AB 2017/347
Gelijkheidsbeginsel, transparantiebeginsel, motiveringsbeginsel, algemene beginselen van behoorlijk bestuur, meervoudige onderhandse aanbesteding, objectieve criteria, onrechtmatige daad?
HR 25-03-2016, ECLI:NL:HR:2016:503, m.nt. F.J. van Ommeren
- Instantie
Hoge Raad
- Datum
25 maart 2016
- Magistraten
E.J. Numann, A.H.T. Heisterkamp, G. Snijders, G. de Groot, T.H. Tanja-van den Broek
- Zaaknummer
14/05593
- Noot
F.J. van Ommeren
- Folio weergave
- Deze functie is alleen te gebruiken als je bent ingelogd.
- JCDI
JCDI:ADS927393:1
- Vakgebied(en)
Onbekend (V)
Aanbestedingsrecht / Selectie
Bestuursrecht algemeen / Algemene beginselen van behoorlijk bestuur
Verbintenissenrecht / Onrechtmatige daad
Aanbestedingsrecht / Aanbestedingsprocedure
Aanbestedingsrecht / Algemeen
- Brondocumenten
ECLI:NL:HR:2016:503, Uitspraak, Hoge Raad, 25‑03‑2016
ECLI:NL:PHR:2015:2411, Conclusie, Hoge Raad (Advocaat-Generaal), 11‑12‑2015
Beroepschrift, Hoge Raad, 07‑10‑2014
- Wetingang
Art. 1.4 lid 1 aanhef en onder b, art. 1.15, art. 4.30 lid 2 Aanbestedingswet 2012
Essentie
Gelijkheidsbeginsel, transparantiebeginsel, motiveringsbeginsel, algemene beginselen van behoorlijk bestuur, meervoudige onderhandse aanbesteding, objectieve criteria, onrechtmatige daad?
Samenvatting
Bij een meervoudige onderhandse aanbesteding is de aanbesteder vrij in de keuze van degenen die hij wenst uit te nodigen tot het doen van een aanbieding. Wel brengen de beginselen van gelijke behandeling en transparantie mee dat de aanbesteder zijn selectie van uit te nodigen aanbieders dient te maken op basis van objectieve criteria (vgl. voor overheidsdiensten art. 1.4 lid 1, aanhef en onder b, Aanbestedingswet 2012).
Het onderdeel stelt, gelet op hetgeen hiervoor is overwogen, terecht voorop dat ... Verder lezen? Log in om dit document te bekijken.