Einde inhoudsopgave
Internationaal verdrag inzake de wettelijke aansprakelijkheid voor schade door verontreiniging door bunkerolie, 2001
Artikel 1 Definities
Geldend
Geldend vanaf 21-11-2008
- Bronpublicatie:
23-03-2001, Trb. 2006, 329 (uitgifte: 18-01-2006, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Inwerkingtreding
21-11-2008
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
01-04-2011, Trb. 2011, 58 (uitgifte: 01-04-2011, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Milieurecht / Milieuprivaatrecht
Waterrecht (V)
Vervoersrecht / Zeevervoer
Voor de toepassing van dit verdrag:
- 1.
wordt onder ‘schip’ verstaan: alle zeeschepen en zeegaande vaartuigen van welk type ook;
- 2.
wordt onder ‘persoon’ verstaan: iedere natuurlijke of rechtspersoon of maatschap, alsmede ieder publiekrechtelijk of privaatrechtelijk lichaam, al dan niet rechtspersoonlijkheid bezittend, hieronder begrepen een staat of zijn staatsrechtelijke onderdelen;
- 3.
wordt onder ‘scheepseigenaar’ verstaan: de eigenaar, hieronder begrepen de geregistreerde eigenaar, rompbevrachter, beheerder of degene in wiens handen de exploitatie van het schip is gelegd;
- 4.
wordt onder ‘geregistreerde eigenaar’ verstaan: de persoon of personen die als eigenaar van het schip zijn geregistreerd of, indien er geen registratie heeft plaatsgevonden, de persoon of personen die het schip in eigendom hebben. Indien evenwel een schip eigendom is van een staat en geëxploiteerd wordt door een maatschappij die in die staat geregistreerd staat als de exploitant van het schip, betekent ‘geregistreerde eigenaar’ een zodanige maatschappij;
- 5.
wordt onder ‘bunkerolie’ verstaan: alle uit koolwaterstoffen bestaande minerale oliën, hieronder begrepen smeerolie, die gebruikt worden of bedoeld zijn om gebruikt te worden voor de exploitatie of de aandrijving van het schip, alsmede alle residuen daarvan;
- 6.
wordt onder ‘Aansprakelijkheidsverdrag’ verstaan: het Internationaal Verdrag inzake de wettelijke aansprakelijkheid voor schade door verontreiniging door olie, 1992, als gewijzigd;
- 7.
wordt onder ‘preventieve maatregelen’ verstaan: alle na een voorval door een persoon genomen redelijke maatregelen ter voorkoming of beperking van schade door verontreiniging;
- 8.
wordt onder ‘voorval’ verstaan: elk feit of elke opeenvolging van feiten met dezelfde oorzaak, waardoor schade door verontreiniging wordt veroorzaakt, of waardoor een ernstige en onmiddellijke dreiging ontstaat dat zodanige schade zal worden veroorzaakt;
- 9.
wordt onder ‘schade door verontreiniging’ verstaan:
- a.
verlies of schade buiten het schip veroorzaakt door bevuiling ten gevolge van het ontsnappen of doen wegvloeien van bunkerolie uit het schip, waar zulk ontsnappen of doen wegvloeien ook mag plaatsvinden, met dien verstande dat vergoeding voor andere schade aan het milieu dan winstderving ten gevolge van deze schade wordt beperkt tot de kosten van redelijke maatregelen tot herstel die daadwerkelijk worden ondernomen of zullen worden ondernomen; en
- b.
de kosten van preventieve maatregelen alsmede verlies of schade veroorzaakt door die maatregelen;
- 10.
wordt onder ‘staat waar het schip is geregistreerd’ verstaan ten aanzien van een geregistreerd schip: de staat waarin het schip is geregistreerd, en ten aanzien van een niet geregistreerd schip: de staat onder wiens vlag het schip gerechtigd is te varen;
- 11.
wordt onder ‘brutotonnage’ verstaan: de brutotonnage berekend overeenkomstig de voorschriften voor de meting vervat in Bijlage I van het Internationaal Verdrag betreffende de meting van schepen, 1969;
- 12.
wordt onder ‘organisatie’ verstaan: de Internationale Maritieme Organisatie;
- 13.
wordt onder ‘secretaris-generaal’ verstaan: de secretaris-generaal van de organisatie.