Einde inhoudsopgave
Besluit spoorwegpersoneel 2011
Artikel 8
Geldend
Geldend vanaf 01-04-2019
- Bronpublicatie:
22-02-2019, Stb. 2019, 104 (uitgifte: 08-03-2019, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Inwerkingtreding
01-04-2019
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
22-02-2019, Stb. 2019, 104 (uitgifte: 08-03-2019, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Openbare orde en veiligheid / Bedrijfsveiligheid
Vervoersrecht / Railvervoer
Openbare orde en veiligheid / Rampvoorbereiding
Arbeidsrecht / Bijzondere onderwerpen arbeidsrecht
1.
De voor de machinist met volledige bevoegdheid of machinist met beperkte bevoegdheid vereiste bedrijfsgebonden kennis en bekwaamheid, bedoeld in artikel 51a, vierde lid, onderdeel c, van de wet, betreft de kennis van de bedrijfsorganisatie en het veiligheidsbeheersysteem van de betrokken spoorwegonderneming.
2.
De voor de veiligheidsfunctie van rangeerder vereiste specifieke, taakgebonden en bedrijfsgebonden kennis en bekwaamheid, bedoeld in artikel 51, eerste lid, van de wet, betreft:
- a.
wegbekendheid op de locatie waarop hij als rangeerder wordt ingezet;
- b.
kennis van lokale voorschriften;
- c.
kennis van de spoorvoertuigen die hij begeleidt;
- d.
kennis van de bedrijfsorganisatie en het veiligheidsbeheersysteem van de betrokken spoorwegonderneming.
3.
De voor de veiligheidsfunctie van wagencontroleur vereiste specifieke, taakgebonden en bedrijfsgebonden kennis en bekwaamheid, bedoeld in artikel 51, eerste lid, van de wet, betreft:
- a.
kennis van wagentypen en beladingen die hij controleert;
- b.
kennis van de bedrijfsorganisatie en het veiligheidsbeheersysteem van de betrokken spoorwegonderneming.
4.
De voor de veiligheidsfunctie van treindienstleider met volledige bevoegdheid of treindienstleider met minimale bevoegdheid vereiste specifieke, taakgebonden en bedrijfsgebonden kennis en bekwaamheid, bedoeld in artikel 51, eerste lid, van de wet, betreft:
- a.
kennis van de inrichting van de gedeelten van het hoofdspoorwegnet waarvoor hij als treindienstleider dienst doet;
- b.
kennis van lokale voorschriften;
- c.
kennis van de bedrijfsorganisatie en het veiligheidsbeheersysteem;
- d.
kennis van de schriftelijke, digitale en mondelinge communicatie als bedoeld in de geldende paragrafen en aanhangsels van de TSI Exploitatie en verkeersleiding.
5.
De beoordeling van de kennis en bekwaamheid, bedoeld in het eerste tot en met vierde lid, geschiedt door een vakinhoudelijk leidinggevende als bedoeld in artikel 15, tweede lid.