlandse Investeringsbank voor Ontwikkelingslanden N.V.;
- e.
Gemeentelijke Kredietbanken.
B. Centrale bank
De Nederlandsche Bank N.V. en al haar 100% dochterondernemingen.
C. Internationale organisaties
Internationale organisaties en hun volledige agentschappen of instanties zoals bedoeld in artikel 39 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen.
D. Pensioenfondsen
- 1.
Elke entiteit die in aanmerking komt voor de voordelen ingevolge artikel 35 (vrijgestelde pensioenfondsen) van het Verdrag ter voorkoming van dubbele belasting;
- 2.
Pensioenfondsen waarop de Pensioenwet van toepassing is;
- 3.
Bedrijfstakpensioenfondsen zoals bedoeld in de Pensioenwet en de Wet verplichte deelneming in een bedrijfstakpensioenfonds 2000;
- 4.
Beroepspensioenfondsen zoals bedoeld in de Wet verplichte beroepspensioensregeling; een notarieel pensioenfonds zoals bedoeld in de Wet op het notarisambt;
- 5.
Een premiepensioeninstelling zoals bedoeld in de Wet op het financieel toezicht;
- 6.
Een entiteit zoals bedoeld in artikel 19a, tweede lid, van de Wet op de loonbelasting 1964 die een pensioenregeling beheert voor natuurlijke personen die zowel werknemer als grootaandeelhouder zijn zoals bedoeld in artikel 1 van de Pensioenwet;
- 7.
Een bedrijfspensioenfonds of een bedrijfstakpensioenfonds zoals bedoeld in de Pensioenwet BES.
E. Beleggingsentiteit waarvan de aandelen of participaties volledig in handen is van vrijgestelde begunstigden
Een entiteit die uitsluitend kwalificeert als een Nederlandse financiële instelling omdat zij een beleggingsentiteit is, is op voorwaarde dat elke directe houder van een aandelenbelang in de entiteit een vrijgestelde begunstigde is en elke directe houder van een schuldvordering in een dergelijke entiteit hetzij een instelling die deposito's neemt (ter zake van een lening aan een dergelijke entiteit) hetzij een vrijgestelde begunstigde is.
II. FATCA-conform geachte financiële instellingen
- A.
FATCA-conform geachte financiële instellingen De volgende financiële instellingen worden voor de toepassing van artikel 1471 van de U.S. Internal Revenue Code behandeld als niet-rapporterende Nederlandse financiële instellingen en als FATCA-conform geachte buitenlandse financiële instellingen:
- 1.
Financiële instellingen met een lokaal cliëntenbestand Elke financiële instelling die voldoet aan elk van de volgende vereisten:
- a.
de financiële instelling dient een vergunning te hebben en onder de Nederlandse wetgeving te vallen;
- b.
de financiële instelling mag geen vaste bedrijfsinrichting buiten Nederland hebben;
- c.
de financiële instelling mag geen rekeninghouders buiten Nederland werven. Bijgevolg wordt een financiële instelling enkel omdat zij een website exploiteert niet geacht rekeninghouders buiten Nederland te hebben geworven, op voorwaarde dat op de website niet specifiek vermeld wordt dat de financiële instelling rekeningen of diensten aanbiedt aan niet-ingezetenen noch anderszins gericht is op het werven van Amerikaanse cliënten;
- d.
de financiële instelling dient ingevolge de belastingwetgeving van Nederland hetzij verplicht te zijn tot rapportage, hetzij verplicht te zijn tot het inhouden van belastingen ter zake van rekeningen aangehouden door inwoners van Nederland, of is verplicht rekeningen van inwoners te identificeren teneinde te voldoen aan de due diligence-voorschriften van de Nederlandse AML regelgeving;
- e.
ten minste 98 percent van de waarde van de rekeningen beheerd door de financiële instelling, dient te worden aangehouden door inwoners (met inbegrip van inwoners die entiteiten zijn) van Nederland of een andere lidstaat van de Europese Unie;
- f.
overeenkomstig onderdeel 1.g hieronder opent de financiële instelling met ingang van 1 juli 2014 geen rekeningen voor
- i.
omschreven Amerikaanse personen die geen inwoner zijn van Nederland (met inbegrip van Amerikaanse personen die inwoner van Nederland waren op het tijdstip waarop de rekening geopend werd en vervolgens ophielden inwoner van Nederland te zijn),
- ii.
niet-participerende financiële instellingen, of
- iii.
passieve NFFE's met uiteindelijk belanghebbenden die staatsburger of inwoner zijn van de Verenigde Staten;
- g.
op of vóór 1 juli 2014 dient de financiële instelling beleid en procedures te implementeren teneinde te monitoren of zij rekeningen beheert die worden aangehouden door een persoon omschreven in onderdeel 1.f en indien een dergelijke rekening wordt ontdekt dient de financiële instelling deze rekening te rapporteren alsof zij een rapporterende Nederlandse financiële instelling is (met inbegrip van de te volgen toepasselijke registratievereisten op de website van de IRS voor FATCA-registratie) of de rekening op te heffen;
- h.
ter zake van rekeningen die worden aangehouden door natuurlijke personen die geen inwoner zijn van Nederland of door een entiteit, en die zijn geopend vóór de datum waarop de financiële instelling het beleid en de procedures omschreven in onderdeel 1.g hierboven implementeert, dient de financiële instelling deze rekeningen te controleren in overeenstemming met de procedures omschreven in Bijlage I die van toepassing zijn op bestaande rekeningen teneinde Amerikaanse te rapporteren rekeningen of rekeningen aangehouden door niet-participerende financiële instellingen te identificeren en dient zij de aldus geïdentificeerde rekeningen op te heffen of die te rapporteren alsof de financiële instelling een rapporterende Nederlandse financiële instelling is (met inbegrip van de te volgen toepasselijke registratievereisten op de website van de IRS voor FATCA-registratie);
- i.
elke gelieerde entiteit van de financiële instelling dient in Nederland te zijn opgericht of gevestigd en te voldoen aan de vereisten in dit onderdeel onder 1; en
- j.
de financiële instelling mag geen beleid of praktijkvoeren voor het openen of beheren van rekeningen dat discriminerend is voor natuurlijke personen die omschreven Amerikaanse personen zijn en die inwoners van Nederland zijn.
- 2.
Non-profit organisaties
- a.
een algemeen nut beogende instelling (‘ANBI’) zoals omschreven in artikel 5b van de Algemene wet inzake rijksbelastingen;
- b.
een sociaal belang behartigende instelling (‘SBBI’) zoals omschreven in artikel 5c van de Algemene wet inzake rijksbelastingen;
- c.
een steunstichting SBBI zoals omschreven in artikel 5d van de Algemene wet inzake rijksbelastingen;
- d.
een charitatieve organisatie zonder aandeelhouders, met inbegrip van religieuze, culturele of wetenschappelijke organisaties zoals bedoeld in artikel 16, eerste lid, onderdeel f, van de Wet inkomstenbelasting BES, opgericht in het Caribische deel van Nederland;
- e.
de volgende semi-overheidsorganisaties zonder winstoogmerk:
- i.
Stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse Gemeenten;
- ii.
Stichting Nationaal Restauratiefonds;
- iii.
Stichting Groenfonds;
- iv.
Besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Nationale Maatschappij tot Behoud, Ontwikkeling en Exploitatie van Industrieel Erfgoed B.V.
- 3.
Fondsen vrijgesteld ingevolge de Wet op de vennootschapsbelasting 1969 en opgericht door een Nederlandse vakbond en uitsluitend ten behoeve van het beheren of verstrekken van uitkeringen aan zijn leden indien zij staken (stakingskassen) en waarvan de betalingen zijn vrijgesteld ingevolge artikel 3.13, eerste lid, onderdeel f, van de Wet inkomstenbelasting 2001.
- 4.
Beleggingsadviseurs en (vermogens)beheerders
een beleggingsentiteit die inwoner is van Nederland en wier activiteit uitsluitend bestaat uit het
- 1.
verstrekken van beleggingsadvies aan en op te treden namens een cliënt, of
- 2.
het beheren van portefeuilles voor een cliënt op basis van een volmacht of soortgelijk instrument, (bijvoorbeeld een machtiging tot beleggen) verstrekt door de houder van een financiële rekening of op basis van beleggingsbevoegdheden in de hoedanigheid van directeur ten behoeve van het beleggen, beheren of administreren van fondsen die zijn gestort namens een persoon of entiteit die de machtiging verleent of een vergelijkbaar instrument verleent aan een financiële instelling niet zijnde een niet-participerende financiële instelling.
- B.
Bepaalde beleggingsinstellingen
- 1.
In het geval dat een beleggingsinstelling inwoner is van Nederland en de deelnemingsrechten in de beleggingsinstelling (met inbegrip van schuldvorderingen hoger dan $ 50.000) worden aangehouden door een of meer, actieve NFFE's omschreven in onderdeel B.4 van deel VI van Bijlage I, Amerikaanse personen die geen omschreven Amerikaanse personen zijn, of financiële instellingen die geen niet-participerende financiële instellingen zijn, worden dergelijke beleggingsinstellingen voor de toepassing van artikel 1471 van de U.S. Internal Revenue Code behandeld als FATCA-conform geachte buitenlandse financiële instellingen en aan de rapportageverplichtingen van een beleggingsentiteit (niet zijnde een financiële instelling die de deelnemingsrechten in de beleggingsinstelling aanhoudt) wordt geacht te zijn voldaan ter zake van de deelnemingsrechten in de beleggingsinstelling.
- 2.
Ter zake van deelnemingsrechten in:
- a.
een beleggingsentiteit die ingevolge de wetgeving van een partnerstaat wordt behandeld als een beleggingsinstelling, waarvan alle deelnemingsrechten (met inbegrip van schuldvorderingen hoger dan $ 50.000) worden aangehouden door een of meer vrijgestelde begunstigden, actieve NFFE's omschreven in onderdeel B.4 van deel VI van Bijlage I, Amerikaanse personen die geen omschreven Amerikaanse personen zijn, of financiële instellingen die geen niet-participerende financiële instellingen zijn; of
- b.
een beleggingsentiteit die ingevolge de desbetreffende voorschriften van het Amerikaanse ministerie van Financiën wordt erkend als een beleggingsinstelling;
worden de rapportageverplichtingen van een beleggingsentiteit die een Nederlandse financiële instelling is (niet zijnde een financiële instelling via welke deelnemingsrechten in de beleggingsinstelling worden aangehouden) geacht te zijn voldaan.
- 3.
In het geval dat een beleggingsinstelling inwoner is van Nederland en niet valt onder 1 of 2, overeenkomstig artikel 5, derde lid, van het Verdrag, de informatie over de deelnemingsrechten in de beleggingsinstelling die door de beleggingsinstelling dient te worden gerapporteerd uit hoofde van het Verdrag, wordt gerapporteerd door de beleggingsinstelling of een andere entiteit die valt onder de begripsomschrijving van beleggingsentiteit, dan worden alle entiteiten die vallen onder de begripsomschrijving van beleggingsentiteit geacht te hebben voldaan aan hun rapportageverplichtingen met betrekking tot de deelnemingsrechten in de beleggingsinstelling.
- C.
Gesponsorde beleggingsentiteit en gecontroleerde buitenlandse onderneming. Een financiële instelling omschreven in onderdeel C.1 of C.2 van dit deel met een sponsorende entiteit die voldoet aan de vereisten van onderdeel C.3 van dit deel.
- 1.
Een financiële instelling is een gesponsorde beleggingsentiteit indien
- a.
zij een beleggingsentiteit gevestigd in Nederland is die geen qualified intermediary, een inhoudingsplichtig buitenlands samenwerkingsverband of een inhoudingsplichtige buitenlandse trust overeenkomstig de desbetreffende voorschriften van het Amerikaanse ministerie van Financiën is; en
- b.
een entiteit met de financiële instelling is overeengekomen voor de financiële instelling op te treden als sponsorende entiteit.
- 2.
Een financiële instelling is een gesponsorde gecontroleerde buitenlandse onderneming indien
- a.
de financiële instelling een gecontroleerde buitenlandse onderneming1)is, opgezet volgens de wetgeving van Nederland die geen qualified intermediary, een inhoudingsplichtig buitenlands samenwerkingsverband of een inhoudingsplichtige buitenlandse trust is overeenkomstig de desbetreffende voorschriften van het Amerikaanse ministerie van Financiën;
- b.
de financiële instelling geheel, onmiddellijk of middellijk, in het bezit is van een rapporterende Amerikaanse financiële instelling die ermee instemt op te treden als, of een gelieerde entiteit opdraagt op te treden als een sponsorende entiteit voor de financiële instelling; en
- c.
de financiële instelling een elektronisch rekeningsysteem deelt met de sponsorende entiteit voor het identificeren van alle rekeninghouders en rechthebbende entiteiten van de financiële instelling en voor toegang tot alle rekening- en cliëntgegevens beheerd door de financiële instelling, met inbegrip van maar niet beperkt tot identiteitsgegevens en documentatie van cliënten, saldi en alle betalingen aan de rekeninghouder of rechthebbende entiteit.
- 3.
De sponsorende entiteit voldoet aan de volgende vereisten:
- a.
De sponsorende entiteit is bevoegd op te treden namens de financiële instelling (bijvoorbeeld als fondsenmanager, trustee, directeur of managing partner) teneinde te voldoen aan de toepasselijke registratievereisten op de website van de IRS voor FATCA-registratie;
- b.
De sponsorende entiteit is via de website van de IRS voor FATCA-registratie bij de IRS geregistreerd als een sponsorende entiteit;
- c.
Indien de sponsorende entiteit in verband met de financiële instelling Amerikaanse te rapporteren rekeningen identificeert, registreert de sponsorende entiteit de financiële instelling uiterlijk op of voor de datum die valt op 90 dagen nadat de Amerikaanse te rapporteren rekening voor het eerst werd geïdentificeerd, overeenkomstig de toepasselijke registratievereisten op de website van de IRS voor FATCA-registratie;
- d.
De sponsorende entiteit stemt ermee in namens de financiële instelling te voldoen aan alle vereisten qua due diligence, inhoudingen en rapportage en overige vereisten waaraan de financiële instelling zou moeten voldoen indien zij een rapporterende Nederlandse financiële instelling zou zijn;
- e.
De sponsorende entiteit identificeert de financiële instelling en neemt het identificatienummer van de financiële instelling (verkregen door de van toepassing zijnde registratievereisten op de website van de IRS voor de FATCA-registratie te volgen) op in alle voltooide rapportages namens de financiële instelling; en
- f.
De status van de sponsorende entiteit als sponsor is niet ingetrokken.
- D.
Gesponsord, closely held investeringsvehikel. Een Nederlandse financiële instelling die voldoet aan de volgende vereisten:
- 1.
De financiële instelling is uitsluitend een financiële instelling omdat zij een beleggingsentiteit is en geen qualified intermediary, inhoudingsplichtig buitenlands samenwerkingsverband of inhoudingsplichtige buitenlandse trust overeenkomstig de desbetreffende voorschriften van het Amerikaanse ministerie van Financiën;
- 2.
De sponsorende entiteit is een rapporterende Amerikaanse financiële instelling, een buitenlandse financiële instelling conform rapportagemodel 1 FFI2)of een participerende buitenlandse financiële instelling FFI3), is gemachtigd namens de financiële instelling op te treden (zoals een professionele beheerder, trustee, of managing partner) en stemt ermee in namens de financiële instelling te voldoen aan alle vereisten qua due diligence, inhoudingen en rapportage en overige vereisten waaraan de financiële instelling zou moeten voldoen indien zij een rapporterende Nederlandse financiële instelling zou zijn;
- 3.
De financiële instelling presenteert zich niet als een beleggingsvehikel voor derden;
- 4.
Ten hoogste twintig natuurlijke personen bezitten alle aandelen en belangen in de financiële instelling (afgezien van de belangen in het bezit van participerende buitenlandse financiële instellingen en FATCAconform geachte buitenlandse financiële instellingen en aandelen in het bezit van een entiteit indien die entiteit 100 percent van de aandelen in de financiële instelling bezit en zelf een gesponsorde financiële instelling is omschreven in dit onderdeel D); en
- 5.
De sponsorende entiteit voldoet aan de volgende vereisten:
- a.
De sponsorende entiteit is via de website van de IRS voor de FATCA-registratie geregistreerd als een sponsorende entiteit;
- b.
De sponsorende entiteit stemt ermee in namens de financiële instelling te voldoen aan alle vereisten qua due diligence, inhoudingen en rapportage en overige vereisten waaraan de financiële instelling zou moeten voldoen indien zij een rapporterende Nederlandse financiële instelling zou zijn en bewaart de omtrent de financiële instelling verzamelde documentatie gedurende een termijn van zes jaar;
- c.
De sponsorende entiteit identificeert de financiële instelling in alle namens de financiële instelling voltooide rapportages; en
- d.
De status van de sponsorende entiteit als sponsor is niet ingetrokken.
III. Vrijgestelde producten
De volgende categorieën rekeningen en producten geopend in Nederland en beheerd door een Nederlandse financiële instelling worden niet behandeld als financiële rekeningen en zijn bijgevolg geen Amerikaanse te rapporteren rekeningen noch rekeningen aangehouden door een niet-participerende financiële instelling overeenkomstig het Verdrag:
A. Bepaalde pensioenrekeningen of -producten
- 1.
Elke rekening die eigendom is van een entiteit genoemd in onderdeel I van deze Bijlage II;
- 2.
Alle producten die pensioenuitkeringen bieden uit hoofde van de Wet op de loonbelasting 1964 of de Wet loonbelasting BES;
- 3.
Alle producten die aftrekbaar zijn in de opbouwfase en belastbaar zijn in de fase van uitkering waarop de artikelen 3.124, 3.125 en 3.126a van de Wet inkomstenbelasting 2001 of artikel 16, eerste lid, onderdelen a en e, van de Wet inkomstenbelasting BES van toepassing zijn;
- 4.
Rekeningen of producten die ingevolge een overeenkomst tussen de Verenigde Staten en een andere partnerstaat ter uitvoering van FATCA zijn uitgesloten van de omschrijving van financiële rekeningen, mits voor deze rekeningen of producten ingevolge de wetgeving van deze partnerstaten dezelfde vereisten en hetzelfde toezicht gelden als wanneer deze rekeningen en producten zouden zijn geopend in die partnerstaat en zouden worden beheerd door een financiële instelling in die partnerstaat.
B. Bepaalde overige fiscaal gefaciliteerde rekeningen of producten
- 1.
De Kapitaalverzekering Eigen Woning, zoals omschreven in artikel 3.116 van de Wet Inkomstenbelasting 2001, een Spaarrecht Eigen Woning, een Beleggingsrecht Eigen Woning, de Kapitaalverzekering Eigen Woning, zoals omschreven in artikel 3.116a van de Wet Inkomstenbelasting 2001 en een bouwdepot;
- 2.
Een Stamrecht, zoals omschreven in artikel 11, eerste lid, onderdeel g, en artikel 11a van de Wet loonbelasting 1964;
- 3.
Levensloopproducten (waaronder een levenslooprekening, een levensloopverzekering en een levenslooprecht van deelneming), geopend en aangehouden vóór 1 januari 2012.
C. Overige vrijgestelde producten
- 1.
Lijfrenten, hetzij toegekend ter zake van de afkoop van alimentatie zoals bepaald in artikel 6.5 of zoals bedoeld in artikel 6.6 van de Wet inkomstenbelasting 2001;
- 2.
Begrafenisverzekeringspolissen met een premie van ten hoogste € 1.000 per jaar.
Voetnoten
Onder een „gecontroleerde buitenlandse onderneming” wordt verstaan elke buitenlandse onderneming indien meer dan 50 percent van het totale aantal stemmen van alle categorieën aandelen van een dergelijke onderneming die stemrecht hebben, of de totale waarde van de aandelen van een dergelijke onderneming, in het bezit is van of wordt geacht in het bezit te zijn van „Amerikaanse aandeelhouders” op om het even welke dag van het belastingjaar van een dergelijke buitenlandse onderneming. Onder het begrip een „Amerikaanse aandeelhouder” wordt, met betrekking tot elke buitenlandse onderneming, verstaan een Amerikaanse persoon die in het bezit is van, of geacht wordt in het bezit te zijn van, 10 percent of meer van het totale aantal stemmen van alle categorieën aandelen van een dergelijke onderneming die stemrecht hebben, of 10 percent of meer van de totale waarde van de aandelen van alle categorieën aandelen van een dergelijke buitenlandse onderneming.
Onder de uitdrukking buitenlandse financiële instelling conform rapportagemodel 1 wordt verstaan een financiële instelling ter zake waarvan een niet-Amerikaanse overheidsinstelling of -instantie ermee instemt informatie te verkrijgen en uit te wisselen uit hoofde van een model 1 IGA niet zijnde een financiële instelling die wordt behandeld als een nietparticiperende financiële instelling conform de model 1 IGA. Voor de toepassing van deze begripsomschrijving wordt verstaan onder model I IGA een regeling tussen de Verenigde Staten of het Amerikaanse ministerie van Financiën en een niet-Amerikaanse overheid of een of meer instanties daarvan ter uitvoering van FATCA via rapportage door financiële instellingen aan deze niet-Amerikaanse overheid of instantie daarvan, gevolgd door de automatische uitwisseling met de IRS van de gerapporteerde informatie.
Onder de uitdrukking participerende buitenlandse financiële instelling wordt verstaan een financiële instelling die ermee ingestemd heeft te voldoen aan de vereisten van een FFI-overeenkomst, met inbegrip van een financiële instelling omschreven in een model 2 IGA die ermee heeft ingestemd te voldoen aan de vereisten van een FFI-overeenkomst. Onder de uitdrukking participerende buitenlandse financiële instelling wordt ook verstaan een filiaal als qualified intermediary, tenzij het filiaal een buitenlandse financiële instelling conform rapportagemodel 1 is. Voor de toepassing van deze begripsomschrijving wordt verstaan onder FFI-overeenkomst een overeenkomst waarin de vereisten zijn vervat waaraan een financiële instelling dient te voldoen om te worden behandeld als een instelling die voldoet aan de vereisten van artikel 1471, onderdeel b, van de U.S. Internal Revenue Code. Voor de toepassing van deze begripsomschrijving wordt onder de uitdrukking model 2 IGA voorts verstaan een regeling tussen de Verenigde Staten of het Amerikaanse ministerie van Financiën en een niet-Amerikaanse overheid of een of meer instanties daarvan ter uitvoering van de FATCA via rechtstreekse rapportage door financiële instellingen aan de IRS in overeenstemming met de vereisten van een FFI-overeenkomst, aangevuld met de uitwisseling van informatie tussen deze niet-Amerikaanse overheid of instantie daarvan en de IRS.