Einde inhoudsopgave
Verordening (EU) 2023/988 inzake algemene productveiligheid, tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1025/2012 van het Europees Parlement en de Raad en Richtlijn (EU) 2020/1828 van het Europees Parlement en de Raad, en tot intrekking van Richtlijn 2001/95/EG van het Europees Parlement en de Raad en Richtlijn 87/357/EEG van de Raad
Artikel 37 Remedies in geval van terugroeping in verband met de productveiligheid
Geldend
Geldend vanaf 12-06-2023
- Bronpublicatie:
10-05-2023, PbEU 2023, L 135 (uitgifte: 23-05-2023, regelingnummer: 2023/988)
- Inwerkingtreding
12-06-2023
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
10-05-2023, PbEU 2023, L 135 (uitgifte: 23-05-2023, regelingnummer: 2023/988)
- Vakgebied(en)
EU-recht / Marktintegratie
Gezondheidsrecht / Voedsel- en warenkwaliteit
1.
Onverminderd de Richtlijnen (EU) 2019/770 en (EU) 2019/771 biedt de marktdeelnemer die verantwoordelijk is voor de terugroeping in verband met de productveiligheid, in het geval van een door een marktdeelnemer geïnitieerde of door een bevoegde nationale autoriteit bevolen terugroeping in verband met de productveiligheid, de consument een doeltreffende, gratis en tijdige remedie.
2.
Onverminderd andere remedies die de voor de terugroeping verantwoordelijke marktdeelnemer kan aanbieden aan de consument, biedt de marktdeelnemer de consument de keuze tussen ten minste twee van de volgende remedies:
- a)
de reparatie van het teruggeroepen product;
- b)
een vervanging van het teruggeroepen product door een veilig product van hetzelfde type met ten minste dezelfde waarde en kwaliteit, of
- c)
een passende terugbetaling van de waarde van het teruggeroepen product, waarbij het bedrag van de terugbetaling ten minste gelijk is aan de door de consument betaalde prijs.
In afwijking van de eerste alinea mag de marktdeelnemer de consument slechts één remedie aanbieden wanneer andere remedies niet kunnen worden aangeboden of, in vergelijking met de voorgestelde remedie, voor de marktdeelnemer die verantwoordelijk is voor de terugroeping in verband met de productveiligheid onevenredig hoge kosten met zich mee zouden brengen, rekening houdend met alle omstandigheden, waaronder de vraag of de alternatieve remedie kan worden aangeboden zonder aanzienlijke overlast voor de consument.
De consument heeft altijd recht op terugbetaling van het product wanneer de marktdeelnemer die verantwoordelijk is voor de terugroeping in verband met de productveiligheid niet heeft gezorgd voor de reparatie of vervanging van het teruggeroepen product binnen een redelijke termijn en zonder aanzienlijke overlast voor de consument.
3.
Reparatie door een consument wordt uitsluitend als een doeltreffende remedie beschouwd, wanneer de consument dit eenvoudig en veilig kan doen en wanneer deze mogelijkheid in het terugroepbericht wordt vermeld. In dergelijke gevallen verstrekt de marktdeelnemer die verantwoordelijk is voor de terugroeping in verband met de productveiligheid, de consumenten de benodigde instructies, gratis vervangende onderdelen of software-updates. Reparatie door een consument ontneemt de consument niet de rechten waarin Richtlijnen (EU) 2019/770 en (EU) 2019/771 voorzien.
4.
Verwijdering van het product door consumenten valt alleen onder de maatregelen die de consumenten uit hoofde van artikel 36, lid 2, punt d), moeten nemen indien een dergelijke verwijdering gemakkelijk en veilig door de consument kan worden uitgevoerd, en doet geen afbreuk aan het recht van de consument op terugbetaling of vervanging van het teruggeroepen product uit hoofde van lid 1 van dit artikel.
5.
De remedie brengt geen aanzienlijke overlast voor de consument met zich mee. De consument betaalt geen kosten voor het verschepen of op andere wijze retourneren van het product. Voor producten die door hun aard niet draagbaar zijn, regelt de marktdeelnemer dat deze worden opgehaald.