Einde inhoudsopgave
Wet primair onderwijs BES
Artikel 15 Schoolplan
Geldend
Geldend vanaf 01-01-2018
- Bronpublicatie:
19-08-2017, Stb. 2017, 327 (uitgifte: 07-09-2017, kamerstukken: 34512)
- Inwerkingtreding
01-01-2018
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
12-10-2017, Stb. 2017, 399 (uitgifte: 27-10-2017, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Onderwijsrecht / Primair onderwijs
1.
Het schoolplan bevat een beschrijving van het beleid met betrekking tot de kwaliteit van het onderwijs dat binnen de school wordt gevoerd, en omvat in elk geval het onderwijskundig beleid, het personeelsbeleid en het stelsel van kwaliteitszorg. In het schoolplan wordt aangegeven op welke wijze de identiteitscommissie, bedoeld in artikel 22a, invulling geeft aan het openbare karakter onderscheidenlijk de identiteit voor zover het betreft een samenwerkingsschool. Het schoolplan omvat mede het beleid ten aanzien van de aanvaarding van materiële bijdragen of geldelijke bijdragen, niet zijnde ouderbijdragen of op de onderwijswetgeving gebaseerde bijdragen, indien het bevoegd gezag daarbij verplichtingen op zich neemt waarmee de leerlingen binnen de schooltijden en tijdens de activiteiten die worden georganiseerd onder verantwoordelijkheid van het bevoegd gezag, alsmede tijdens het overblijven, zullen worden geconfronteerd.
2.
De beschrijving van het onderwijskundig beleid omvat in elk geval:
- a.
de uitwerking van de wettelijke voorschriften betreffende de uitgangspunten, de doelstelling en de inhoud van het onderwijs,
- b.
de door het bevoegd gezag in het schoolplan opgenomen eigen opdrachten voor het onderwijs in een onderwijsprogramma,
- c.
het pedagogisch-didactisch klimaat en het schoolklimaat,
- d.
het zorg dragen voor de veiligheid op school, bedoeld in artikel 6a.
Bij de beschrijving van het onderwijskundig beleid worden tevens de voorzieningen betrokken die zijn getroffen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
3.
De beschrijving van het personeelsbeleid omvat in elk geval:
- a.
het voldoen aan de eisen van bevoegdheid en de wijze waarop de bekwaamheid wordt onderhouden,
- b.
de maatregelen met betrekking tot het personeel die bijdragen aan de ontwikkeling en de uitvoering van het onderwijskundig beleid, en
- c.
het pedagogisch-didactisch handelen van het onderwijspersoneel.
4.
De beschrijving van het stelsel van kwaliteitszorg omvat in elk geval het zorg dragen voor:
- a.
het bewaken dat een ononderbroken ontwikkelingsproces van leerlingen mogelijk wordt gemaakt en dat het onderwijs wordt afgestemd op de ontwikkeling van leerlingen, bedoeld in artikel 10, eerste lid, mede met behulp van het leerling- en onderwijsvolgsysteem, bedoeld in artikel 10, vierde lid,
- b.
het vaststellen welke maatregelen ter verbetering nodig zijn, en
- c.
het vorm geven aan de uitwerking van het eilandelijk zorgplan, bedoeld in artikel 27.