NJB 2017/1761
Op een perceel grond bevindt zich een school met schoolplein. In 1929 is ten behoeve van een gedeelte van dit perceel een erfdienstbaarheid van weg gevestigd. De eigenaren van het dienende erf sluiten hun erf af. Partijen stellen over en weer vorderingen in. Hoge Raad: 1. Erfdienstbaarheid van weg. Gebruik ten behoeve van een ander terrein dan het heersend erf. In HR 13 maart 1981, ECLI:NL:HR:1981:AG4160, NJ 1982/38 (Van Maarseveen/Agterberg), was de vraag aan de orde of een erfdienstbaarheid van weg het recht omvat om de weg over het dienend erf te gebruiken als verbinding, via het heersend erf, met een aangrenzend terrein. Het hof heeft dat arrest niet onjuist toegepast. 2. Devolutieve werking. Nu het hof de toewijzing van de primaire vordering heeft vernietigd, had het de subsidiaire vordering dienen te beoordelen
HR 08-09-2017, ECLI:NL:HR:2017:2270
- Instantie
Hoge Raad (Civiele kamer)
- Datum
8 september 2017
- Magistraten
Mrs. E.J. Numann, G. de Groot, M.V. Polak, C.E. du Perron, M.J. Kroeze
- Zaaknummer
16/03217
- Folio weergave
- Deze functie is alleen te gebruiken als je bent ingelogd.
- Vakgebied(en)
Goederenrecht / Genotsrechten
Burgerlijk procesrecht / Hoger beroep
- Brondocumenten
ECLI:NL:HR:2017:2270, Uitspraak, Hoge Raad (Civiele kamer), 08‑09‑2017
ECLI:NL:PHR:2017:429, Conclusie, Hoge Raad (Advocaat-Generaal), 12‑05‑2017
Beroepschrift, Hoge Raad, 07‑06‑2016
- Wetingang
Essentie
Op een perceel grond bevindt zich een school met schoolplein. In 1929 is ten behoeve van een gedeelte van dit perceel een erfdienstbaarheid van weg gevestigd. De eigenaren van het dienende erf sluiten hun erf af. Partijen stellen over en weer vorderingen in. Hoge Raad: 1. Erfdienstbaarheid van weg. Gebruik ten behoeve van een ander terrein dan het heersend erf. In HR 13 maart 1981, ECLI:NL:HR:1981:AG4160, NJ 1982/38 (Van Maarseveen/Agterberg), was de vraag aan de orde of een erfdienstbaarheid van weg het recht omvat om de weg over het dienend erf te gebruiken als verbinding, via het heersend erf, ... Verder lezen? Log in om dit document te bekijken.