Einde inhoudsopgave
Uitvoeringsregels ontslag wegens langdurige arbeidsongeschiktheid
1.3 Langdurig arbeidsongeschikt
Geldend
Geldend vanaf 01-10-2019
- Redactionele toelichting
De dag van de datum van afkondiging is gezet op 01.
- Bronpublicatie:
01-10-2019, Internet 2019, www.uwv.nl (uitgifte: 01-10-2019, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Inwerkingtreding
01-10-2019
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
01-10-2019, Internet 2019, www.uwv.nl (uitgifte: 01-10-2019, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Sociale zekerheid arbeidsongeschiktheid / Algemeen
Arbeidsrecht / Einde arbeidsovereenkomst
Arbeidsongeschiktheid
De werkgever zal in de eerste plaats aannemelijk moeten maken dat de werknemer arbeidsongeschikt is om de bedongen arbeid te verrichten. Onder ‘arbeidsongeschiktheid’ wordt verstaan het door ziekte of gebrek niet kunnen verrichten van de bedongen arbeid (dat wil zeggen in de overeengekomen functie en urenomvang, alsmede de daarmee samenhangende werkzaamheden). Hiervoor dient de werkgever een WIA en/of WAO (herlevings) beschikking(en) met bijlagen over te leggen. Indien de werkgever de ontslagaanvraag geruime tijd na het vervallen van het opzegverbod indient, zal de WIA-beschikking met bijlagen niet voldoende actuele en adequate informatie bevatten ten aanzien van de arbeidsongeschiktheid. In dat geval zal de werkgever de arbeidsongeschiktheid van de werknemer moeten onderbouwen met onder meer een actuele en adequate verklaring van de bedrijfsarts.
Langdurig1.
Er is sprake van langdurige arbeidsongeschiktheid als de periode gedurende welke het opzegverbod bij ziekte geldt, is verstreken. Meestal is dat na twee jaar2. het geval en blijkt dit uit de afgegeven WIA-beschikking. Het komt voor dat het langer duurt dan twee jaar voordat een WIA-beschikking wordt afgegeven (zie artikel 7:670 lid 11 BW). Bijvoorbeeld als de periode van twee jaar met (maximaal) één jaar wordt verlengd vanwege een loonsanctie. Een loonsanctie houdt in dat de werkgever maximaal één jaar langer verplicht is het loon door te betalen. Het opzegverbod bij ziekte wordt dan met de termijn van de loonsanctie verlengd.
Om aannemelijk te maken dat de werknemer ‘langdurig’ arbeidsongeschikt is dient de werkgever een WIA-beschikking met bijlagen te overleggen, dan wel andere relevante stukken waaruit dit blijkt. Deze andere stukken zijn nodig als er geen actuele WIA-beschikking voorhanden is, bijvoorbeeld als de werkgever na het vervallen van het opzegverbod geruime tijd heeft gewacht met het indienen van een ontslagaanvraag. Dan kan zich de situatie voordoen dat de werknemer herstelt voor de bedongen arbeid en na een zekere periode weer wegens ziekte uitvalt. Uit de andere relevante stukken zal dan moeten blijken dat het hier een voortdurende situatie van ‘langdurige’ arbeidsongeschiktheid betreft voor de bedongen arbeid zodat de termijn van het opzegverbod bij ziekte is verstreken (of binnenkort zal verstrijken).
Voetnoten
Ruimschoots binnen de tweejaarstermijn kan sprake zijn van duurzame en volledige arbeidsongeschiktheid. Dit kan er toe leiden dat binnen de twee jaar een WIA-beschikking wordt afgegeven (toekenning van de zogenoemde IVA uitkering). In dat geval kan gelet op het opzegverbod bij ziekte geen toestemming worden verleend. Het opzegverbod blijft immers ook in deze situatie gelden voor de volledige 104 weken.
Bij ontslag van een langdurig arbeidsongeschikte AOW-gerechtigde werknemer is het opzegverbod tijdens arbeidsongeschiktheid op grond van het overgangsrecht voor werknemers met de AOW-gerechtigde leeftijd dertien weken in plaats van zes weken. Zie paragraaf 1.1.