Einde inhoudsopgave
Regeling op de advocatuur
Bijlage 10 Beoordelingscriteria peer review
Geldend
Geldend vanaf 04-02-2022
- Redactionele toelichting
De datum van afkondiging en de datum van inwerkingtreding is de datum van de Staatscourant. Oorspronkelijke datum van afkondiging: 01-12-2014. Oorspronkelijke datum van inwerkingtreding: 01-01-2015.
- Bronpublicatie:
04-02-2022, Stcrt. 2022, 744 (uitgifte: 04-02-2022, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Inwerkingtreding
04-02-2022
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
04-02-2022, Stcrt. 2022, 744 (uitgifte: 04-02-2022, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Juridische beroepen / Advocaat
Beoordelingscriteria Peer review
De reviewer beoordeelt of de dossiers voldoen aan de volgende criteria aan de hand van de volgende kernvragen/kernbegrippen:
- 1.Indeling en beheer van het dossier
Kernvragen
- •
Is gemakkelijk inzicht te verkrijgen in de verrichte handelingen en de huidige stand van zaken?
- •
Is gemakkelijk inzicht te verkrijgen in de nog te verrichten handelingen voor zover deze door een vakbekwame dossierhouder te voorzien zijn?
Kernbegrippen
- •
Logische opzet, overzichtelijkheid en overdraagbaarheid: dit betreft de toegankelijkheid van de gegevens.
- •
Volledigheid: zitten alle relevante en benodigde stukken in het dossier?
- 2.Communicatie zoals die uit de dossierstukken blijkt
Kernvraag
- •
Kan uit de stukken worden opgemaakt dat er voldoende, tijdig en professioneel is gecommuniceerd met de cliënt, de wederpartij, de rechterlijke macht en anderen?
Kernbegrippen
- •
Informeren: is de cliënt voldoende op de hoogte gebracht tijdens de gehele duur van de behandeling van de zaak?
- •
Schriftelijke vaardigheid: zijn de standpunten, belangen en verzoeken helder en eenduidig verwoord in alle stukken?
- •
Overleggen: is met cliënt overlegd over de oplossingsrichtingen/strategische keuzes?
- •
Vastlegging: heeft de dossierhouder voldoende vastgelegd welke keuzes de cliënt heeft gemaakt in afwijking van de adviezen van de dossierhouder en welke mogelijke gevolgen deze voor de cliënt zouden hebben?
- 3.Strategie van de zaak
Kernvraag
- •
Kunnen de in de zaak gemaakte keuzes en gekozen oplossingsrichtingen naar tevredenheid/goed worden uitgelegd en verantwoord?
- 4.Vakinhoud
Kernvragen
- •
Heeft de dossierhouder voldoende actuele juridische kennis (wet, beleid, jurisprudentie, internationaal recht)?
- •
Blijkt uit het dossier dat deze kennis op de juiste wijze is toegepast?
- 5.Besef van Kwaliteit en Integriteit
Integriteit kernvraag
- •
Heeft de dossierhouder zich voldoende en op zorgvuldige wijze van zijn verplichtingen gekweten en aan zijn afspraken gehouden?
Kernbegrippen:
- •
Gedragsregels, waarvan voorop staan de geheimhoudingsplicht, onafhankelijkheid, partijdigheid.
- •
Financiële integriteit: declareergedrag en het beheren van derdengelden.
Kwaliteit kernvraag:
- •
Welk algemeen beeld heeft de reviewer na het dossieronderzoek en het gesprek met de gereviewde? Niet alleen het resultaat in de zaak is hierbij graadmeter, maar alle bevindingen inzake de vijf thema’s.