Einde inhoudsopgave
Besluit administratieve-, facturerings- en andere verplichtingen
3.4.3 Bewaren van (elektronische) facturen
Geldend
Geldend vanaf 18-12-2014
- Bronpublicatie:
06-12-2014, Stcrt. 2014, 36166 (uitgifte: 17-12-2014, regelingnummer: BLKB 2014-704M)
- Inwerkingtreding
18-12-2014
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
06-12-2014, Stcrt. 2014, 36166 (uitgifte: 17-12-2014, regelingnummer: BLKB 2014-704M)
- Vakgebied(en)
Omzetbelasting / Facturering en administratie
In aanvulling op artikel 52 van de AWR wordt in artikel 35c van de wet de opslag van factuurgegevens nader geregeld. Iedere ondernemer moet erop toezien dat hij kopieën van de door hemzelf dan wel, in zijn naam en voor zijn rekening, door zijn afnemer of een derde uitgereikte facturen, en alle door hemzelf ontvangen facturen bewaart in zijn administratie. De ondernemer is vrij in de wijze waarop hij de facturen opslaat.
De ondernemer moet op verzoek aan de inspecteur binnen redelijke termijn de opgeslagen factuurgegevens ter beschikking kunnen stellen. De inspecteur heeft het recht van toegang tot en van downloading en gebruikmaking langs elektronische weg van de facturen als de ondernemer in Nederland is gevestigd. De inspecteur kan met het oog op de controle van de heffing dat recht ook uitoefenen als de ondernemer buiten Nederland is gevestigd maar wel in Nederland belasting is verschuldigd. Het maakt daarbij niet uit waar de facturen zijn opgeslagen. Omgekeerd moet een Nederlandse ondernemer die in een andere EU-lidstaat belaste handelingen verricht de fiscale autoriteiten van die lidstaat toegang geven tot de op die handelingen betrekking hebbende elektronische facturen om in te zien, te downloaden en te gebruiken voor zover dit voor de controle op de nakoming van zijn btw-verplichtingen in die lidstaat dienstig is.