Handhaving van privaatrecht door toezichthouders
Einde inhoudsopgave
Handhaving van privaatrecht door toezichthouders (R&P nr. CA17) 2017/3.4.1:3.4.1 Inleiding
Handhaving van privaatrecht door toezichthouders (R&P nr. CA17) 2017/3.4.1
3.4.1 Inleiding
Documentgegevens:
mr. C.A. Hage, datum 01-12-2017
- Datum
01-12-2017
- Auteur
mr. C.A. Hage
- JCDI
JCDI:ADS444520:1
- Vakgebied(en)
Verbintenissenrecht / Algemeen
Deze functie is alleen te gebruiken als je bent ingelogd.
Zoals beschreven in paragraaf 3.3.1.1 dienen de lidstaten een zogenaamde NRI in te stellen die toeziet op de verwezenlijking van de doelstellingen van de richtlijnen. In Nederland is destijds OPTA als onafhankelijke regulator ingesteld bij de Wet Onafhankelijke post- en telecommunicatieautoriteit (Wet OPTA). In 2013 is de OPTA opgegaan in de ACM. ACM is een orgaan van een rechtspersoon die is ingesteld krachtens publiekrecht en derhalve een bestuursorgaan in de zin van artikel 1:1 sub a Awb (zie artikel 2 lid 2 Instellingswet ACM). Conform de Europese richtlijnen dienen de lidstaten de onafhankelijkheid van de NRI te waarborgen. In artikel 11 van de Instellingswet ACM 4 Wet OPTA wordt de verhouding tussen de ACM en de Minister van Infrastructuur en Milieu, (hierna de ‘Minister’) ingevuld. In deze paragraaf zal nader worden bekeken wat de taak van de ACM als toezichthouder op de telecommarkt inhoudt. Onderdeel van deze taak is ook een unieke geschilbeslechtingsfunctie. Op deze geschilbeslechtende functie zal apart worden ingegaan in paragraaf 3.4.3, omdat deze functie van belang is voor dit onderzoek.