RF 2021/55
Kan een cliënt die na maanden afwezigheid constateert dat er niet-toegestane betalingstransacties hebben plaatsgevonden aanspraak maken op terugbetaling daarvan?
HR 21-05-2021, ECLI:NL:HR:2021:749
- Instantie
Hoge Raad
- Datum
21 mei 2021
- Magistraten
Mrs. G. de Groot, C.A. Streefkerk, C.E. du Perron, C.H. Sieburgh, A.E.B. ter Heide
- Zaaknummer
20/00086
- Conclusie
A-G mr. P. Vlas
- Folio weergave
- Deze functie is alleen te gebruiken als je bent ingelogd.
- JCDI
JCDI:ADS287284:1
- Vakgebied(en)
EU-recht / Algemeen
EU-recht / Marktintegratie
Verbintenissenrecht / Overeenkomst
- Brondocumenten
ECLI:NL:HR:2021:749, Uitspraak, Hoge Raad, 21‑05‑2021
ECLI:NL:PHR:2020:1081, Conclusie, Hoge Raad (Advocaat-Generaal), 13‑11‑2020
Beroepschrift, Hoge Raad, 07‑02‑2020
- Wetingang
Essentie
Niet-toegestane betalingstransactie. Grove nalatigheid. Authenticatie.
Kunnen overboekingen als niet-toegestane betalingstransacties worden aangemerkt, ook als de bank deze overboeking op deugdelijke wijze heeft geauthenticeerd?
Kan de bank met haar rekeninghouders overeenkomen dat de rekeninghouder direct zijn bankafschriften dient te controleren en dat er sprake is van grove nalatigheid als de rekeninghouder zijn afschriften langere tijd niet controleert?
Samenvatting
Een man bankiert al sinds de jaren ’70 bij ING. Hij heeft een betaalpas en overschrijvingskaarten, maar maakt geen gebruik van internetbankieren. In oktober 2010 vertrekt hij voor ruim 6 maanden per camper naar Spanje. Voor zijn verblijf heeft hij ... Verder lezen? Log in om dit document te bekijken.