Einde inhoudsopgave
Uitvoeringsregeling zeevisserij
Bijlage a1 Controleplan ‘Wegen na vervoer’ voor verse visserijproducten
Geldend
Geldend vanaf 02-04-2022. Let op: treedt met terugwerkende kracht in werking vanaf 01-04-2022
- Redactionele toelichting
Bijlage a1 en b1 zijn ingevoegd.
- Bronpublicatie:
30-03-2022, Stcrt. 2022, 9138 (uitgifte: 01-04-2022, regelingnummer: WJZ/ 22089404)
- Inwerkingtreding
02-04-2022, terugwerkend tot: 01-04-2022
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
30-03-2022, Stcrt. 2022, 9138 (uitgifte: 01-04-2022, regelingnummer: WJZ/ 22089404)
- Vakgebied(en)
Natuurbeschermingsrecht / Soortenbescherming
Bestuursrecht algemeen / Algemeen
behorende bij de artikel 1, eerste lid, van de Uitvoeringsregeling zeevisserij
1. Inleiding
Conform artikel 60 van Verordening (EG) nr. 1224/2009 van de Raad van 20 november 2009 tot vaststelling van een controleregeling van de Unie die de naleving van de regels van het gemeenschappelijk visserijbeleid (GVB) moet garanderen (hierna: Controleverordening) zien lidstaten erop toe dat alle visserijproducten worden gewogen op door de bevoegde autoriteiten goedgekeurde systemen.
Onverminderd bijzondere bepalingen wordt deze weging uitgevoerd bij de aanlanding, voordat de visserijproducten worden opgeslagen, vervoerd of verkocht.
In afwijking van de weging bij aanlanding mogen lidstaten op basis van artikel 61 (1) van de Controleverordening toestaan dat visserijproducten na vervoerworden gewogen op goedgekeurde weegapparatuur in een EG erkend levensmiddelenbedrijf binnenNederland (bijv. visafslag) volgens een door de Commissie goedgekeurd controleplan dat is vastgesteld overeenkomstig de risico gebaseerde methode die is beschreven in bijlage XXI van Uitvoeringsverordening (EU) nr. 404/2011 van de Commissie van 8 april 2011 houdende bepalingen voor de uitvoering van Verordening (EG) nr. 1224/2009 van de Raad tot vaststelling van een communautaire controleregeling die de naleving van de regels van het gemeenschappelijk visserijbeleid moet garanderen (hierna: Uitvoeringsverordening).
Nederland maakt gebruik van deze mogelijkheid voor vissersvaartuigen om visserijproducten na vervoer te wegen. Naar aanleiding hiervan is onderhavig controleplan opgesteld.
Dit controleplan kan door alle vissersvaartuigen gebruikt worden die in Nederland aanlanden indien voldaan wordt aan de in dit plan gestelde voorschriften.
2. Doel
Dit controleplan richt zich op de betrokken marktdeelnemers en de bevoegde autoriteit die verantwoordelijk is voor het toezicht op de weging aan land. Het doel van dit controleplan is om een juiste weging te garanderen om zo correcte weegresultaten te gebruiken voor het invullen van de aangiften van aanlanding, (het vervoersdocument), de verkoopdocumenten en de aangiften van overname.
3. Wettelijke basis
Artikel 61 (1) van de Controleverordening en artikel 77 (1) in samenhang met bijlage XXI van de Uitvoeringsverordening.
4. Begrippen en definities
Voor het begrippenkader wordt verwezen naar de definities die zijn opgenomen in artikel 4 van de Controleverordening en artikel 2 van de Uitvoeringsverordening. Een korte opsomming van veelvoorkomende begrippen in dit controleplan:
- •
‘marktdeelnemer’: de natuurlijke of rechtspersoon die een bedrijf runt of bezit waarvan de activiteiten betrekking hebben op een stadium van de productie-, verwerkings-, afzet-, distributie- en detailhandelsketen voor visserij- en aquacultuurproducten;
- •
‘partij’: een hoeveelheid visserij- en aquacultuurproducten van een bepaalde soort van dezelfde aanbiedingsvorm, afkomstig uit hetzelfde betrokken geografische gebied en van hetzelfde vissersvaartuig, dezelfde groep vissersvaartuigen of dezelfde aquacultuurproductie-eenheid;
- •
‘aanlanden’: het voor de eerste keer lossen van een hoeveelheid visserijproducten, van een vissersvaartuig naar de wal;
- •
‘risicobeheer’: het systematisch in kaart brengen van risico’s en het toepassen van alle maatregelen die vereist zijn om het optreden van deze risico’s te beperken. Dit omvat activiteiten zoals het verzamelen van gegevens en informatie, het analyseren en beoordelen van risico’s, het uitstippelen en ondernemen van acties, en het regelmatig toezicht houden op en evalueren van het proces en de procesresultaten, op basis van internationale en nationale bronnen en strategieën;
- •
‘risico’: de waarschijnlijkheid dat zich een gebeurtenis zal voordoen die een inbreuk op de regels van het gemeenschappelijk visserijbeleid vormt;
- •
‘controle’: toezicht en bewaking;
- •
‘inspectie’: elke verificatie die functionarissen uitvoeren om na te gaan of de regels van het gemeenschappelijk visserijbeleid worden nageleefd en waarvan de resultaten in een inspectieverslag worden neergelegd;
- •
‘bewaking’ : observatie van visserijactiviteiten op basis van waarnemingen door inspectievaartuigen of officiële vliegtuigen en technische constaterings- en identificatiemethoden;
- •
‘Inspecteur’ : een functionaris die door een nationale autoriteit, de Commissie of het Communautair Bureau voor visserijcontrole is gemachtigd om een inspectie uit te voeren;
- •
‘bevoegde autoriteit’ : de centrale autoriteit van een lidstaat die bevoegd is om ervoor te zorgen dat aan de vereisten van deze verordening wordt voldaan, elke andere autoriteit waaraan die centrale autoriteit haar bevoegdheid heeft gedelegeerd, of de overeenkomstige autoriteit van een derde land.
5. Uitwerking controleplan
Indien aan de voorschriften van dit plan wordt voldaan is het voor kapiteins van vissersvaartuigen toegestaan de aangelande visserijproducten na aanlanding te vervoeren om elders in Nederland in een EG erkend levensmiddelenbedrijf (bijv. visafslag) gewogen te worden (definitieve ‘weging aan land’).
5.1. Voorschriften marktdeelnemers
Om gebruik te kunnen maken van dit ‘controleplan wegen na vervoer’gelden de volgende voorschriften voor de verschillende marktdeelnemers:
5.1.1. Voorschriften voor kapiteins van vissersvaartuigen.
- •
De kapitein van een vissersvaartuig die gebruik wil maken van het ‘controleplan wegen na vervoer’is er verantwoordelijk voor dat visserijproducten (verse vis) die voor weging worden vervoerd, na vervoer in een EU erkend levensmiddelenbedrijf (bijv. visafslag) binnen Nederland worden gewogen;
- •
De kapitein van een vissersvaartuig is verantwoordelijk voor het laten uitvoeren van een 100% weging na vervoer van de aangelande visserijproducten;
- •
De 100% weging na vervoer mag alleen plaatsvinden op goedgekeurde weegapparatuur op een in Nederlandgevestigd EU erkend levensmiddelenbedrijf voor visserijproducten, bijvoorbeeld een Nederlandse visafslag;
- •
De 100% weging na vervoer dient ten allen tijde in Nederlandplaats te vinden. Dit geldt ook voor aanlandingen van visserijproducten in Nederland die bestemd zijn voor doorvoer naar een andere lidstaat;
- •
De kapitein van het vissersvaartuig is verantwoordelijk voor het doorgeven van de juiste informatie t.b.v. het vervoersdocument (hoeveelheden, vissoorten, afleveradres etc.) aan de vervoerder van de visserijproducten;
- •
De kapitein van het vissersvaartuig zorgt ervoor dat iedere aangelande partij die getransporteerd wordt naar een in Nederland gevestigd EG-erkend levensmiddelenbedrijf om daar gewogen te worden, traceerbaar is volgens de voorschriften van art. 58 van de Controleverordening en art. 67 van de Uitvoeringsverordening;
- •
Een aangelande hoeveelheid verse visserijproducten dient rechtstreeks vervoerd te worden naar 1 bestemming om daar in zijn geheel gewogen te worden. (De hoeveelheid mag niet gesplitst worden en op verschillende bestemmingen worden afgeleverd).
5.1.2. Voorschriften voor vervoerders
- •
Visserijproducten waarvoor noch een verkoopdocument, noch een aangifte van overname is overgelegd (verse vis) mogen alleen worden vervoerd in vervoermiddelen die vergezeld gaan van een volledig ingevuld vervoersdocument. Het document bevat ten minste de informatie zoals beschreven in artikel 68 (5) van de Controleverordening;
- •
De vervoerder is verantwoordelijk voor de juistheid van de op het vervoersdocument vermelde gegevens;
- •
Wanneer een inspecteur van de NVWA het vervoermiddel voor controledoeleinden verzegelt, vermeldt de vervoerder de zegelnummers op alle vervoersdocumenten die het vervoer vergezellen;
- •
Zegels die door de NVWA voor controledoeleinden zijn aangebracht mogen alleen door een inspecteur van de NVWA of na goedkeuring van een inspecteur van de NVWA op de plaats van bestemming verbroken worden;
- •
Er mogen meerdere aangelande partijen visserijproducten afkomstig van verschillende vissersvaartuigen in een vervoermiddel geladen en vervoerd worden, mits deze visserijproducten allen geladen worden in 1 haven en gelost en gewogen worden op 1 bestemming;
- •
Wanneer aangelande partijen visserijproducten afkomstig van verschillende vissersvaartuigen in 1 vervoermiddel worden vervoerd zorgt de vervoerder ervoor dat er per vissersvaartuig een transportdocument aanwezig is;
- •
Wanneer meerdere vissersvaartuigen in 1 vervoermiddel worden vervoerd dienen de vangsten per vissersvaartuig duidelijk van elkaar te worden onderscheiden om de traceerbaarheidsverplichtingen te borgen;
- •
De vervoerder stuurt binnen 48 uur na het laden het vervoersdocument per e-mail aan de bevoegde autoriteiten.
5.1.3. Voorschriften voor marktdeelnemers in Nederland (visafslag / koper)
- •
De (definitieve) weging na vervoer mag alleen plaatsvinden op weegapparatuur die ten genoegen van de Minister is goedgekeurd, geijkt en verzegeld;
- •
De (definitieve) weging na vervoer dient 100% van de vervoerde visserijproducten te omvatten;
- •
De marktdeelnemer (EU erkend levensmiddelenbedrijf) waar de weging na het vervoer wordt uitgevoerd is verantwoordelijk voor de nauwkeurigheid van de weging;
- •
De marktdeelnemer houdt van elke weging een weegregister bij zoals omschreven in art. 70 (1) van de Uitvoeringsverordening;
- •
De marktdeelnemer bewaart de weegresultaten in het weegregister en verstrekt deze op verzoek van de NVWA;
- •
Het weegregister wordt 3 jaar door de marktdeelnemer bewaard;
- •
De weegresultaten van de weging na vervoer worden gebruikt voor het invullen van de vangstopgave E-Lite overeenkomstig artikel 104a van de Uitvoeringsregeling zeevisserij, indien het vissersvaartuig kleiner is dan 12 meter, en voor de aangifte van aanlanding, het vervoersdocument, het verkoopdocument en de aangifte van overname (artikel 60 (5) van de Controleverordening).
5.2. Risico en risico beheer
Het doel van het controleplan is om een correcte weging na vervoer te garanderen en daarmee het invullen van de aangiften van aanlanding, het vervoersdocument, de verkoopdocumenten en de aangiften van overname correct af te ronden.
De risico’s op niet naleving zoals bedoeld in bijlage XXI van de Uitvoeringsverordening en de analyse daarvan beperkt zich niet alleen tot de in deze bijlage genoemde parameters. Er is een wekelijkse analyse beschikbaar1. met het oog op het te hanteren risico niveau. Het risico op niet naleving van een correcte weging na transport wordt in algemene zin laag ingeschat op basis van de volgende punten:
- •
De punten van de aanlanding van waaruit ongewogen visserijproducten worden getransporteerd naar een EU erkend levensmiddelenbedrijf zijn bekend;
- •
Het aantal locaties waar wordt aangeland is beperkt;
- •
Het transporteren van ongewogen visserijproducten vanaf de plaats van aanlanding naar een EU erkend levensmiddelenbedrijf is alleen toegestaan indien de getransporteerde partij in zijn geheel wordt gewogen op de plaats van bestemming. Dit geldt ook voor vissersvaartuigen die toestemming hebben om te wegen aan boord en op de plaats van de aanlanding geen steekproefweging realiseren;
- •
Elk vervoer wordt per vissersvaartuig voorzien van een vervoersdocument met informatie over de soort en de traceerbaarheid;
- •
Indien meerdere partijen van verschillende vaartuigen in 1 transport worden vervoerd worden de partijen per vaartuig gescheiden en geïdentificeerd;
- •
De partijen worden na transport (gesorteerd) en volledig gewogen door een erkende marktpartij in een EG erkend levensmiddelenbedrijf;
- •
De marktdeelnemer die de ongewogen getransporteerde vis ontvangt is mede verantwoordelijk voor de volledige weging;
- •
De weegresultaten van de weging na vervoer worden gebruikt voor het invullen van de vangstopgave E-Lite overeenkomstig artikel 104a van de Uitvoeringsregeling zeevisserij, indien het vissersvaartuig kleiner is dan 12 meter, de aangifte van aanlanding, het vervoersdocument (indien van toepassing), het verkoopdocument en de aangifte van overname; (Artikel 60 (5) van de Controleverordening 1224/2009).
Het risico niveau kan op basis van de uitkomsten van de risico analyse wijzigen.
6. Toezicht en Handhaving
Het toezicht en handhaving op de naleving van de voorschriften in dit controleplan bestaat uit fysieke en administratieve inspecties. Het toezicht wordt uitgevoerd door Inspecteurs (functionarissen) van de teams VIS Duurzaamheid van de NVWA. De NVWA voert fysiek toezicht uit op de weegvoorschriften op basis van de risicoanalyse aanlandingen met daarin opgenomen de risico-indicatoren voor wat betreft het wegen. Toezicht vindt regulier plaats in de haven en op de visafslagen tijdens de aanlandingsinspecties/afslaginspecties en actiegericht middels zogenaamde flexibele mobiele teams (MTA). De Inspecteur beschikt over de laatste actuele informatie over het vissersvaartuig door zich voorafgaand aan de inspectie voor te bereiden op de beschikbare data. De lijst met vissersvaartuigen wordt op basis van de beschikbare informatie door de verantwoordelijke inspecteur geprioriteerd.
Uitgangspunt van elke inspectie is een volledige controle van de aanlanding van een vissersvaartuig in de haven tot en met de eerste verkoop op de plaats bestemming waarbij alle tussenliggende inspectie-onderdelen worden geïnspecteerd (aanlanden-vervoer- traceerbaarheid-wegen-verkoop-administratie = 100% controles).
6.1.1. Officiële controle aanlanding
De controle op de aanlanding van vaartuigen die gebruik maken van de mogelijkheid om te wegen na transport is gericht op de voorschriften voor kapiteins van vissersvaartuigen zoals genoemd in H 5.1.1. Voor controle doeleinden maakt de inspecteur steekproefsgewijs gebruik van de mogelijkheid om het vervoermiddel officieel te verzegelen met unieke zegels. Deze verzegeling mag onderweg uitsluitend worden verbroken voor inspectie doeleinden die worden uitgevoerd door de bevoegde autoriteit. In dat geval brengt de inspecteur een nieuw zegel aan en registreert dit op het transportdocument.
6.1.2. Officiële controle na aankomst van ongewogen vis
Het toezicht is gebaseerd op de in de jaarplanning geprogrammeerde taken voor controles op de aanlanding, vervoer en het wegen van vis. De NVWA is regulier aanwezig op de EG erkende locaties in verband met het uitvoeren van toezicht op voedselveiligheid en het GVB.
- •
Na aankomst van een vervoermiddel met hierin ongewogen vis op een in Nederland gevestigde EG erkende locatie controleren de inspecteurs of, in voorkomend geval als onderdeel van een controle, de in H 6.1.1. zegels in tact zijn en corresponderen met het nummer op de/het transportdocument(en).
- •
Indien geconstateerd wordt dat, als onderdeel van een inspectie, bij vertrek aangebrachte zegels bij aankomst in een EG-erkend levensmiddelenbedrijf zonder toestemming van de NVWA (inspecteur) zijn verwijderd of verbroken wordt de lading voor nadere inspectie aangehouden.
- •
De weging na vervoer van visserijproducten van geselecteerde aanlandingen worden in zijn geheel in aanwezigheid van functionarissen van de bevoegde autoriteit, op de plaats van bestemming waar de aan de eerste afzet voorafgaande weging plaatsvindt, uitgevoerd. Het weegresultaat per soort, de opgave van de kapitein en de geregistreerde hoeveelheid op het vervoersdocument (indien van toepassing) wordt daarbij gecontroleerd.
- •
Beoordeeld wordt of de volledige partij van 1 aanlanding op 1 bestemming wordt gelost en gewogen.
- •
Toezicht zal gefocust zijn op de eis dat alle vis die aangeland wordt ook daadwerkelijk na vervoer aankomt op de bestemming in Nederland om daar volledig gewogen te worden (definitieve vaststelling van de hoeveelheden).
6.2. Administratieve inspecties
Na afloop van de visreis voert de NVWA binnen het kader van het jaarplan administratieve inspecties uit op de weegresultaten die door de marktdeelnemer worden verstrekt. Deze administratieve inspecties worden verricht door het uitvoeren van kruiscontroles tussen de gegevens van het (elektronische) visserij logboek en het vervoersdocument enerzijds en de weegregisters anderzijds, op de plaats van de eindbestemming waar de producten worden gewogen in combinatie met de aangifte van aanlanding en het verkoopdocument.
Hierbij wordt o.a. het navolgende gecontroleerd:
- •
De weegresultaten van weging na vervoer worden gebruikt voor de invulling van de aangifte van aanlanding, het vervoersdocument (indien van toepassing), het verkoopdocument en de aangifte van overname. Crosschecks tussen weegresultaten vinden risico- gebaseerd plaats en bij de 100% controles als eerder omschreven;
- •
De crosschecks als omschreven in art. 109 (2) van de Controleverordening.
Voetnoten
Bron: T:\nvwa\two industrie nvwa\TU DVE\TU DVE\25 Risico-Analyses.