Einde inhoudsopgave
De Europese Code van Goed Administratief Gedrag
Artikel 12 Beleefdheid
Geldend
Geldend vanaf 05-01-2005
- Bronpublicatie:
05-01-2005, Internet 2005, www.ombudsman.europa.eu (uitgifte: 05-01-2005, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Inwerkingtreding
05-01-2005
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
05-01-2005, Internet 2005, www.ombudsman.europa.eu (uitgifte: 05-01-2005, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Bestuursrecht algemeen / Europees bestuursrecht
EU-recht / Bijzondere onderwerpen
1.
De ambtenaar gedraagt zich plichtbewust, correct en hoffelijk en is klantvriendelijk in zijn contacten met het publiek. Bij het beantwoorden van correspondentie, telefoongesprekken en elektronische post tracht de ambtenaar zo behulpzaam mogelijk te zijn en de gestelde vragen zo volledig en nauwkeurig mogelijk te beantwoorden.
2.
Als de ambtenaar niet voor de betrokken zaak verantwoordelijk is, verwijst hij de burger naar de bevoegde ambtenaar door.
3.
Voor vergissingen met negatieve gevolgen voor de rechten of belangen van een lid van het publiek, biedt de ambtenaar zijn verontschuldigingen aan en tracht hij de negatieve gevolgen van zijn vergissing zo spoedig mogelijk te herstellen en de burger op de hoogte te stellen van eventuele beroepsrechten overeenkomstig artikel 19 van de Code.