RN 2011/57
Aansprakelijkheid. Binnen welke termijn dient een koper te klagen indien het afgeleverde niet aan de overeenkomst beantwoordt?
HR 25-03-2011, ECLI:NL:HR:2011:BP8991 (Ploum/Smeets II,Klachtplicht bij koop)
- Instantie
Hoge Raad (Civiele kamer)
- Datum
25 maart 2011
- Magistraten
Mrs. D.H. Beukenhorst, A. Hammerstein, F.B. Bakels, C.A. Streefkerk, C.E. Drion
- Zaaknummer
09/02340
- Conclusie
plv. P-G De Vries Lentsch-Kostense
- LJN
BP8991
- Roepnaam
Ploum/Smeets II
Klachtplicht bij koop
- JCDI
JCDI:ADS203381:1
- Vakgebied(en)
Verbintenissenrecht / Aansprakelijkheid
Verbintenissenrecht / Algemeen
Verbintenissenrecht / Overeenkomst
Verbintenissenrecht / Schadevergoeding
- Brondocumenten
ECLI:NL:HR:2011:BP8991, Uitspraak, Hoge Raad (Civiele kamer), 25‑03‑2011
ECLI:NL:PHR:2011:BP8991, Conclusie, Hoge Raad (Advocaat-Generaal), 07‑01‑2011
Beroepschrift, Hoge Raad, 29‑05‑2009
- Wetingang
BW art. 7:23
Essentie
Aansprakelijkheid.
Binnen welke termijn dient een koper te klagen indien het afgeleverde niet aan de overeenkomst beantwoordt?
Samenvatting
[eiseres] verkoopt en levert op 21 januari 1994 een perceel met daarop een tankstation aan [verweerster]. [eiseres] was sinds 1987 eigenaar en verhuurde het tankstation aan BP. In de desbetreffende transportakte worden geruststellende mededelingen gedaan door [eiseres] over verontreiniging, inhoudende dat het tankstation is gesaneerd. Op 21 maart 1994 wordt [verweerster] bekend met het feit dat Gedeputeerde Staten het perceel heeft opgenomen in het provinciale saneringsprogramma, hetgeen Gedeputeerde Staten in februari 1994 aan BP had medegedeeld. Daarop heeft [verweerster] bij brief ... Verder lezen? Log in om dit document te bekijken.