Einde inhoudsopgave
Richtlijn 2011/61/EU beheerders alternatieve beleggingsinstellingen en tot wijziging van de Richtlijnen 2003/41/EG en 2009/65/EG en van de Verordeningen (EG) nr. 1060/2009 en (EU) nr. 1095/2010
Artikel 16 Liquiditeitsbeheer
Geldend
Geldend vanaf 15-04-2024
- Bronpublicatie:
13-03-2024, PbEU L 2024, 2024/927 (uitgifte: 26-03-2024, regelingnummer: 2024/927)
- Inwerkingtreding
15-04-2024
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
13-03-2024, PbEU L 2024, 2024/927 (uitgifte: 26-03-2024, regelingnummer: 2024/927)
- Overige regelgevende instantie(s)
Europese Unie
- Vakgebied(en)
Financieel recht / Financieel toezicht (juridisch)
1.
Voor elke door hem beheerde abi die geen abi zonder hefboomfinanciering van het closed-end-type is, maakt de abi-beheerder gebruik van een passend liquiditeitsbeheersysteem en stelt hij procedures vast die hem in staat stellen het liquiditeitsrisico te bewaken en te waarborgen dat het liquiditeitsprofiel van de beleggingen van de abi in overeenstemming is met de onderliggende verplichtingen.
De abi-beheerder voert regelmatig onder zowel normale als uitzonderlijke liquiditeitsomstandigheden stresstests uit die hem in staat stellen het liquiditeitsrisico van de abi te beoordelen en monitort het liquiditeitsrisico van de abi op deze basis.
2.
Voor elke door hem beheerde abi zorgt de abi-beheerder ervoor dat de beleggingsstrategie, het liquiditeitsprofiel en het terugbetalingsbeleid coherent zijn.
2 bis.
Een abi-beheerder zorgt ervoor dat de door hem beheerde leninginitiërende abi van het closed-end-type is.
In afwijking van de eerste alinea mag een leninginitiërende abi van het open-end-type zijn, mits de abi-beheerder die haar beheert, aan de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst van de abi-beheerder kan aantonen dat het systeem voor het beheer van het liquiditeitsrisico van de abi verenigbaar is met haar beleggingsstrategie en terugbetalingsbeleid.
Het in de eerste alinea van dit lid vastgestelde vereiste laat de in de Verordeningen (EU) nr. 345/2013, (EU) nr. 346/2013 en (EU) 2015/760 vastgestelde drempels, beperkingen en voorwaarden onverlet.
2 ter.
Teneinde ervoor te zorgen dat hij aan de leden 1 en 2 van dit artikel voldoet, kiest een abi-beheerder die een open-end-abi beheert, uit de lijst in bijlage V, punten 2 tot en met 8, ten minste twee geschikte instrumenten voor liquiditeitsbeheer, nadat hij de geschiktheid van deze instrumenten ten aanzien van de nagestreefde beleggingsstrategie, het liquiditeitsprofiel en het terugbetalingsbeleid van de abi heeft beoordeeld. De abi-beheerder neemt die instrumenten in het reglement of de statuten van de abi op voor eventueel gebruik in het belang van de beleggers in de abi. Die selectie mag niet alleen de in bijlage V, punten 5 en 6, bedoelde instrumenten omvatten.
In afwijking van de eerste alinea kan een abi-beheerder besluiten slechts één instrument voor liquiditeitsbeheer uit bijlage V, punten 2 tot en met 8, te selecteren voor een abi die hij beheert, indien aan die abi een vergunning is verleend als geldmarktfonds overeenkomstig Verordening (EU) 2017/1131 van het Europees Parlement en de Raad (1).
De abi-beheerder voert gedetailleerde beleidslijnen en procedures in voor de activering en deactivering van een gekozen instrument voor liquiditeitsbeheer, alsook operationele en administratieve regelingen voor het gebruik van een dergelijk instrument. De in de eerste en tweede alinea bedoelde selectie en de gedetailleerde beleidslijnen en procedures voor de activering en deactivering worden meegedeeld aan de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst van de abi-beheerder.
Terugbetaling in natura zoals bedoeld in bijlage V, punt 8, wordt alleen geactiveerd om te voldoen aan door professionele beleggers gevraagde terugbetalingen en indien de terugbetaling in natura overeenkomt met een evenredig aandeel in de door de abi aangehouden activa.
In afwijking van de vierde alinea van dit lid hoeft de terugbetaling in natura niet overeen te komen met een evenredig aandeel in de door de abi aangehouden activa indien die abi uitsluitend ten aanzien van professionele beleggers wordt verhandeld of indien het beleggingsbeleid van die abi tot doel heeft de samenstelling van een bepaalde aandelen- of obligatie-index te reproduceren en die abi een beursverhandeld fonds is zoals gedefinieerd in artikel 4, lid 1, punt 46, van Richtlijn 2014/65/EU.
2 quater.
Een abi-beheerder die een open-end-abi beheert, kan, in het belang van de beleggers in de abi, de inschrijving, inkoop of terugbetaling van de rechten van deelneming in de abi of de aandelen in de abi zoals bedoeld in bijlage V, punt 1, tijdelijk opschorten, of, indien die instrumenten zijn opgenomen in het reglement of de statuten van de abi, andere instrumenten voor liquiditeitsbeheer die zijn gekozen uit bijlage V, punten 2 tot en met 8, activeren of deactiveren overeenkomstig lid 2 ter van dit artikel. De abi-beheerder kan in het belang van de beleggers in de abi ook side pockets zoals bedoeld in bijlage V, punt 9, activeren.
Een abi-beheerder maakt alleen gebruik van een opschorting van inschrijvingen, inkopen of terugbetalingen, of side pockets zoals bedoeld in de eerste alinea in uitzonderlijke gevallen, wanneer de omstandigheden dat vereisen en wanneer dit gelet op de belangen van de beleggers in de abi verantwoord is.
2 quinquies.
Een abi-beheerder stelt de bevoegde autoriteiten van zijn lidstaat van herkomst onverwijld in kennis in een van de volgende gevallen:
- a)
wanneer de abi het in punt 1 van bijlage V bis bedoelde instrument voor liquiditeitsbeheer activeert of deactiveert;
- b)
wanneer de abi een van de in de punten 2 tot en met 8 van bijlage V bedoelde instrumenten voor liquiditeitsbeheer activeert of deactiveert op een wijze die niet past bij de normale bedrijfsuitoefening, zoals voorzien in het reglement of de statuten van de abi.
Een abi-beheerder stelt de bevoegde autoriteiten van zijn lidstaat van herkomst binnen een redelijke termijn voordat hij het in bijlage V, punt 9, bedoelde instrument voor liquiditeitsbeheer activeert of deactiveert, in kennis van een dergelijke activering of deactivering.
De bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst van de abi-beheerder stellen de bevoegde autoriteiten van een lidstaat van ontvangst van de abi-beheerder, de ESMA en, indien er potentiële risico's zijn voor de stabiliteit en de integriteit van het financiële stelsel, de Europese Raad voor systeemrisico's (ESRB), opgericht bij Verordening (EU) nr. 1092/2010 van het Europees Parlement en de Raad (2), onverwijld in kennis van kennisgevingen die zij overeenkomstig dit lid hebben ontvangen. De ESMA heeft de bevoegdheid om de op grond van dit lid ontvangen informatie te delen met de bevoegde autoriteiten.
2 sexies.
De lidstaten zorgen ervoor dat ten minste de in bijlage V uiteengezette instrumenten voor liquiditeitsbeheer beschikbaar zijn voor abi-beheerders die open-end-abi's beheren.
2 septies.
De ESMA ontwikkelt ontwerpen van technische reguleringsnormen ter bepaling van de vereisten waaraan leninginitiërende abi's moeten voldoen om van het open-end-type te kunnen blijven. Deze vereisten omvatten een degelijk liquiditeitsbeheersysteem, de beschikbaarheid van liquide activa en stresstests, alsmede een passend terugbetalingsbeleid gelet op het liquiditeitsprofiel van leninginitiërende abi's. In die vereisten wordt ook terdege rekening gehouden met de onderliggende leningblootstellingen, de gemiddelde terugbetalingstermijn van de leningen en de algehele granulariteit en samenstelling van de portefeuilles van leninginitiërende abi's.
2 octies.
De ESMA stelt ontwerpen van technische reguleringsnormen op tot nadere bepaling van de kenmerken van de in bijlage V beschreven instrumenten voor liquiditeitsbeheer.
Bij de ontwikkeling van die ontwerpen van technische reguleringsnormen houdt de ESMA rekening met de diversiteit van de beleggingsstrategieën en de onderliggende activa van abi's. Die normen beperken niet het vermogen van abi-beheerders om elk passend instrument voor liquiditeitsbeheer voor alle activaklassen, rechtsgebieden en marktomstandigheden te gebruiken.
2 nonies.
Uiterlijk op 16 april 2025 ontwikkelt de ESMA richtsnoeren voor de keuze en ijking van instrumenten voor liquiditeitsbeheer door abi-beheerders ten behoeve van liquiditeitsrisicobeheer en om risico's voor de financiële stabiliteit te beperken. In die richtsnoeren wordt erkend dat de primaire verantwoordelijkheid voor liquiditeitsrisicobeheer bij de abi's blijft berusten. Zij bevatten informatie over de omstandigheden waarin side pockets zoals bedoeld in bijlage V, punt 9, kunnen worden geactiveerd. Zij voorzien in voldoende tijd voor aanpassing voordat zij van toepassing worden, met name voor bestaande abi's.
2 decies.
De ESMA dient de in de leden 2 septies en 2 octies van dit artikel bedoelde ontwerpen van technische reguleringsnormen uiterlijk op 16 april 2025 in bij de Commissie.
Aan de Commissie wordt de bevoegdheid gedelegeerd om deze richtlijn aan te vullen door de in leden 2 septies en 2 octies bedoelde technische reguleringsnormen vast te stellen overeenkomstig de artikelen 10 tot en met 14 van Verordening (EU) nr. 1095/2010.
3.
De Commissie stelt middels gedelegeerde handelingen overeenkomstig artikel 56 en onder de voorwaarden van de artikelen 57 en 58 maatregelen vast tot precisering van:
- a)
de systemen en procedures voor het liquiditeitsbeheer; en
- b)
de onderlinge afstemming van de beleggingsstrategie, het liquiditeitsprofiel en het terugbetalingsbeleid in de zin van lid 2.
Voetnoten
Verordening (EU) 2017/1131 van het Europees Parlement en de Raad van 14 juni 2017 inzake geldmarktfondsen (PB L 169 van 30.6.2017, blz. 8).
Verordening (EU) nr. 1092/2010 van het Europees Parlement en de Raad van 24 november 2010 betreffende macroprudentieel toezicht van de Europese Unie op het financiële stelsel en tot oprichting van een Europees Comité voor systeemrisico's (PB L 331 van 15.12.2010, blz. 1).