Einde inhoudsopgave
Richtlijn (EU) 2015/1535 informatieprocedure op het gebied van technische voorschriften en regels betreffende de diensten van de informatiemaatschappij (codificatie)
Bijlage I Indicatieve lijst van diensten die niet onder artikel 1, lid 1, punt b), tweede alinea, vallen
Geldend
Geldend vanaf 07-10-2015
- Bronpublicatie:
09-09-2015, PbEU 2015, L 241 (uitgifte: 17-09-2015, regelingnummer: 2015/1535)
- Inwerkingtreding
07-10-2015
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
09-09-2015, PbEU 2015, L 241 (uitgifte: 17-09-2015, regelingnummer: 2015/1535)
- Vakgebied(en)
EU-recht / Marktintegratie
Gezondheidsrecht / Voedsel- en warenkwaliteit
Informatierecht / Bijzondere onderwerpen
1. Diensten die niet ‘op afstand’ worden geleverd
Diensten die in de fysieke aanwezigheid van de verrichter en de afnemer worden verricht, ook wanneer daarbij elektronische apparatuur wordt gebruikt:
- a)
onderzoek of behandeling in de spreekkamer van een arts met behulp van elektronische apparatuur, in de fysieke aanwezigheid van de patiënt;
- b)
raadpleging van een elektronische catalogus in een winkel, in de fysieke aanwezigheid van de klant;
- c)
reservering van een vliegtuigticket via een computernetwerk in een reisagentschap, in de fysieke aanwezigheid van de klant;
- d)
beschikbaarstelling van elektronische spelletjes in een speelhal in de fysieke aanwezigheid van de gebruiker.
2. Diensten die niet ‘langs elektronische weg’ worden geleverd
- —
Diensten met een materiële inhoud, ook wanneer daarbij elektronische apparatuur wordt gebruikt:
- a)
automaten (bankbiljetten, treinkaartjes);
- b)
toegang tot wegennetten, parkeerplaatsen enz. waarvoor betaald moet worden, ook wanneer de toegang en/of de correcte betaling wordt gecontroleerd door middel van elektronische apparatuur aan de ingang en/of uitgang;
- —
offlinediensten: verspreiding van cd-rom's of software op disketten;
- —
diensten die niet via elektronische systemen voor de opslag en verwerking van gegevens worden geleverd:
- a)
spraaktelefoniediensten;
- b)
fax/telexdiensten;
- c)
diensten die via spraaktelefonie of fax worden verricht;
- d)
raadpleging van een arts via telefoon/fax;
- e)
raadpleging van een advocaat via telefoon/fax;
- f)
direct marketing via telefoon/fax.
3. Diensten die niet ‘op individueel verzoek van een afnemer van diensten’ worden geleverd
Diensten die via de verzending van gegevens zonder individuele oproep worden verricht en bestemd zijn voor gelijktijdige ontvangst door een onbeperkt aantal ontvangers (point-to-multipoint-transmissie):
- a)
televisieomroepdiensten (waaronder ‘near-video-on-demand’), bedoeld in artikel 1, lid 1, onder e), van Richtlijn 2010/13/EU;
- b)
radio-omroepdiensten;
- c)
teletekst (via televisie).