Einde inhoudsopgave
Richtsnoeren voor staatssteun in de landbouw- en de bosbouwsector en in plattelandsgebieden
1.3.4 Steun voor afzetbevorderingsmaatregelen voor landbouwproducten
Geldend
Geldend vanaf 01-01-2023
- Redactionele toelichting
De datum van afkondiging is de datum van het Publicatieblad.
- Bronpublicatie:
21-12-2022, PbEU 2022, C 485 (uitgifte: 21-12-2022, regelingnummer: 2022/C 485/01)
- Inwerkingtreding
01-01-2023
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
21-12-2022, PbEU 2022, C 485 (uitgifte: 21-12-2022, regelingnummer: 2022/C 485/01)
- Vakgebied(en)
Staatssteun (V)
(457)
De Commissie zal steun voor de afzetbevordering van landbouwproducten en van levensmiddelen op basis van landbouwproducten, zoals vermeld in bijlage I bij Verordening (EU) nr. 1144/2014, aanmerken als verenigbaar met de interne markt op grond van artikel 107, lid 3, punt c), van het Verdrag als die steun in overeenstemming is met deel I, hoofdstuk 3, van deze richtsnoeren en met de in deze afdeling vermelde voorwaarden.
(458)
Deze afdeling is van toepassing op de hele landbouwsector zoals gedefinieerd in punt (33)9 van deze richtsnoeren. Steun voor de in punt (468), a), bedoelde organisatie van wedstrijden, beurzen of tentoonstellingen mag alleen aan kmo's worden verleend.
(459)
De afzetbevorderingsactiviteit moet erop gericht zijn het publiek over de kenmerken van de landbouwproducten te informeren, bijvoorbeeld door de organisatie van wedstrijden, de deelname aan handelsbeurzen en pr-activiteiten, de vulgarisatie van wetenschappelijke kennis of de verspreiding van publicaties met feitelijke informatie, of moet tot doel hebben marktdeelnemers of consumenten via afzetbevorderingscampagnes ertoe aan te zetten het betrokken landbouwproduct te kopen. De afzetbevorderingsactiviteit mag zowel op de interne markt als in derde landen worden uitgevoerd.
(460)
De afzetbevorderingsmaatregelen kunnen:
- a)
specifiek betrekking hebben op producten die vallen onder de in punt (274) bedoelde kwaliteitsregelingen; of
- b)
generiek van aard zijn en ten goede komen aan alle producenten van het betrokken soort product.
(461)
De afzetbevorderingsmaatregelen moeten in overeenstemming zijn met Verordening (EU) nr. 1169/2011 van het Europees Parlement en de Raad (1) en, in voorkomend geval, voldoen aan specifieke etiketteringsvoorschriften.
(462)
Bij de aanmelding van individuele steun of een steunregeling voor een afzetbevorderingsmaatregel moeten de lidstaten aan de Commissie representatieve voorbeelden van afzetbevorderingsmateriaal toezenden. Als dat materiaal bij de aanmelding niet beschikbaar is, moet worden toegezegd dat het later en in elk geval vóór de start van de afzetbevorderingsmaatregel alsnog wordt toegezonden.
(463)
Afzetbevorderingsmaatregelen waarmee de in punt (35), b), bedoelde aanmeldingsdrempel wordt overschreden, moeten individueel worden aangemeld.
(464)
De afzetbevorderingsmaatregelen mogen worden uitgevoerd door producentengroeperingen of andere organisaties, ongeacht hun omvang. Als de afzetbevorderingsmaatregel door producentengroeperingen of andere organisaties wordt uitgevoerd, mag lidmaatschap van die groeperingen of organisaties geen voorwaarde voor deelneming zijn en moeten eventuele bijdragen in de administratiekosten van de groepering of organisatie beperkt zijn tot de kosten van de uitvoering van de afzetbevorderingsmaatregel.
(465)
De steun moet in een van de hierna genoemde vormen worden verleend:
- a)
in de vorm van gesubsidieerde diensten;
- b)
als vergoeding van de kosten die de begunstigde werkelijk heeft gemaakt;
- c)
met betrekking tot steun voor symbolische prijzen, ook in cash.
(466)
In afwijking van punt (465) mag steun voor afzetbevorderingscampagnes alleen worden verleend in de vorm van gesubsidieerde diensten.
(467)
De steun voor symbolische prijzen als bedoeld in punt (468), a), v), mag slechts aan de aanbieder van de afzetbevorderingsmaatregel worden betaald als de prijs werkelijk is uitgereikt en na voorlegging van een bewijs van die uitreiking.
In aanmerking komende kosten
(468)
De volgende kosten komen in aanmerking voor steun voor de afzetbevordering van landbouwproducten:
- a)
met betrekking tot het organiseren van en deelnemen aan wedstrijden, handelsbeurzen en tentoonstellingen, voor zover die steun onder objectief vastgestelde voorwaarden toegankelijk is voor al wie daarvoor in het betrokken gebied in aanmerking komt:
- i)
deelnamekosten;
- ii)
reiskosten en kosten van het vervoer van producten in verband met de deelname aan wedstrijden, handelsbeurzen en tentoonstellingen;
- iii)
kosten van publicaties en websites die het evenement aankondigen;
- iv)
de huur van ruimten en stands en de kosten van het opzetten en afbreken daarvan;
- v)
symbolische prijzen tot een waarde van 3 000 EUR per prijs en per winnaar van een wedstrijd;
- b)
de kosten van publicaties in de gedrukte en elektronische media, websites en spots in de elektronische media, op radio of televisie, waarmee feitelijke informatie wordt verstrekt over producenten die uit een bepaald gebied afkomstig zijn of een bepaald product produceren, mits de informatie neutraal is en alle producenten gelijke kansen hebben om in de publicatie aan bod te komen;
- c)
de kosten van de verspreiding van wetenschappelijke kennis en feitelijke informatie over:
- i)
kwaliteitsregelingen als bedoeld in punt (274) die open staan voor landbouwproducten uit andere lidstaten en derde landen;
- ii)
generieke landbouwproducten en hun voedingswaarde en tips voor het gebruik ervan;
- d)
de kosten van consumentgerichte afzetbevorderingscampagnes in de media of op detailhandelsverkooppunten en de kosten van alle afzetbevorderingsmateriaal dat rechtstreeks aan de consument wordt verstrekt.
Verwijzing naar een specifieke onderneming, merknaam of oorsprong
(469)
In het kader van de in punt (468), c), bedoelde afzetbevorderingsactiviteiten en de in punt (468), d), bedoelde afzetbevorderingscampagnes, met name de activiteiten en campagnes die algemeen van aard zijn en alle producenten van het in punt (468), b) bedoelde betrokken soort product ten goede komen, mag niet worden verwezen naar een specifieke onderneming, merknaam of oorsprong. De in punt (468), d), bedoelde afzetbevorderingscampagnes mogen niet uitsluitend gericht zijn op producten van een of meer specifieke bedrijven. De Commissie zal staatssteun voor afzetbevordering die de verkoop van producten uit andere lidstaten in gevaar dreigt te brengen of deze producten in een ongunstig daglicht stelt, als niet verenigbaar aanmerken.
(470)
De in punt (469), eerste zin, bedoelde beperking op de verwijzing naar de oorsprong geldt evenwel niet voor:
- a)
de respectievelijk in punt (468), c) en d), bedoelde afzetbevorderingsactiviteiten en afzetbevorderingscampagnes die specifiek betrekking hebben op producten die onder een in punt (274) bedoelde kwaliteitsregeling vallen voor zover aan de volgende voorwaarden is voldaan:
- i)
wanneer de afzetbevorderingsactiviteit of afzetbevorderingscampagne specifiek betrekking heeft op door de Unie erkende namen als bedoeld in titel II van Verordening (EU) nr. 1151/2012, mag naar de oorsprong van het product worden verwezen mits de verwijzing exact overeenkomt met de door de Unie geregistreerde naam;
- ii)
wanneer de afzetbevorderingsactiviteit of afzetbevorderingscampagne betrekking heeft op producten die onder een andere kwaliteitsregeling vallen dan een regeling voor door de Unie erkende namen als bedoeld in titel II van Verordening (EU) nr. 1151/2012, mag de oorsprong van de producten worden vermeld op voorwaarde dat die in de boodschap van ondergeschikt belang is. Om te bepalen of de verwijzing naar de oorsprong van ondergeschikt belang is, zal de Commissie rekening houden met de totale hoeveelheid tekst, de grootte van symbolen, inclusief afbeeldingen, en de algemene presentatie die naar de oorsprong verwijst, in vergelijking met de tekst of symbolen die verwijzen naar de primaire verkoopboodschap, d.i. het niet specifiek op de oorsprong van het product betrekking hebbende deel van de afzetbevordering. De verwijzing naar de oorsprong mag niet discriminerend zijn, mag niet gericht zijn op het bevorderen van de consumptie van het landbouwproduct uitsluitend wegens de oorsprong ervan, moet in overeenstemming zijn met de algemene beginselen van het recht van de Unie en mag niet leiden tot beperkingen van het vrije verkeer van landbouwproducten in strijd met artikel 34 van het Verdrag;
- b)
afzetbevorderingsactiviteiten en afzetbevorderingscampagnes op lokale markten of die betrekking hebben op producten op lokale markten, met als doel het behoud van landbouwgemeenschappen, voor zover aan de volgende voorwaarden is voldaan:
- i)
de aanduiding van de oorsprong van het product is van ondergeschikt belang in de hoofdboodschap;
- ii)
de afzetbevorderingsactiviteit of afzetbevorderingscampagne staat in verhouding tot het doel; in dit verband houdt de Commissie rekening met de vraag of de maatregel bijdraagt tot de verwezenlijking van de in artikel 39 van het Verdrag vastgelegde doelstellingen van het GLB en met criteria in verband met de productiemethode en seizoensgebondenheid van het product, om ervoor te zorgen dat de voordelen van korte toeleveringsketens van producten niet worden tenietgedaan door de negatieve effecten van de gebruikte productiemethoden (1).
Steunintensiteit
(471)
De steunintensiteit voor de in punt (468), a), b) en c), bedoelde in aanmerking komende kosten mag ten hoogste 100 % van de in aanmerking komende kosten bedragen.
(472)
De steunintensiteit voor de in punt (468), d) in samenhang met punt (460), a), bedoelde afzetbevorderingscampagnes die specifiek betrekking hebben op onder een kwaliteitsregeling vallende producten, mag ten hoogste 50 % van de in aanmerking komende kosten van de campagne bedragen, of 80 % als het gaat om afzetbevordering in derde landen. Als de sector ten minste 50 % van de kosten bijdraagt, ongeacht de vorm van de bijdrage, zoals bijzondere heffingen, mag de steunintensiteit oplopen tot 100 %.
(473)
De steunintensiteit voor de in punt (468), d), in samenhang met punt (460), b), bedoelde algemene afzetbevorderingscampagnes mag ten hoogste 100 % van de in aanmerking komende kosten bedragen.
Voetnoten
Verordening (EU) nr. 1169/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2011 betreffende de verstrekking van voedselinformatie aan consumenten, tot wijziging van Verordeningen (EG) nr. 1924/2006 en (EG) nr. 1925/2006 van het Europees Parlement en de Raad en tot intrekking van Richtlijn 87/250/EEG van de Commissie, Richtlijn 90/496/EEG van de Raad, Richtlijn 1999/10/EG van de Commissie, Richtlijn 2000/13/EG van het Europees Parlement en de Raad, Richtlijnen 2002/67/EG en 2008/5/EG van de Commissie en Verordening (EG) nr. 608/2004 van de Commissie (PB L 304 van 22.11.2011, blz. 18).
Zoals emissies als gevolg van kasverwarming.