Nederlandse Reclame Code
18
Geldend
Geldend vanaf 01-01-2011
- Bronpublicatie:
01-01-2011, Internet 2011, www.reclamecode.nl (uitgifte: 01-01-2011, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Inwerkingtreding
01-01-2011
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
01-01-2011, Internet 2011, www.reclamecode.nl (uitgifte: 01-01-2011, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Informatierecht / Reclame
Zowel bedrijven als consumenten hebben het recht om over schending van de Nederlandse Reclame Code een klacht in te dienen bij de Reclame Code Commissie. Dit betekent dat waar in dit gedeelte van de Algemene Code gesproken wordt van consumenten daaronder mede wordt begrepen de zakelijke ontvanger. Consumenten noch bedrijven kunnen een klacht indienen over artikel 19 NRC.
NB: Dit algemeen gedeelte van de Nederlandse Reclame Code is in werking getreden op 1 februari 2008 en zal worden toegepast op reclame-uitingen die zijn of worden geopenbaard na 12 december 2007. De citeertitel is : NRC
NB: Achter bijlage 2 is een Transponeringstabel opgenomen waarin de artikelen uit de Nederlandse Reclame Code zijn opgenomen van voor (oud) en na (nieuw) 1 februari 2008 alsmede de corresponderende artikelen uit de Richtlijn Oneerlijke Handelspraktijken (OHP)
NB: De definitie van een reclame-uiting is gewijzigd met ingang van 1 januari 2011. Met ingang van deze datum geldt de volgende overgansregeling:
- —
Klachten die zijn ingediend vóór 1 januari 2011 en die betrekking op reclame-uitingen die alleen in 2010 zijn gepubliceerd, vallen onder de oude definitie.
- —
Klachten die zijn ingediend vóór 1 januari 2011 en die betrekking op reclame-uitingen die zijn gepubliceerd in 2010 en die ook nog in 2011 worden gepubliceerd, vallen onder de nieuwe definitie.
- —
Klachten die worden ingediend op/na 1 januari 2011 en die betrekking op reclame-uitingen die zijn gepubliceerd in 2010 en die niet meer worden gepubliceerd in 2011, vallen onder de oude definitie.
- —
Klachten die worden ingediend op/na 1 januari 2011 en die betrekking op reclame-uitingen die zijn gepubliceerd in 2010 en die ook nog in 2011 worden gepubliceerd, vallen onder de nieuwe definitie.