NJB 2013/1395
Alimentatie. HR: 1. Kinderalimentatie. Feitelijk oordeel. De vrouw meent dat de kinderen naar de International School moeten gaan. Het in hoge mate met de feiten verweven oordeel van het hof dat dit standpunt niet redelijk is, is geenszins onbegrijpelijk gemotiveerd. 2. Gezag van gewijsde. Het hof oordeelt dat niet aannemelijk is geworden dat de vrouw zich zodanig grievend tegenover de man heeft gedragen dat daardoor geen aanspraak meer bestaat op partneralimentatie. Aan dit oordeel van het hof komt geen gezag van gewijsde toe, omdat het zijn beslissing niet draagt. Als het zijn beslissing zou dragen, zou er in beginsel gezag van gewijsde aan toekomen
HR 17-05-2013, ECLI:NL:HR:2013:CA0356
- Instantie
Hoge Raad (Civiele kamer)
- Datum
17 mei 2013
- Magistraten
Mrs. F.B. Bakels, A.M.J. van Buchem-Spapens, C.A Streefkerk, C.E. Drion en M.V. Polak
- Zaaknummer
10/04818
- LJN
CA0356
- Vakgebied(en)
Burgerlijk procesrecht / Algemeen
Juridische beroepen / Rechter
Personen- en familierecht / Alimentatie
Burgerlijk procesrecht / Eerste aanleg
Staatsrecht / Rechtspraak
- Brondocumenten
ECLI:NL:PHR:2013:CA0356, Conclusie, Hoge Raad (Advocaat-Generaal), 17‑05‑2013
ECLI:NL:HR:2013:CA0356, Uitspraak, Hoge Raad (Civiele kamer), 17‑05‑2013
Beroepschrift, Hoge Raad, 10‑01‑2011
Beroepschrift, Hoge Raad, 04‑11‑2010
- Wetingang
(Wet RO art. 79 lid 1; Rv art. 236; BW art. 1:401 lid 1, 4)
Essentie
Alimentatie. HR: 1. Kinderalimentatie. Feitelijk oordeel. De vrouw meent dat de kinderen naar de International School moeten gaan. Het in hoge mate met de feiten verweven oordeel van het hof dat dit standpunt niet redelijk is, is geenszins onbegrijpelijk gemotiveerd. 2. Gezag van gewijsde. Het hof oordeelt dat niet aannemelijk is geworden dat de vrouw zich zodanig grievend tegenover de man heeft gedragen dat daardoor geen aanspraak meer bestaat op partneralimentatie. Aan dit oordeel van het hof komt geen gezag van gewijsde toe, omdat het zijn beslissing niet draagt. Als het zijn beslissing zou dragen, zou er in beginsel ... Verder lezen? Log in om dit document te bekijken.