Einde inhoudsopgave
Gedelegeerde Verordening (EU) 2019/1122 tot aanvulling van Richtlijn 2003/87/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende de werking van het EU-register
Artikel 80 Vertrouwelijkheid
Geldend
Geldend vanaf 30-12-2023
- Bronpublicatie:
25-10-2023, PbEU L 2023, 2023/2904 (uitgifte: 29-12-2023, regelingnummer: 2023/2904)
- Inwerkingtreding
30-12-2023
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
25-10-2023, PbEU L 2023, 2023/2904 (uitgifte: 29-12-2023, regelingnummer: 2023/2904)
- Vakgebied(en)
Milieurecht / Lucht
1.
Alle gegevens, met inbegrip van de tegoeden van alle rekeningen, alle verrichte transacties, de unieke eenheidsidentificatiecode van de emissierechten die worden aangehouden of bij een transactie zijn betrokken, die het EU-register zijn opgeslagen, worden als vertrouwelijk beschouwd, tenzij anders is voorgeschreven in de EU-wetgeving of nationale rechtsvoorschriften waarmee een rechtmatig, met deze verordening verenigbaar doel wordt nagestreefd en die evenredig zijn.
De eerste alinea is ook van toepassing op alle gegevens die ter uitvoering van deze verordening worden verzameld en door de centrale administrateur of een nationale administrateur worden opgeslagen.
2.
De centrale administrateur en de nationale administrateurs zien erop toe dat alle personen die voor hen werkzaam zijn of zijn geweest of entiteiten waaraan taken zijn gedelegeerd, alsmede deskundigen die in hun opdracht handelen, aan het beroepsgeheim gebonden zijn. De vertrouwelijke gegevens waarvan deze personen beroepshalve kennis krijgen, mogen zij niet bekendmaken, onverminderd de vereisten van het nationale strafrecht of belastingrecht of de andere bepalingen van deze verordening.
3.
De centrale administrateur of een nationale administrateur mag in het EU-register opgeslagen gegevens of krachtens deze verordening verzamelde gegevens aan de volgende entiteiten verstrekken:
- a)
de politie of een andere rechtshandhavingsautoriteit of rechterlijke instantie, de belastingautoriteiten van een lidstaat en het Europees Openbaar Ministerie (EOM);
- b)
het Europees Bureau voor fraudebestrijding van de Europese Commissie;
- c)
de Europese Rekenkamer;
- d)
Eurojust;
- e)
de bevoegde autoriteiten als bedoeld in artikel 48 van Richtlijn (EU) 2015/849;
- f)
de bevoegde autoriteiten als bedoeld in artikel 67 van Richtlijn 2014/65/EU;
- g)
de bevoegde autoriteiten als bedoeld in artikel 22 van Verordening (EU) nr. 596/2014;
- h)
de Europese Autoriteit voor effecten en markten, opgericht bij Verordening (EU) nr. 1095/2010 van het Europees Parlement en de Raad (1);
- i)
het Agentschap voor de samenwerking tussen energieregulatoren opgericht bij Verordening (EG) nr. 713/2009 van het Europees Parlement en de Raad (2);
- j)
de bevoegde nationale toezichtsinstanties;
- k)
de nationale administrateurs van de lidstaten en de bevoegde autoriteiten als bedoeld in artikel 18 van Richtlijn 2003/87/EG;
- l)
de in artikel 6 van Richtlijn 98/26/EG genoemde autoriteiten en instanties;
- m)
de Europese Toezichthouder voor gegevensbescherming en de bevoegde nationale autoriteiten voor gegevensbescherming.
4.
Gegevens kunnen worden verstrekt aan de in lid 3 genoemde entiteiten die daartoe een verzoek indienen bij de centrale administrateur of een nationale administrateur indien dergelijke verzoeken gerechtvaardigd en noodzakelijk zijn met het oog op onderzoek, opsporing, vervolging, administratie of inning van belastingen, het uitvoeren van audits en financieel toezicht van activiteiten met betrekking tot emissierechten, het witwassen van geld, de financiering van terrorisme, andere ernstige strafbare feiten, marktmisbruik waartoe de rekeningen in het EU-register kunnen worden aangewend of schendingen van het EU-recht of nationale wetgeving die de werking van het EU-ETS waarborgt. Die entiteiten dienen verzoeken in bij de centrale administrateur of bij een nationale administrateur aan de hand van het model in bijlage XIV.
Onverminderd de vereisten van het nationale strafrecht of belastingrecht, mogen de centrale administrateur, de nationale administrateurs, andere autoriteiten, instanties of natuurlijke of rechtspersonen die ingevolge deze verordening vertrouwelijke informatie ontvangen deze, wanneer het om de centrale administrateur en de nationale administrateurs gaat, uitsluitend gebruiken bij de vervulling van hun taken en voor de uitoefening van hun functies binnen het toepassingsgebied van deze verordening of, wanneer het om andere autoriteiten, instanties of natuurlijke of rechtspersonen gaat, voor het doel waarvoor die informatie aan hen verstrekt is en/of in het kader van administratieve of gerechtelijke procedures die specifiek met de uitoefening van deze functies verband houden.
Alle uit hoofde van deze verordening ontvangen, uitgewisselde of doorgegeven vertrouwelijke informatie valt onder de in dit artikel vastgestelde voorwaarden. Dit artikel belet evenwel niet dat de centrale administrateur en de nationale administrateurs vertrouwelijke gegevens overeenkomstig deze verordening uitwisselen of doorgeven.
Dit artikel belet niet dat de centrale administrateur en de nationale administrateurs overeenkomstig de nationale wetgeving vertrouwelijke gegevens uitwisselen of doorgeven die niet van de centrale administrateur of de nationale administrateur van een andere lidstaat zijn ontvangen.
4 bis.
De in artikel 22 van Verordening (EU) nr. 596/2014 bedoelde bevoegde autoriteiten ontvangen met regelmatige tussenpozen die in overleg met de centrale administrateur worden vastgesteld, in het EU-register opgeslagen gegevens, nadat zij hiertoe een verzoek bij de centrale administrateur hebben gedaan en zolang dergelijke verzoeken gerechtvaardigd en noodzakelijk zijn voor de in de lid 4, eerste alinea, genoemde doeleinden. De in artikel 22 van Verordening (EU) nr. 596/2014 bedoelde bevoegde autoriteiten ontvangen met regelmatige tussenpozen die in overleg met de centrale administrateur worden vastgesteld, in het EU-register opgeslagen gegevens, nadat zij hiertoe een verzoek bij de centrale administrateur hebben gedaan en zolang dergelijke verzoeken gerechtvaardigd en noodzakelijk zijn voor de in de lid 4, eerste alinea, genoemde doeleinden.
5.
Een entiteit die overeenkomstig lid 4 gegevens ontvangt, zorgt ervoor dat de ontvangen gegevens uitsluitend worden gebruikt voor de doeleinden die zijn vermeld in het overeenkomstig lid 4 ingediende verzoek en niet opzettelijk of per ongeluk beschikbaar worden gesteld aan personen die niets te maken hebben met het beoogde doel van het gegevensgebruik. Deze bepaling laat onverlet dat deze entiteiten de gegevens beschikbaar mogen stellen aan andere in lid 3 genoemde entiteiten indien dat noodzakelijk is voor de doeleinden die zijn vermeld in het overeenkomstig lid 4 ingediende verzoek.
6.
Indien zij dat nodig achten, delen de entiteiten die onder de hierboven beschreven voorwaarden gegevens hebben ontvangen, hun algemene conclusies over de juridische of technische implicaties van de transacties met emissierechten met de centrale administrateur, met inbegrip van algemene bevindingen om het inzicht in de juridische implicaties van de geanalyseerde processen te verbeteren en bij te dragen aan beleidsontwikkelingen zonder te verwijzen naar gegevens van individuele rekeningen of transacties.
7.
Europol krijgt voor de toepassing van artikel 18 van Verordening (EU) 2016/794 van het Europees Parlement en de Raad (3) permanente read-only-toegang tot de gegevens die in het EU-register zijn opgeslagen. Europol houdt de Commissie op de hoogte van het gebruik dat het van de gegevens maakt.
8.
Nationale administrateurs maken op beveiligde wijze aan alle andere nationale administrateurs en de centrale administrateur de naam, nationaliteit en geboortedatum en -plaats bekend van personen voor wie zij overeenkomstig artikel 19, lid 2, onder a), b) en c), geweigerd hebben een rekening te openen of die zij overeenkomstig artikel 21, lid 5, onder a) en b), geweigerd hebben als gemachtigde vertegenwoordiger aan te wijzen, alsmede de naam, nationaliteit en geboortedatum van de rekeninghouder en de gemachtigde vertegenwoordigers van rekeningen waartoe de toegang overeenkomstig artikel 30, lid 1, onder c), artikel 30, lid 2, onder a), artikel 30, lid 3, onder a) en b), en artikel 30, lid 4, is geschorst of van rekeningen die overeenkomstig artikel 28 zijn gesloten. De nationale administrateurs zorgen ervoor dat de gegevens actueel blijven en niet langer worden gedeeld als de redenen voor het delen ophouden te bestaan. De gegevens worden niet langer dan vijf jaar gedeeld.
De nationale administrateurs stellen de betrokken personen van het feit dat hun identiteitsgegevens met andere nationale administrateurs zijn gedeeld en van de duur van deze informatie-uitwisseling op de hoogte.
De betrokken personen kunnen krachtens de nationale wetgeving binnen de dertig kalenderdagen bezwaar aantekenen tegen het delen van gegevens bij de bevoegde autoriteit of de desbetreffende autoriteit. De bevoegde autoriteit of de desbetreffende autoriteit geeft de nationale administrateur opdracht ofwel om het delen van de gegevens te stoppen ofwel het delen van de gegevens voort te zetten in een met redenen omkleed besluit, onderworpen aan de voorschriften van de nationale wetgeving.
De betrokken personen kunnen de nationale administrateur die de gegevens deelt als bedoeld in de eerste alinea verzoeken de met betrekking tot hen gedeelde persoonsgegevens over te leggen. De nationale administrateurs voldoen aan dergelijke verzoeken binnen twintig werkdagen na ontvangst van het verzoek.
9.
De nationale administrateurs kunnen ertoe besluiten de nationale rechtshandhavingsautoriteiten en de belastingdiensten in kennis te stellen van alle transacties die een groter aantal eenheden behelzen dan het door de nationale administrateur vastgestelde aantal, en van de rekeningen waarop binnen een bepaalde periode een groter aantal transacties plaatsvindt dan het door de nationale administrateur vastgestelde aantal.
10.
Het EU-register verlangt van rekeninghouders niet dat zij prijsinformatie met betrekking tot emissierechten overleggen.
11.
De overeenkomstig artikel 24 van Verordening (EU) nr. 1031/2010 aangewezen veilingtoezichthouder heeft toegang tot alle informatie betreffende de rekeningen voor de levering van zekerheden ten behoeve van de veiling in het EU-register.
Voetnoten
Verordening (EU) nr. 1095/2010 van het Europees Parlement en de Raad van 24 november 2010 tot oprichting van een Europese toezichthoudende autoriteit (Europese Autoriteit voor effecten en markten), tot wijziging van Besluit nr. 716/2009/EG en tot intrekking van Besluit 2009/77/EG van de Commissie (PB L 331 van 15.12.2010, blz. 84).
Verordening (EG) nr. 713/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 13 juli 2009 tot oprichting van een Agentschap voor de samenwerking tussen energieregulators (PB L 211 van 14.8.2009, blz. 1).
Verordening (EU) 2016/794 van het Europees Parlement en de Raad van 11 mei 2016 betreffende het Agentschap van de Europese Unie voor samenwerking op het gebied van rechtshandhaving (Europol) en tot vervanging en intrekking van de Besluiten 2009/371/JBZ, 2009/934/JBZ, 2009/935/JBZ, 2009/936/JBZ en 2009/968/JBZ van de Raad (PB L 135 van 24.5.2016, blz. 53).