Einde inhoudsopgave
Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies
Bijlage 3.31.1 Circular Batteries-project
Geldend
Geldend van 14-11-2024 tot 08-11-2029
- Bronpublicatie:
09-11-2024, Stcrt. 2024, 36826 (uitgifte: 13-11-2024, regelingnummer: WJZ/ 89707893)
- Inwerkingtreding
14-11-2024
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
09-11-2024, Stcrt. 2024, 36826 (uitgifte: 13-11-2024, regelingnummer: WJZ/ 89707893)
- Vakgebied(en)
Bestuursrecht algemeen / Algemeen
Bestuursrecht algemeen / Bijzondere onderwerpen bestuursrecht
behorende bij artikel 3.31.1 van de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies (Circular Batteries)
Deze subsidie-module richt zich met de Circular Batteries-projecten op de huidige generatie batterijen en volgende generatie batterijen. Onder de huidige generatie batterijen worden verstaan de typen batterijen die bij indiening van het Nationaal Groeifondsprogramma Material Independence and Circular Batteries (het NGF-programma MICB), in 2023, tot de stand der techniek behoorden en commercieel en op grote schaal geproduceerd werden. Voorbeelden hierbij zijn de lithium-ionbatterijtypen NMC-batterij (met een kathode van nikkel, mangaan en kobalt en een anode van grafiet; omvattende in ieder geval de typen NMC 111, NMC 622, NMC 433, NMC 532 en NMC 811), de LFP-batterij (met een kathode van lithium, ijzer en fosfaat en een anode van grafiet). Batterijen die niet binnen de definitie van huidige generatie batterijen vallen en verbeterde prestaties of verminderd gebruik van kritieke materialen laten zien, worden in deze context gezien als volgende/nieuwe generatie batterijen. Deze categorie kan een verbeterde versie van de lithium-ionbatterijen omvatten (zoals de NMC 9.5.5 batterij), maar zal met name zien op geheel nieuwe batterijtypen, zoals de (semi-)vastestofbatterij, de natriumbatterij en batterijtypen met een verbeterde anode, zoals de siliciumanode of grafeenanode.
Per onderwerp is een korte beschrijving van het doel van het onderwerp opgenomen (paragraaf 1.2). Daarnaast is aangegeven voor welke samenwerkingen het onderwerp opengesteld is, welke rollen (paragraaf 1.1) aanwezig dienen te zijn in een samenwerkingsverband (tabel ‘onderwerpen subsidiemodule Circular Batteries’) en wat voor type activiteiten in de projecten binnen het onderwerp uitgevoerd mogen worden (paragraaf 1.2.1).
1.1. Rollen
Voor het stimuleren van een Nederlands batterijecosysteem en het verkrijgen van enkele control points in de batterijwaardeketen is samenwerking tussen verschillende spelers van het samenwerkingsverband van groot belang. Daarom worden per onderwerp eisen gesteld aan de samenstelling van het samenwerkingsverband, zodat de verschillende rollen die nodig zijn om tot toepasbare projectresultaten te komen, betrokken zijn. Daarbij geldt dat het gaat om de rol die een deelnemer in het samenwerkingsverband vervult binnen het project. Een onderneming kan in een project meerdere rollen vervullen of een rol vervullen die niet de hoofdactiviteit van deze onderneming is. Wel dient aannemelijk te zijn dat de onderneming de rol kan uitvoeren.
Binnen de onderwerpen kunnen de volgende rollen worden onderscheiden:
- –
Onderzoeksorganisatie: een organisatie voor onderzoek en kennisverspreiding als bedoeld in artikel 2, onderdeel 83, van de algemene groepsvrijstellingsverordening en paragraaf 1.3, onderdeel 16, onder ff, van het O&O&I-steunkader;
- –
Partij actief in voorbehandelingsproces ten behoeve van recycling: een partij die voorbehandeling (pre-treatment) voor de daadwerkelijke recycling uitvoert. Voorbeelden zijn (diep)ontladen, ontmantelen, versnipperen en smelten. De voorbehandeling kan een combinatie van verschillende technieken omvatten;
- –
Partij actief in terugwinning: een partij die kritieke materialen, zoals vermeld in bijlage IV van de algemene groepsvrijstellingsverordening, onttrekt en terugwint uit al dan niet voorbehandelde batterijen door middel van recycling. Voorbeelden van deze kritische materialen zijn lithium, kobalt en nikkel;
- –
Partij actief in raffinage van gerecyclede batterijmaterialen: een partij die gerecycled materiaal opwerkt tot materiaal waarmee nieuwe batterijen en/of batterijonderdelen kunnen worden vervaardigd (‘battery grade’);
- –
Partij actief in testen en standaarden: een partij die testprotocollen en/of standaarden voor batterijen, batterijonderdelen, batterijmodules en/of batterijpakketten ontwikkelt;
- –
Leverancier van nieuwe proces- en productieapparatuur: partij die apparatuur voor het productieproces en/of voor de productie van batterijen ontwikkelt;
- –
Ontwikkelaar en producent van basismaterialen: een partij die basismaterialen of componenten voor batterijen ontwikkelt en/of gaat/laat produceren. Voorbeelden zijn de anode, kathode, elektrolyt, membraan en behuizing;
- –
Testgebruiker: een partij die innovaties implementeert in een industriële pilotomgeving;
- –
Technologieleverancier: partij die componenten, materialen, ontwerpen, equipment, software of expertise levert met betrekking tot batterijtechnologie;
- –
Producent batterijmodules/pakketten: Battery module & pack producent: een partij die batterijmodules en -packs ontwerpt en/of ontwikkelt en/of assembleert;
- –
Original equipment manufacturer (OEM): een producent van componenten, essentiële onderdelen, equipment of eindproducten, specifiek bedoeld voor toepassingen in het zware vervoer, zoals vrachtwagenbouwers, scheepsbouwers en vliegtuigbouwers;
- –
Partij actief in hergebruik: een partij die de levensduur van batterijen verlengt middels inzet in tweede leven (een nieuwe toepassing in een ander apparaat) dan wel hernieuwde toepassingen en/of andere levensduurverlengende maatregelen, zoals design, monitoring, onderhoudsstrategie of reverse logistics.
1.2. Overzicht onderwerpen
Een overzicht van de onderwerpen die onderdeel zijn van de subsidiemodule Circular Batteries, met daarbij de voorziene rollen en het aantal rollen dat ten minste dient te zijn ingevuld bij aanvang van een Circular Batteries-project is weergegeven in de onderstaande tabel ‘onderwerpen subsidiemodule Circular Batteries’. Deelnemers binnen een Circular Batteries-project worden gestimuleerd om alle rollen zoals weergegeven in de genoemde tabel in te vullen. Er geldt echter een minimum aantal rollen dat verplicht ingevuld dient te worden bij aanvang van het project, naar inzicht van de deelnemers. Na aanvang van het Circular Batteries-project geldt dat bij wijziging van de samenstelling van het samenwerkingsverband de deelnemers voldoende expertise aanwezig dienen te hebben om het Circular Batteries-project voort te zetten op een voor het project zinvolle manier.
Onderzoeks- en innovatieprojecten binnen de subsidiemodule Circular Batteries | Rollen binnen het samenwerkingsverband | Minimum aantal te vervullen rollen | |
---|---|---|---|
1 | Terugwinning van kritieke materialen door verbetering recyclingstappen van lithium batterijen | 1) Onderzoeksorganisatie 2) Partij actief in voorbehandeling recycling 3) Partij actief in terugwinning 4) Partij actief in testen en standaarden 5) Partij actief in raffinage | 4 |
2 | Ontwikkeling en toepassing van lange duur (‘long duration’) batterijtechnologie en samenwerking in expertisecentrum | 1) Leverancier nieuwe proces- en productieapparatuur 2) Onderzoeksorganisatie 3) Technologieleverancier 4) Testgebruiker | 3 |
3 | Onderzoek en ontwikkeling van batterijmaterialen incl. bijbehorende productie equipment en processen voor volgende generatie Li-ion batterijen | 1) Onderzoeksorganisatie 2) Ontwikkelaar en producent van basismaterialen 3) Leverancier nieuwe proces- en productieapparatuur 4) Technologieleverancier | 3 |
4 | Circulaire batterijsystemen voor heavy duty mobiliteit | 1) Onderzoeksorganisatie 2) Technologieleverancier 3) Producent batterijmodules/pakketten 4) Original equipment manufacturer (OEM) | 3 |
1.2.1. Uitwerking onderwerpen
Onderwerp 1: Terugwinning van kritieke materialen door verbetering van recyclingsstappen van lithiumbatterijen
Dit onderwerp betreft het stimuleren van de recyclingsmarkt van lithiumbatterijen om een circulaire economie rondom batterijen mogelijk te maken. Met behulp van activiteiten binnen dit onderwerp wordt geprobeerd de recycling van lithiumbatterijen te ontwikkelen door concurrerende productieprocessen te ontwikkelen voor de productie van black mass met een productie van twee kiloton per jaar. Dit wordt bepaald door poorttarieven met de huidige marktprijzen te vergelijken. Binnen het project dient er aandacht te zijn voor de verbetering van processen rondom recycling met behulp van intensievere samenwerking in de keten, kennisopbouw en kennisdeling, vermindering van CO2 impact en vermindering van afvalstromen. Er dient hierbij sprake te zijn van de mogelijkheid om alle batterijchemiesoorten te kunnen verwerken, meer specifiek met betrekking tot zowel NMC, LFP als lithiumthionyl (LTC)-batterijen. Ook dient er sprake te zijn van significante reductie van chemicaliëngebruik. Alle processen binnen dit onderwerp dienen in lijn te zijn met de dan geldende regelgeving voor brand- en arboveiligheid, zoals PGS 37, Arbowet, Omgevingswet, Besluit externe veiligheid inrichtingen en de Nederlandse Brandveiligheidsnormen.
Een Circular Batteries project binnen dit onderwerp richt zich op ten minste vijf van onderstaande subthema’s:
- –
maximaliseren van de efficiëntie van het terugwinnen van de kritieke materialen door de scheidingsstappen in de voorbehandeling van de batterijen aanmerkelijk te verbeteren (overige projectactiviteiten);
- –
ontwikkeling van scheidingsstappen na het shreddingproces – het proces waarbij batterijen worden vermalen – om zo min mogelijk kritieke materialen te verliezen in het mechanische scheidingsproces (artikel 25 algemene groepsvrijstellingsverordening (AGVV));
- –
maximaliseren van de efficiëntie van processen zodat bijgedragen wordt aan het voldoen aan toekomstige recyclingdoelstellingen van de Europese batterijverordening1. (artikel 25 AGVV);
- –
ontwikkelen van een gestandaardiseerde karakterisatiemethode van black mass om samenstelling en kwaliteit van black mass te kunnen vaststellen (artikel 25 AGVV);
- –
ontwikkelen van een nieuwe generatie procestechnologie voor terugwinning van kritieke materialen die leidt tot vermindering van afvalstromen in vergelijking met bestaande hydrometallurgische processen (artikel 25 AGVV);
- –
elektrificeren van processen voor het terugwinnen van kritieke materialen (artikel 25 AGVV);
- –
samenwerking en afstemming met partijen in de keten en mogelijk buiten het project (ofwel met partners ofwel binnen eigen doorontwikkeling) door keten- en ecosysteemopbouw te faciliteren (overige projectactiviteiten).
Onderwerp 2: Ontwikkeling en toepassing van langeduurbatterijtechnologie en samenwerking in expertisecentrum
Dit onderwerp richt zich op de ontwikkeling van langeduuropslag. Langeduuropslag betreft energieopslag van minimaal 8 uur tot meerdere dagen en mogelijk tot zelfs 1 tot 2 weken met toepassingen in ieder geval stabilisatie van het energiesysteem en bij grootverbruikers, zoals de industrie. De projecten dienen zich te richten op batterijconcepten met zo min mogelijk gebruik van kritieke materialen. De realisatie van dit onderwerp betreft langeduuropslag met een opslagcapaciteit die ten minste een factor acht groter is dan het vermogen, waarbij idealiter opslagcapaciteit en vermogen afzonderlijk van elkaar kunnen worden ontworpen. Dit onderwerp draagt bij om in de toekomst de beste technologieën te selecteren die geschikt zijn voor langeduurbatterijopslag, met het doel om in de toekomst een demonstratieproject op te zetten met die technologie (waarbij het demonstratieproject geen onderdeel is van dit onderwerp). De oprichting van een expertisecentrum heeft als doel om kennis over het gebruik van langeduuropslag in verschillende toepassingen te delen, zodat een soepele uitrol van langeduuropslag kan plaatsvinden.
Een Circular Batteries project binnen dit onderwerp richt zich op de volgende subthema’s:
- –
het realiseren van minimaal vijf en bij voorkeur zeven pilots met verschillende langeduurbatterijtechnologieën, het testen hiervan in een relevante testomgeving en het gezamenlijk creëren van een systeem of model waarmee deze verschillende tests op een voor eindgebruikers relevante manier kunnen worden vergeleken. Hiervan zijn drie pilots gericht op industriële toepassing met als doel elektrificatie, drie pilots gericht op netstabilisatie veroorzaakt door fluctuaties in het aanbod van groene elektriciteit, en één pilot gericht op kleine modules (ordegrootte 10–20 kWh/module) (artikel 25 AGVV);
- –
de oprichting van een expertisecentrum waarin kennis wordt opgebouwd en gedeeld over ten minste de toepassing van langeduurbatterijen. Dit expertisecentrum is ook toegankelijk voor partijen buiten dit Circular Batteries-project en voor internationale partners en zet hiervoor aantoonbare stappen om deze partners aan te trekken (overige projectactiviteiten).
Daarnaast richt een Circular batteries project zich binnen dit onderwerp op ten minste één van onderstaande subthema’s:
- –
het ontwikkelen en testen van prototypes van verschillende innovatieve technologieën tot pilotfase (TRL 6–7) die geschikt zijn voor langeduurbatterijopslag (artikel 25 AGVV);
- –
de uitwisseling van opgedane kennis binnen het consortium bij de pilotprojecten (overige projectactiviteiten.
Onderwerp 3: Onderzoek en ontwikkeling van batterijmaterialen inclusief bijbehorende productieapparatuur en -processen voor een volgende generatie lithiumbatterijen
Dit onderwerp richt zich op de ontwikkelingen van duurzame celmaterialen, -componenten en productieprocessen, meer circulair te maken en op te schalen tot industriële schaal voor toepassing in lithium-ionbatterijcellen, in ieder geval voor de heavy duty mobiliteitsmarkt (zwaar wegvervoer, off road mobiliteit, luchtvaart en scheepvaart).
Zo dienen binnen dit onderwerp hogere energiedichtheden en kortere laadtijden te worden bereikt met doorontwikkeling van diverse nieuwe anodematerialen zoals silicium. Het project dient ook bij te dragen aan de ontwikkeling van duurzamere kathodes door reductie van het gebruik van kritieke materialen (onder andere kobalt en nikkel) en het energiegebruik tijdens de productie (dry processing, reductie CO2-uitstoot). Daarnaast dient een duurzaam elektrolyt te worden ontwikkeld dat kan worden geïntegreerd met de ontwikkelde anode- en kathodematerialen in een volledige batterijcel.
Een Circular Batteries project binnen dit onderwerp richt zich op ten minste vier van onderstaande subthema’s:
- –
het ontwikkelen van nieuwe duurzame batterijmaterialen (artikel 25 AGVV);
- –
het ontwikkelen van batterijcomponenten: anodes, kathodes, elektrolyt (artikel 25 AGVV);
- –
het ontwikkelen van duurzamere chemie voor langeduurbatterijen (artikel 25 AGVV);
- –
het ontwikkelen van productieprocessen en -equipment voor de productie van nieuw ontwikkelde batterijmaterialen, batterijcomponenten, chemie voor langeduurbatterijen en/of batterijcelconcepten (artikel 25 AGVV);
- –
het realiseren van batterijcelconcepten, waarbij verbeteringen ten aanzien van materialengebruik plaatsvinden (artikel 25 AGVV).
Onderwerp 4: Circulaire batterijsystemen voor heavy duty mobiliteit
Dit onderwerp betreft de ontwikkeling van innovatieve en circulaire batterijpakketten en hun produceerbaarheid. Het gaat in dit thema niet om de verbetering van de batterijcel, maar om innovatie in de integratie van bestaande cellen in modules (een gestandaardiseerde samenstelling van batterijcellen) en pakketten (een samenstelling van batterijmodules, samengesteld voor functionaliteit in de beoogde toepassing), en integratie met systemen die de batterij aanmerkelijk verbeterd kunnen laten werken (zoals een battery management systeem (BMS)).
Toepassingen die binnen deze regeling onder heavy duty mobiliteit worden verstaan zijn voertuigen in het zwaardere vervoerssegment waaronder bussen, trucks, schepen, industriële mobiele voertuigen en vliegtuigen.
Een Circular Batteries project richt zich voor dit onderwerp op ten minste drie van onderstaande subthema’s:
- –
het ontwikkelen van batterijpakketten met geteste nieuwe batterijfunctionaliteiten met:
- 1)
verbeterde mechanische, thermische en/of elektrische prestaties;
- 2)
verbeterde levensduur, met hogere vermogens laden en/of ontladen;
- 3)
een cyberveilig battery management systeem gericht op het toekomstige EU batterij paspoort2.; of
- 4)
ontwerp voor efficiënte assemblage, gebruik in een tweede leven (second use) en circulariteit (artikel 25 AGVV);
- –
het door middel van Smart Manufacturing verkrijgen van kennis over batterijproductie en de bijbehorende benodigde bedrijfsprocessen, en validatie van die kennis aan de hand van gebruikscasussen, waarmee:
- 1)
de Total Cost of Ownership van batterijen verlaagd wordt;
- 2)
een onafhankelijke waardeketen gecreëerd wordt; en
- 3)
de concurrentiepositie behouden blijft of versterkt wordt (overige projectactiviteiten);
- –
gestandaardiseerde procedures om de juiste behandeling, verpakking, transport (weg, spoor, lucht), opslag, ontmanteling en keuze voor reparatie, tweede leven of recycling van batterijen te garanderen. Deze dienen te voldoen aan de bestaande regelgeving, waaronder REACH3., en zijn belangrijk om gevaarlijke situaties en negatieve gevolgen voor het milieu te voorkomen (overige projectactiviteiten).
Voetnoten
De artikelen 70 en 71 en onderdelen B en C van bijlage XII van de Verordening (EU) 2023/1542 van het Europees parlement en de Raad van 12 juli 2023 inzake batterijen en afgedankte batterijen, tot wijziging van Richtlijn 2008/98/EG en Verordening (EU) 2019/1020 en tot intrekking van Richtlijn 2006/66/EG (voor de EER relevante tekst) (PbEU 2023, L 191/1).
Artikel 77 van de Verordening (EU) 2023/1542 van het Europees parlement en de Raad van 12 juli 2023 inzake batterijen en afgedankte batterijen, tot wijziging van Richtlijn 2008/98/EG en Verordening (EU) 2019/1020 en tot intrekking van Richtlijn 2006/66/EG (Voor de EER relevante tekst) (PbEU 2023, L 191/1).
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gevaarlijke-stoffen/vraag-en-antwoord/wat-is-reach .